تبیان، دستیار زندگی
رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی گفت: كتاب «كتابشناسی ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی» با تكیه براطلاعات 40 هزار كتاب با موضوع ایران و اسلام موجود در كتابخانه ملی، پاسخگوی مناسبی برای محققان و پژوهشگران این حوزه است كه می‌تواند عطش ایران‌شناسان را سیراب كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشعري در مراسم رونمايي از «كتابشناسي ايران‌شناسي و اسلام‌شناسي»:

عطش ايران‌شناسان سيراب مي‌شود

اشعری در مراسم رونمایی از «كتابشناسی ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی»:   عطش ایران‌شناسان سیراب می‌شود

رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي گفت: كتاب «كتابشناسي ايران‌شناسي و اسلام‌شناسي» با تكيه براطلاعات 40 هزار كتاب با موضوع ايران و اسلام موجود در كتابخانه ملي، پاسخگوي مناسبي براي محققان و پژوهشگران اين حوزه است كه مي‌تواند عطش ايران‌شناسان را سيراب كند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، علي اكبر اشعري، رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي صبح امروز در مراسم رونمايي كتاب «كتابشناسي ايران‌شناسي و اسلام‌شناسي» كه با همكاري بنياد ايران‌شناسي منتشر شده است، گفت: اميدواريم اين مجموع به صورت ديجيتالي نيز منتشر شود.

اشعري با اشاره به وجود نامهرباني‌ها نسبت به فرهنگ و تمدن ايران از سوي برخي ايران‌شناسان و شرق‌شناسان اظهار داشت: در حال حاضر مباحث مهمي در غرب درباره ايران و اسلام مطرح است كه كتاب‌هايي نظير «كتابشناسي ايران‌شناسي و اسلام‌شناسي»مي‌تواند به روشنگري در اين مورد كمك كند.

وي از زحمات دكتر حسن حبيبي، بنيانگذار بنياد ايران‌شناسي قدرداني كرد و براي وي آرزوي سلامتي كرد.

در ادامه اين مراسم، سيد حسن شهرستاني، معاون پژوهشي بنياد ايران‌شناسي، بر ضرورت انتشار كتاب‌شناسي‌ها به صورت ادواري تاكيد و خاطر نشان كرد: ساير كتاب‌شناسي‌ها از جمله كتاب‌هاي عربي و كتاب‌هايي كه توسط نويسندگان فارسي زبان به ساير زبان‌ها نوشته شده‌اند نيز بايد به اين مجموعه اضافه شود و اين مجموعه را تكميل كنند.

شهرستاني نيز به كم‌لطفي برخي از ايرانشناسان و شرق‌شناسان به ايران اشاره كرد و افزود: اين افراد گاهي ايران را همانند اشياء باستاني و از منظر باستان‌شناسي ارزيابي كرده‌اند و فرهنگ و هنر ايران را متعلق به سال‌هاي گذشته دانسته‌اند، در حالي‌كه ايران هم اكنون نيز به لحاظ فرهنگ، سرآمد بسياري از كشورهاي جهان است.

وي مبحث ايران‌شناسي را بسيار گسترده دانست و گفت: فرهنگ، هنر، ادبيات، فلسفه با پشتوانه ذخاير توانمند معنوي از مظاهر ايران است و در حال حاضر نيز كتابخانه ملي به عنوان نهاد نگهدارنده اين ذخاير، كانون معرفت ايران است.

در ادامه اين مراسم نيز كامران فاني، كتاب‌شناس، تاليف اين كتاب را قدم نويني در پژوهش كشور عنوان كرد و گفت: تهيه و تنظيم اين كتاب همانند ساير كتاب‌شناسي‌ها نبود و به لحاظ گستردگي و اهميت كار متمايز ازساير كتاب‌شناسي‌هاست.

فاني همچنين به تفصيل مراحل مختلف كار و دشواري‌هاي تنظيم اين مجموعه را روايت كرد.

كتاب «كتابشناسي ايران‌شناسي و اسلام‌شناسي» توسط كامران فاني و پوري سلطاني و با حمايت بنياد ايران‌شناسي با تكيه بر مجموعه‌هاي موجود در كتابخانه ملي با شمارگان دو هزار نسخه توسط سازمان اسناد و كتابخانه ملي منتشر شده است.