تبیان، دستیار زندگی
مردم هنوز فیلمی را انتخاب می‌كنند كه از نزدیكان و دوستانشان درباره آن تعریف بشنوند. پس مهم‌ترین تبلیغ را فیلم برای خود انجام می‌دهد. البته هر فیلم خوب هم نیاز به یك‌ سری عوامل حمایتی دارد تا اكران مطلوب داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلویزیون، مؤثرترین رسانه تبلیغاتی

تلویزیون

سینمای‌ایران- علی سرتیپی امتیازهای یك فیلم را مهم‌ترین عامل جذب مخاطب می‌داند و معتقد است هزینه‌های تبلیغات با فروش فیلم‌ها تناسب ندارد و حتی در مورد فیلم‌های پرفروش هم این قاعده صدق می‌كند.

او می‌گوید: مردم هنوز فیلمی را انتخاب می‌كنند كه از نزدیكان و دوستانشان درباره آن تعریف بشنوند. پس مهم‌ترین تبلیغ را فیلم برای خود انجام می‌دهد. البته هر فیلم خوب هم نیاز به یك‌ سری عوامل حمایتی دارد تا اكران مطلوب داشته باشد.

علی سرتیپی امتیازهای یك فیلم را مهم‌ترین عامل جذب مخاطب می‌داند و معتقد است هزینه‌های تبلیغات با فروش فیلم‌ها تناسب ندارد و حتی در مورد فیلم‌های پرفروش هم این قاعده صدق می‌كند.

اگر این مجموعه عوامل مهیا باشد فیلم در گیشه به موفقیت می‌رسد، با توجه به تاثیر تلویزیون در معرفی یك كالا یا خدمات به عموم مردم می‌توان گفت مؤثرترین رسانه تبلیغی تلویزیون است. اما تبلیغات محیطی و مطبوعاتی هم بی‌تاثیر نیستند و مجموعه عوامل در كنار هم به فروش یك فیلم كمك می‌كنند. هر فیلم به یك شیوه تبلیغی خاص نیاز دارد و نوع فیلم تعیین می‌كند از چه راهی باید مخاطب را به سینما آورد.

وی با توجه به شرایط این روزهای سینما گفت: با بازسازی بعضی سالن‌ها، احیای سالن‌های قدیمی و اضافه شدن سینماهای جدید به چرخه اكران، سینما در ماه‌های اخیر رشد فروش داشته و استقبال از فیلم‌ها خوب بوده است. حمایت مؤسسه سینماشهر از فیلم‌ها در مراحل اكران و تبلیغات و نمایش همزمان فیلم‌ها در شهرستان‌ها هم امتیازی برای تهیه‌كننده و مخاطب دور از مركز است.

مدیر شركت فیلمیران معتقد است هزینه‌های تبلیغات با فروش فیلم‌ها تناسب ندارد و حتی در مورد فیلم‌های پرفروش هم این قاعده صدق می‌كند. او می‌گوید: فروش یك سالن به شهرداری، سینمادار و... تعلق می‌گیرد و درصدی از آن به تهیه‌كننده و پخش‌كننده می‌رسد. شركت تولیدكننده محصولات خانگی با فروش یكی از محصولاتش می‌تواند هزینه تبلیغ را تامین كند، اما در سینما این اتفاق نمی‌افتد.

سینما كالای غیرتجاری!

حسن توكل‌‌نیا با اشاره به بالابودن تعرفه آگهی‌های تبلیغات سینمایی معتقد است كه مسئولان تلویزیون نباید به سینما مانند كالای تجاری نگاه كنند. او می‌گوید: متأسفانه تعرفه تبلیغات سینمایی در تلویزیون بالاست و به‌نظر می‌رسد مسئولان فیلم‌ها را با كالاهای مصرفی مقایسه می‌كنند. سینمای ایران بی‌بضاعت است و بنیه مالی‌اش آنقدر قوی نیست كه از عهده چنین مخارجی برآید. به همین دلیل تهیه‌‌كننده‌ها از تبلیغات تلویزیون فاصله گرفته‌اند.

توكل‌نیا با اشاره به اینكه یك فیلم بیش از هر ابزار تبلیغی از ماهیت و ذات خود انرژی می‌گیرد می‌گوید: مردم با دیدن فیلم تماشای آن را به دیگران توصیه و آنها را تشویق می‌كنند به سینما بروند.

در جامعه ما كه چندان به تبلیغات متكی نیست، مردم نقشی مهم در معرفی فیلم دارند، اما این جنس تبلیغات نیاز به زمان و شرایط دارد. محصولات سینمایی تلویزیون در شرایطی نابرابر به دفعات تبلیغ می‌شوند و «مریم مقدس» كه قبل از پخش تیزر روزانه 900 هزار تومان می‌فروخت، با شروع تبلیغات به 9 میلیون تومان رسید، اما «روز واقعه» این حمایت را نداشت.