پیوند حج با امامت و ولایت
حج با امامت گره خورده و در روایات زیادى هدف نهایى از انجام مراسم حج ملاقات با امام زمان(عج) و عرضه نصرت بر او شمرده شده است و حج بدون ولایت به حج جاهلى(1) و چرخش بر گرد سنگهایى كه «لا تَضُرُّ وَلا تَنْفَعُ»(2) تشبیه شده است.
ذیل آیه شریفه «وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لله»(3) لقاى امام از مصادیق باطنى اتمام حج بیان شده كه حجگزار پس از انجام مناسك به زیارت امام(علیهالسلام) مشرف شود؛ و چون حضرات معصوم (علیهمالسلام) حیات و مرگشان یكسان است: «یَمُوتُ مَنْ مَاتَ مِنَّا وَ لَیْسَ بِمَیِّتٍ»(4) تفاوتى نیست كه در زمان حیات، وجود شریفشان را از نزدیك زائر باشیم و مراتب ولایت و نصرت خویش را بر آنان عرضه داریم یا در كنار قبور مطهرشان با سلام و درود فرستادن بر روح و جسم شریفشان مراتب مودت و وفادارى بر پیمان ولایت آنان را اذعان كنیم.
امام محمدباقر علیهالسلام مىفرماید: به مردم گفته شده گرد این سنگها! طواف كنند تا پس از انجام مناسك، نزد ما بیایند و میزان ولایت خویش را به ما اعلام كنند و یارى خود را بر ما اظهار دارند؛ «إِنَّمَا أُمِرَ النَّاسُ أَنْ یَأْتُوا هَذِهِ الاْحْجَارَ فَیَطُوفُوا بِهَا ثُمَّ یَأْتُونَا فَیُخْبِرُونَا بِوَلایَتِهِمْ وَ یَعْرِضُوا عَلَیْنَا نَصْرَهُمْ.»(5)
یحیى بن یسار مىگوید: پس از اتمام مراسم حج، افتخار تشرف به محضر مبارك امام صادق (علیهالسلام) را پیدا كردیم، آن حضرت فرمود: شما حجگزارانِ خانه خدا هستید و زائران قبر پیامبر او و شیعه آل محمد؛ بر شما این فضیلت گوارا باد؛ «حَاجُّ بَیْتِ اللهِ وَ زُوَّارُ قَبْرِ نَبِیِّهِ صلىاللهعلیهوآله وَ شِیعَةُ آلِ مُحَمَّدٍ هَنِیئاً لَكُمْ.» (6)
پینوشتها:
1- «هكذا كانوا یطوفون فی الجاهلیة» (بحارالانوار، ج24، ص314، ح9).
2- نهج البلاغه، خطبه 192 .
3- بقره: 196 .
4- نهج البلاغه، خطبه 87 .
5- اصول كافى، ج4، ص549 .
6- همان.
منبع:
عرفان حج، آیة الله جوادی آملی .