تبیان، دستیار زندگی
نباید بیشتر از من پول بگیرد كی گفته: بازیكن باید بیشتر از مربی بگیرد؟ من اجازه نمی دهم در تیمی كه كار می كنم بازیكن بیشتر از مربی پول بگیرد. حتی اگر آن بازیكن علی دایی باشد. او هم باید كمتر از من پول بگیرد وگرنه من حاضر به ك...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر بازیكنی بد باشد، تعویض می شود

سوبل: دایی نباید بیشتر از من پول بگیرد


كی گفته: بازیكن باید بیشتر از مربی بگیرد؟ من اجازه نمی دهم در تیمی كه كار می كنم بازیكن بیشتر از مربی پول بگیرد. حتی اگر آن بازیكن علی دایی باشد. او هم باید كمتر از من پول بگیرد وگرنه من حاضر به كار كردن نمی شوم. این گوشه هایی از صحبت های "راینر سوبل" سرمربی جدید پرسپولیس است. مربی ای كه ملیتش حكایت از ارحجیت نظم و انضباط تیمی بر هر موضوع دیگری نزد وی می كند. او چندمین مربی آلمانی است كه طی چند سال گذشته به ایران آمده است پس قطعاً بدون مشورت و بدون شناخت قبلی، كار كردن در ایران را انتخاب نكرده است. او حتماً به فضای حاكم بر فوتبال ایران آگاه است و به همین دلیل ترجیح داده در همین شروع كار حساب خود را با بازیكنان و مدیران باشگاه روشن كند. به هر حال ایستادن مقابل علی دایی كه بزرگترین بازیكن ایران است، می تواند گوشی را به دست بقیه بازیكنان هم بدهد. البته از آنجایی كه این روزها اختلافات بر سر حضورعلی دایی در پرسپولیس به وجود آمده و پروین و چند نفر دیگر معتقدند چون دایی پول زیادی می خواهد، نمی توانند او را به خدمت بگیرند. بعضی ها عقیده دارند موضوع قیمت بالای دایی و اطلاعات جانبی آن توسط این گروه به سوبل تزریق شده اما به هر حال خود او موضع سختی در برابر این قضیه گرفته است. او امسال با قراردادی در حدود 280 هزار دلار به پرسپولیس آمده و این در حالی است كه دایی سال قبل 240 میلیون تومان- معادل 300 هزار دلار- از پرسپولیس پول گرفته است كه اگر بخواهد این قیمت را بالا ببرد قطعاً مبلغ دریافتی او از سوبل بیشتر خواهد شد. به همین دلیل سوبل خیلی زود در مقابل این موضوع، موضع گرفته تا از همین الان اقتدار خود را به رخ بازیكنان بكشاند.

سوبل البته تنها در مورد وضعیت قراداد دایی موضع نگرفته او بعد از اینكه بحث قرارداد را با پروین و یكی دیگر از اعضای باشگاه مطرح كرده روی این قضیه نیز تأكید داشته كه دایی با بازیكنان دیگر فرقی نخواهد داشت. او در این مورد كاملا جدی است و به همین دلیل تأكید كرده دایی هم برای حضور در تركیب ثابت تیم باید با بقیه مهاجمان رقابت كند: برای من بازیكن بزرگ و كوچك فرقی  نمی كند. هر كسی بهتر باشد بازی می كند و هر كسی بد باشد تعویض می شود. من مثل برانكو نیستم كه به یك بازیكن هیچوقت دست نزنم. علی دایی هم اگر بد بازی كند باید تعویض شود حتی اگر دقیقه 10 بازی باشد. این به نفع كل تیم است.

البته سوبل در حالی اینگونه برای بازیكنان ومدیران تیم خط و نشان كشید كه از بازی دایی در جام ملت ها هم تعریف كرده است:" او بازیكنان حریف را مشغول می كرد تا بقیه از فرصت استفاده كنند." این نشان می دهد كه سوبل به دایی اعتقاد دارد اما نه مثل برانكو بلكه معتقد است كه دایی هم باید در شرایط مساوی با بقیه بازیكنان تیم باشد. خط و نشان های سوبل اما تنها به علی دایی و تعویض او بسنده نمی شود. او قصد دارد محكم مقابل تمام بازیكنان بایستد و روز شنبه هم در جلسه یی كه با آنها داشت، تمام حرف هایش را مطرح كرد. من با كسی شوخی ندارم. سعی كنید تمركزتان روی بازی خوب باشد. هدف تیم نتیجه گیری است و اگر هر اتفاقی بیافتد من مربی باید جوابش را بدهم. اگر یك نفر اشتباه كند می توان از آن گذشت اما اگر همه بخواهند اشتباه كنند دیگر نمی توان كاری كرد. باید كل تیم را اخراج كرد و من اگر چنین اتفاقی بیافتد با همه برخورد می كنم.

او این صحبت ها را در جلسه صبح شنبه به بازیكنانش زد و از آنها خواست كه تمام قواعد تیم را رعایت كنند. او بیشتر علی انصاریان كه یكی از یاغی ها و طرفداران پروین به شمار می رود را مورد خطاب قرار می داد و مدام به بقیه بازیكنان تأكید می كرد او جز برد چیز دیگری از بازیكنانش نمی خواهد. خودتان می دانید كه تیم باید نتیجه بگیرد تا قهرمان شود. هیچ كس هم حق ندارد دنبال مسائل حاشیه یی باشد. او در حالی كه تیم استقلال چندین متر از آن طرف تر در حال تمرین كردن بود گفت: همین تیم استقلال را ببینید اگر در طول سال چند بار هم به آنها ببازیم مهم نیست. برای من مهم این است كه قهرمان شویم و باید برای شما هم همین طور باشد. سوبل كه حدود یك ساعت با صحبت های تندش، بازیكنان را میخكوب كرده بود تأكید كرد: حالا همه فكر خود را به تمرین و بازی اختصاص دهید مطمئناً شما هم دوست ندارید كه كارتان به اما و اگر بكشد. ما الان وقت داریم كه خوب تمرین كنیم و این كار را می كنیم. شما هم بهتراست فقط به فكرقهرمانی باشید و دنبال مسائل حاشیه یی نروید. اینطوری می توانیم همه به همدیگر كمك كنیم. او این صحبت ها را شنبه صبح انجام داد و برای اولین بار بود كه این قدر تند و صریح صحبت می كرد تا حساب خود را با بازیكنان تیم كاملا روشن كند. وقتی او در مورد دایی اینگونه صحبت می كند پس معلوم است با بازیكنان دیگر تیم چه برخوردی خواهد داشت.