تبیان، دستیار زندگی
هنگامی كه با خیالپردازی های فرزندتان روبرو می شوید، او را سرزنش نكنید. به او اجازه دهید تا آنچه در ذهن خود دارد بیان كنید. احترام به تخیلات او ، احترام به شخصیت اوست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من مامانم، تو بابا

بازی کودکانه

كودكان در سنین قبل از دبستان علاقه بسیار زیادی به بازی ها و موضوعات تخیلی دارند. زندگی یك كودك در سن قبل از مدرسه، از محدودیت های بسیار تشكیل شده، او بر اساس نظر والدین خود زندگی می كند. در واقع كودك به بازیهای خیالی علاقه دارد ، زیرا می تواند آن طور كه می خواهد باشد و زندگی كند؛ خارج از قید و بندها و محدودیت هایی كه والدین برای او تعیین كرده اند.  كودكان هنگامی كه با مكان های تازه یا تجربه های جدید رو به رو می شوند از شیوه ای متفاوت استفاده می كنند، آنها قوه تخیّل خود را به كار می برند. زمانی كه به یك كودك چهار ساله اجازه می دهیم تا به تنهایی به مدرسه برود و برگردد او احساس می كند كه یك فرمانده است و سوار بر اسب از یك قلعه به قلعه دیگر در حركت است. زندگی یك كودك چهار ساله خیلی معمولی و خسته كننده به نظر می رسد . اما اگر تصور كند كه یك مأمور آتش نشانی است، حس می كند مثل یك قهرمان زندگی می كند.

آنها با به كارگیری قوه تخیّل خود نه تنها دانستنی های تازه ای از دنیای اطراف خود به دست می آورند بلكه می توانند آن طور كه دوست دارند باشند و زندگی كنند.

چــــرا خیال پـــــردازی بـــرای كـــودكان بااهمیت است؟

خیالپردازی در دوره كودكی اهمیت زیادی دارد . زیرا یك كودك علاوه بر این كه می تواند زندگی خود را تغییر دهد و شرایط  تازه ای را برای خود خلق كند، از شرایط تازه ای كه ایجاد كرده می تواند دانستنی های جدیدی نیز بیاموزد. به طور مثال وقتی كه یك كودك چهار ساله كلاه آشپزی بر سرش می گذارد، پیشبند آشپزی می بندد و تصور می كند كه آشپزاست، احساس استقلال و مسئولیت پذیری سبب می شود كه به اطراف خود توجه بیشتری داشته باشد، همراه با پدر و مادر خود آشپزی كند.

موادی را كه استفاده می كند به خاطر می سپارد و از این كه هر بار بر دانسته های خود می افزاید، خوشحال است. بزرگسالان از دنیای پیرامون خود اطلاعات زیادی به دست می آورند و برای فراگیری بیشتر ، تجربیات خود را نیز مورد استفاده قرار می دهند؛ اما كودكان از استعدادی برخوردارند كه لازم است توسط والدین پرورش یابد. آنها با به كارگیری قوه تخیّل خود نه تنها دانستنی های تازه ای از دنیای اطراف خود به دست می آورند بلكه می توانند آن طور كه دوست دارند باشند و زندگی كنند.

تقــــــــویت تخیـــــل

1- در منزل جایی را برای تغییر لباس اختصاص دهید.(جاییكه در آن لباس های قدیمی، وسایل شخصی "مانند كلاه، كتابهای جیبی، هدیه های قدیمی و ..." را نگهداری كنید.)

2- مدادهای شمعــــی، وسایل آبـــرنگ، كاغذ نقاشــــی و چسب را در دستــــرس كـــودكان قرار دهید. شاید لازم باشد در ابتدا نحوه استفاده از آنها را به او آموزش دهید.

3- داستانی را برای كودك خود تعریف كنید. لباس یكی از شخصیت های داستان را بپوشید و با كودك خود، براساس داستان، بازی كنید. اگر داستان را كودك شما تعریف كند بهتر است. می توانید موضوع آن را با مراسم عروسی، جشن تولد یا اتفاق های دیگری كه در زندگی خود با آنها سرو كار دارید مرتبط سازید.

4- تعدادی ملحفه یا پتو در دسترس كودك قرار دهید تا بتواند خانه درست كند و یا بازی های خیالی دیگری را طراحی كند.

5- كودك خود را تشویق كنید كه با اسباب بازیهای سازنده و ابتكاری بازی كند. مانند اسباب بازیهایی كه با كمك قطعه های مختلف میتوان ماشین، خانه، هواپیما و... ساخت.

در سنین بالاتر مرز بین واقعیت و خیال را برای او شرح دهید و هیچگاه به تخیلات او برچسب دروغگویی نزنید.

6- قصه های موزون و آهنگین را برای فرزندتان بخوانید و به نوبت اشعار آن را تكرار كنید.

7- در حد امكان زمان بیشتری را با كودك خود در طبیعت سپری كنید. محل هایی كه برای ساختن آنها انسان دخالتی نداشته است، برای رشد قوه تخیّل كودك بهتراست.

8- زمانی كه فرزندتان، شما را به دنیای خیالی خود دعوت می كند، دعوت او را بپذیرید، با او سوار قایق شوید، سوار بر سفینه فضایی در فضا پرواز كنید و در همه ی موارد رهبری بازی را برعهده فرزندتان بگذارید.

9- در بین اسباب بازی های كودك تعدادی گوش ماهی، سنگ های مختلف، چسب، تخته ، بند، سكه ، طناب و سایر وسایلی كه می تواند مورد استفاده او قرار بگیرد، قرار دهید.

10- هنگامی كه با خیالپردازی های فرزندتان روبرو می شوید، او را سرزنش نكنید. به او اجازه دهید تا آنچه در ذهن خود دارد بیان كنید. احترام به تخیلات او ، احترام به شخصیت اوست.

11- به او وسایل انعطاف پذیر مثل خمیر بدهید تا باآنها به ساختن بپردازد.

12- در نقاشی به او الگو و مدل ارائه ندهید بلکه با به کارگیری و ترغیب قدرت تفکر و تخیل او ، استفاده از محیط را در نقاشی آموزش دهید. (به عنوان مثال: آن روزی که به گردش رفته بودیم، چه چیزهایی دیدی؟ آنها را نقاشی کن).

13_ در سنین بالاتر مرز بین واقعیت و خیال را برای او شرح دهید و هیچگاه به تخیلات او برچسب دروغگویی نزنید.

برگرفته از همدردی

تهیه شده : توسط کهتری- تبیان

مقالات مرتبط

خیالبافی کودکان

بازی به بازی تا خلاقیت

ماسک بازی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.