تبیان، دستیار زندگی
رضا امیر خوانی می گوید این روز ها به دنبال شغل دیگری غیر از نویسندگی است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در مراسم تجلیل از كتابداران و نویسندگان نمونه

امیرخانی: به دنبال شغل دیگری هستم

امیرخانی

رضا امیرخانی، نویسنده، می‌گوید كه این روزها دنبال شغل دیگری به جز نوشتن است.

به گزارش خبرنگار فارس، «رضا امیرخانی» كه در مراسم تجلیل از كتابداران و نویسندگان نمونه شرق تهران سخن می‌گفت اظهار داشت: صحبت‌ كردن برای من همواره در دو مكان بسیار سخت بوده است، در دانشگاه و مدرسه محل تحصیلم از آن‌جهت كه مرا می‌شناسند. من در دانشگاه و مدرسه خودم كمتر حرف زدم. از روی دیگر در برابر دو صنف هم موقع صحبت كردن دست و دلم می‌لرزد. صنف معلم و صنف كتابدار. این دو صنف كسانی بودند كه ما را با اصل كتابخوانی آشنا كردند.

خالق «بیوتن» در پاسخ به این كه در حال‌حاضر مشغول نگارش چه اثری است تصریح كرد:

  1. من به معنای حرفه‌ای كلمه نویسنده نیستم هركارم كه تمام می‌شود می‌گویم كه كار بعدی و بهتر بگویم شغل بعدیم چه خواهد بود. این روزگار به دنبال شغل دیگری به جز نوشتن هستم. من در سن وسالی هستم كه دیگر شغل‌ها را شرف نمی‌دانم. آدم‌ها می‌توانند خودشان برای شغل‌ها شرافت به ارمغان بیاورند.

این داستان نویس در پاسخ به این‌كه خودش با كدام یك از شخصیت‌های «بیوتن» ارتباط نزدیك‌تری دارد بیان داشت:

  1. من امروز از بیوتن فاصله گرفتم و نمی‌توانم دقیقاً پاسخ این حرف را بدهم. تنها این را می‌دانم كه خواننده با راست‌گویی و درست‌گویی نویسنده ارتباط می‌گیرد. این رعایت كردن صدق و درستی را از سر ضوابط حرفه‌ای عملی می‌كنم. بر این باورم كه به هر چیزی كه اعتقاد داشته باشم راحت‌تر می‌توانم آن را بنویسم.

خالق رمان «ارمیا» در پاسخ به این‌كه تفریح اصلی‌اش چیست، اظهار داشت:

  1. یكی از تفریحات زیبا و خوبی كه انقلاب به ما یاد داد این بود كه كتاب‌ها و مجلاتی را كه به دست‌مان می‌رسد یا به ما هدیه می‌شود یا خود از آن‌ها استفاده كرده‌‌ایم با ماشین به روستاهای كشور ببریم و بین جوانان پخش كنیم. این بهترین تفریحی است كه من به همراه تعدادی از دوستان هر ساله از آن لذت فراوان می‌بریم.

امیرخانی گفت:

  1. هر وقت راجع به كارهایم بحث می‌شود من در برابر مخاطبانم شرمنده می‌شوم و از این‌كه وقتی را كه می‌توانستند صرف كارهای بهتر كنند، صرف كار من كردند خجالت‌زده می‌شوم.

وی افزود:

  1. امروز در مرحله‌ای هستیم كه تمدن‌های جهان در حال افول هستند و من امیدوارم زادبوم تمدن جدیدی كه در دنیا در حال شكل‌‌گیری است كشور ما باشد.

مراسم تجلیل از كتابداران و نویسندگان نمونه شرق تهران عصر دیروز همزمان با آخرین روز از هفته كتاب(29 آبان)، به همت فرهنگسرای خانواده با حضور منوچهر احترامی، عرفان نظرآهاری، توران میرهادی، رضاامیرخانی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم «نیكنام» مدیرگروه كتابداری دانشگاه جامع علمی-كاربردی بیان داشت: در ابتدا می‌خواستم در این مراسم پیرامون مطالعه و فواید آن صحبت كنیم، اما وقتی خوب نگاه كردم دیدم ابا دارم در میان افرادی كه همه اهل مطالعه هستند از مطالعه بگویم. ما كتابدارها متهم هستیم كه كتاب نمی‌خوانیم و چون دور و برمان زیاد كتاب پیدا می‌شود و هر از چندی آن‌ها را تورق می‌كنیم این توهم به ما دست می‌دهد كه ما كتاب‌خوان هستیم.

