تبیان، دستیار زندگی
سفیدکننده‌ها بیش از 200 سال است که برای کشتن میکروب‌ها به کار رفته‌اند، اما دانشمندان به تازگی دریافته‌اند که این مواد چگونه میکروب‌ها را می‌کشند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راز کشتن میکروب‌ها با سفیدکننده‌ها

مواد شوینده

سفیدکننده‌ها بیش از 200 سال است که برای کشتن میکروب‌ها به کار رفته‌اند، اما دانشمندان به تازگی دریافته‌اند که این مواد چگونه میکروب‌ها را می‌کشند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروهی از دانشمندان دانشگاه میشیگان گزارش کردند به نظر می‌رسد که اسید هیپوکلریک یا هیپوکلریت (جزء فعال مواد سفیدکننده) به پروتئین‌های باکتری حمله می‌برد و باعث می‌شود که آنها مانند سفیده تخم‌مرغ جوشیده، کپه‌کپه شوند.

این کشف که ممکن است چگونگی مقابله بدن انسان با عفونت‌ها را نیز توضیح‌ دهد، به طور کاملا تصادفی انجام گرفت.

اورسولا جیکوب، سرپرست این تحقیق گفت: "همچنان که اغلب در علم اتفاق می‌افتد، ما به دنبال پاسخ‌دادن به این سوال نبودیم."

پژوهشگران در حال بررسی یک پروتئین باکتریایی به نام پروتئین ضربه حرارتی 33 (heat hock protein 33) بودند، که به این کشف نائل شدند. این پروتئین نوعی مراقب مولکولی است که هنگامی که سلول‌ها در وضعیت اضطراری، مثلا درجه حرارت بالای ناشی از تب قرار می‌گیرند، فعال می‌شود.

هنگام استفاده از سفید کننده ها، اسید هیپوکلریک ، باعث ایجاد وضعیت اضطراری در سلول ها می شود.

گروه جیکوب دریافتند که ماده سفیدکننده و درجه حرارت بالا اثر مشابهی بر پروتئین‌ها دارند.

مارین ایلبرت،‌ فلوی فوق‌دکترا در آزمایشگاه جیکوب در این باره گفت: "بسیاری از پروتئین‌هایی که هیپوکلریت به آنها حمله می کند، برای رشد باکتری ضروری هستند، بنابراین غیرفعال‌کردن این پروتئین‌ها باکتری‌‌ها را می‌کشد."

این پژوهشگران گفتند دستگاه ایمنی انسان نیز در پاسخ به عفونت، هیپوکلریت تولید می‌کند. اما این ماده تنها باکتری‌های مهاجم را از بین نمی‌برد، بلکه سلول‌های بدن انسان هم کشته می‌شوند و علت از بین‌ رفتن بافت‌‌های بدن در التهاب مزمن هم همین است.

جیکوب گفت: " تنها ما نیستیم که از اسید هیپوکلریک برای تمیز کردن سطوح استفاده می‌کنیم. بلکه این ماده بخش مهمی از دفاع بدن است. "

همشهری آنلاین

*مطالب مرتبط:

آنچه تو را نکشد، قوی‌ترت می ‌کند!

هشدارهای خانگی درباره مواد شوینده

خطرات آلاینده های خانگی

هنگام خانه تکانی مراقب سلامتی تان باشید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.