تبیان، دستیار زندگی
نگاهی از غقب دوربین به آثار آن در جامعه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوربین مدار بسته  تا کجا؟
دوربین  مداربسته

ب نصب دوربین های مدار بسته در راهروها، محوطه ها، آبخوری ها، آسانسورها و کلاس های درس دانشگاه های سراسری و آزاد،فراگیر شده است. چنان چه دو روز پیش نیز 400 تن از دانشجویان خوابگاه شهید دستغیب دانشگاه علوم پزشکی شیراز خطاب به رئیس این دانشگاه، اعتراض خود را نسبت به نصب دوربین های مداربسته در آسانسورها اعلام کردند و این اقدام را «توهین آمیز» خواندند.

در این نامه نوشته شده است: «همزمان با افتتاح آسانسورهای خوابگاه شهید دستغیب شاهد آن هستیم که اطلاعیه ای با مضمون وجود دوربین مداربسته در این آسانسورها نصب شده است...".

طبق اطلاعات به دست آمده هم اکنون در دانشگاه های آزاد کرج، اراک، تبریز، مرکز تهران، مشهد، خمین، شهر ری، دماوند و برخی دانشکده های دانشگاه های دولتی امیرکبیر، صنعتی شریف، تهران، مازندران، شیراز، تربیت معلم سبزوار، مشهد، دانشکده خبر و علم و صنعت دوربین های مدار بسته نصب شده است.

نصب دوربین های مدار بسته که همزمان در برخی از اتاق های ریکاوری بیمارستان ها و کلاس های درس مدارس نیز مرسوم شد واکنش های مختلفی درپی داشت. اعتراضات پرستاران و دانشجویان پزشکی در اردیبهشت سال جاری، اظهارنظر رئیس کل سازمان نظام پرستاری را در پی داشت که گفته بود: «موضع سازمان تایید کامل موضع دانشجویان است زیرا کار گذاشتن دوربین در محافل کاری پرستاران با هر نیتی که باشد، صحیح نیست.» وی این کار را «تجسس در حریم خصوصی بیماران» ارزیابی کرده بود.

چندی بعد نصب دوربین در کلاس های درس مدارس مقاطع ابتدایی تا متوسطه به بهانه کنترل کیفیت و سطح تدریس معلم ها رواج یافت که این اقدام نیز واکنش های مختلفی از سوی معلم ها، دانش آموزان و اولیای مدرسه در پی داشت. تداوم این اعتراضات باعث جابه جایی روسای برخی از ادارات آموزش و پرورش، از جمله منطقه 11 که نصب دوربین های مدار بسته در مدارس آن منطقه آغاز شده بود، شد. با این حال این روند همچنان در مناطق دیگر آموزش و پرورش از جمله منطقه چهار ادامه دارد.


منبع :گزارشhttp://www.sarmayeh.net