تبیان، دستیار زندگی
مردی عابد و زاهدی روزهای زیادی را جهت ترک گناهان به غاری پناه برد و ریاضت کشید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانمان‌ها از حسد گردد خراب

بازشاهى از حسد گردد غراب

حسد

مردی عابد و زاهدی روزهای زیادی را جهت ترک گناهان به غاری پناه برد و ریاضت کشید. فقط عبادت می کرد و طلب آمرزش از پروردگار خود داشت و شیطان ناظر و در کمین او که او را به گناهی بکشاند. شیطان نفرین شده تمام راهها را آزمود ولی موفق نشد تا مرد عابد را به گناهی بکشاند تا تدبیری اندیشید و در گوش او زمزمه کرد که با این همه زهد و ریاضتی که می کشی صومعه ای را به دست فلان مرد راهبی سپردند که در این هنگام زبان مرد عابد به ناسزا گشوده شد و شیطان به هدف خود نائل آمد.

این صفت زشت چیست؟

حسد چیست؟ حسادت چرا؟ حسود کیست؟ محسود چرا مورد حسد حسود قرار می گیرد؟ و هزاران چرای دیگر که  کلید آن در دست شیطان است.

حسد به معنای آرزوی زوال برای دیگران  می باشد که در فارسی به  رشک تعبیر می شود و واژه لاتین آن invidia  است. (آمیزه‌ی درد و خشم؛ احساس عدم رضایت از خوشبختی و موفقیت فرد دیگر؛ میل به داشتن آنچه دیگران دارند.)

آفات اعمال خیر انسان " حسد " است.

حسود كارش آرزوى ویران شدن نعمتى است كه خداوند به دیگران داده است. یكى از معیارهاى وجود حسد در قلب انسان نسبت به دیگری این است كه چیزى را كه براى خود می‌پسندى براى او نپسندى و هر آن‌چه براى خویش نمی‌پسندى براى او بپسندی.حسود با دیدن هر نعمتى كه خداوند متعال به دیگران در این عالم داده ناراحت و غمگین می‌شود و چون نعمت‌هاى پروردگار به بندگانش بی‌نهایت و تمام نشدنى است، حسود در این دنیا لحظه‌اى از ناراحتى و غصه و اندوه آسایش ندارد و اندوه او ناتمام است.

جضرت علی (ع) می فرمایند:«الْحَسَدُ لاَیَجْلِبُ اِلاّ مَضَرَّةً وَ غَیْظاً، یُوهِنُ قَلْبَکَ، وَ یَمْرُضُ جِسْمَکَ؛ حسد جز زیان و خشم چیزى در وجود انسان ایجاد نمى کند، حسد سبب مى شود که قلب انسان ناتوان و جسم او بیمار گردد»و دارنده‌ى این صفت زشت در دنیا دچار سختى و رنج و در آخرت گرفتار عذاب می‌شود.

محسود کسی است كه پروردگار عالم خواسته است، تا این نعمت را بنده‌اى داشته باشد و اراده اوست كه این نعمت را به بنده‌اى عطا فرموده است که حسود به او رشک می ورزد.

و باز آن حضرت می فرمایند: «لاَتُحَاسِدُوا فَاِنَّ الْحَسَدَ یَأْکُلُ الاِْیمَانَ کَمَا تَأْکُلُ النَّارُ الْحَطَبَ؛ نسبت به یکدیگر حسد نورزید، چرا که حسد ایمان را مى خورد همان گونه که آتش هیزم را مى خورد

انگیزه های حسدورزی

1- خباثت نفس و بخل نسبت به خیر بندگان خدا

2- دشمنی و كینه توزی كه از بزرگترین اسباب حسد است .

3- حب ریاست و مال و جاه

4- ترس از بازماندن از مقصود و مطلوب خود

5- تعزز یعنی اینكه بر شخص گران باشد كه یكی از همگنانش از او بالاتر و برتر شود.

6- تكبر

7- تعجب و آن وقتی است كه محسود در نزد حاسد حقیر و نعمتی كه به وی رسیده بزرگ باشد.

و اما درمان این آفت چگونه امکان پذیر می گردد؟

درمان حسد ، خیر خواهی است یعنی خواستن دوام نعمت خدا برای برادر مسلمان.

پس بکوشیم که این صفت شیطان پسند را از خود دورنماییم و به صفت خدا پسندانه خیرخواهی مبدل سازیم.

جهت خرید کتاب گناهان کبیره اثری از آیت الله دستغیب اینجا کلیک کنید.

جهت خرید کتب اسلامی اینجا کلیک کنید.

جهت خرید کتب حکمت و عرفان اینجا کلیک کنید.

فروشگاه اینترنتی تبیان