پس از آن «توران میرهادی» پژوهشگر و نویسنده ادبیات كودك ، «رضا امیرخانی» داستان‌نویس و «عرفان نظرآهاری» شاعر و پژوهشگر در میزگردی مشترك شركت كردند و به سؤالات مجری برنامه پاسخ دادند.

میرهادی در این مراسم در پاسخ به سؤال مجری كه از شیوه آشنایی او با كتاب پرسید اظهار داشت: شاید اگر من بگویم كه سرآغاز این مسأله چندین نفر بودند به گزاف نگفتم. یكی مادرم كه با كتاب‌هایی كه در سن هشت نه سالگی به ما داد در وجود همه بچه‌هایش یك احساس به وجود آورد كه باید كتاب بخواند .

وی با اشاره به دو كتاب كه برای او بسیار خاطره‌انگیز و سرآغاز آشنایی او با كتاب بودند اظهار داشت: یكی از این كتاب‌ها داستانی درباره پسركی بود كه در جنگ جهانی اول پدر و مادرش را گم می‌كرد و كتاب بعدی داستانی بود با نام «مایا دختر گریزان». این دو كتاب هنوز در ذهن من زنده هستم و هنوز حرف آن‌ها را می‌زنم.

این نویسنده 83 ساله كه فارغ‌التحصیل دانشگاه سوربن در رشته روانشناسی كودك است، در ادامه تصریح كرد:

  1. زمانی كه بعداز جنگ جهانی دوم به فرانسه رفتم و فجایع جنگ را از نزدیك دیدم و تمام ضررها و خسران‌هایی را كه كشورهای متمدن بر سر مردم خود وجهان آورده بودند این سؤال‌های بسیاری برایم پیش آمد كه دلیل اصلی وقوع این جنگ‌ها چیست.

بنیانگذار شورای كتاب كودك با اشاره به سیستم آموزشی فرانسه گفت:

  1. سیستم آموزشی بسیار پیشرفته‌ای در فرانسه حاكم است. بچه‌ها بسیار مطیع و منضبط هستند و هرچه معلم بگویند گوش می‌كند. من به عنوان كارآموز به مدارس مختلف می‌رفتم و مسائل جاری در آن‌جا را مورد كنكاش قرار می‌دادم. من در مدارس آن‌جا رقابت ندیدم بلكه تمام سیستم روی مشاركت و كمك متقابل بود. برنامه ریزی اصلی را بچه‌ها اجام می‌دادند و معلمان می‌دانستند كه جمع آن‌ها دستورمی دهد نه مدیر. من در آن‌جا از معلم‌ها و بچه‌ها فراوان آموختم.

خالق «گذری در ادبیات كودك» اظهار داشت: در سال 1341 و تأسیس شورای كتاب كودك جمع بسیار بزرگ و خوبی به فعالیت در این زمینه مشغول شدند. بعد از مدتی هدفی قدیمی كه همان تألیف فرهنگ كودك بود ریشه دارتر شد و اجرایش به من سپرده شد كه تا امروز ده جلد آن منتشر شده است. تنها آ‌رزویم این است كه بتوانم این فرهنگ را به سامان برسانم و بچه‌ها اثر كاملی در این زمینه داشته باشندكه بتوانند از آن استفاده كنند.

پس از آن كه نوبت به صحبت كردن «عرفان نظرآهاری» رسید او خود را میزبان معرفی كرد و بیان داشت كه ترجیح می دهد وقت را به امیرخانی و میرهادی بدهد.

در انتهای مراسم از توران میرهادی نویسنده و پژوهشگر ادبیات كودك، منوچهر احترامی شاعر و طنزپرداز، شادمهر راستین فیلمنامه‌نویس، و همچنین كتابداران نمونه و فرهنگیان برگزیده شرق تهران تجلیل شد.