تبیان، دستیار زندگی
یک مطالعه نشان داد که دادن داروی مسکن استامینوفن به نوزادان می ‌تواند موجب افزایش احتمال ابتلای آنان به بیماری آسم یا اگزما در سنین 6 تا 7 سالگی شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به نوزاد خود خیلی استامینوفن ندهید

استامینوفن، آسم کودکان را شعله ‌ور می ‌کند

استامینوفن

در همه خانه‌هایی که فرزند خردسال یا نوزاد وجود دارد، به‌ خصوص در فصل پاییز که احتمال سرماخوردگی بیشتر است، قطره‌ های استامینوفن با طعم ‌های متعدد پیدا می ‌شود و پدر و مادرها گاهی با مشاهده ی کوچک ‌ترین علایم سرماخوردگی مانند آب ‌ریزش‌ بینی، آن را به کودک ‌شان می ‌دهند، اما با توجه به مطالعات اخیر به نظر می ‌رسد باید پدر و مادرها کمی درباره مصرف این دارو احتیاط کنند.

یک مطالعه وسیع با بررسی 205 هزار کودک زیر هفت سال در بیش از 31 کشور دنیا نشان داد که دادن داروی مسکن پاراستامول یا همان استامینوفن به نوزادان می ‌تواند موجب افزایش احتمال ابتلای آنان به بیماری آسم یا اگزما در سنین 6 تا 7 سالگی شود.

نتایج این مطالعه مشخص کرد کودکانی که در نوزادی از استامینوفن استفاده کرده‌اند، 47 درصد بیشتر از کودکان دیگر احتمال ابتلا به آسم دارند.

از داروی استامینوفن به‌‌ طور‌معمول در مواقع تب خفیف، دردهای ملایم و سردردها استفاده می‌ شود.

استفاده معمولی از استامینوفن حدود 61 درصد احتمال ابتلا به آسم را افزایش می ‌دهد، اما مصرف دوزهای بالا در سال اول زندگی، حتی اگر ماهی یک بار هم باشد، احتمال خطر را تا سه برابر افزایش می‌ دهد.

استفاده معمولی از این دارو به مصرف یک بار در سال، یا به طور متوسط چند ماه یک بار گفته می‌ شود.

در سال‌های اخیر نسبت به ارتباط بین این دارو و آسم کودکان، به دلیل افزایش هم‌ زمان این بیماری و مصرف این دارو تردید هایی به وجود آمده بود و تحقیقات صحت این ادعا را اثبات کرد‌ه ‌اند.

یکی از فرضیه‌ها این است که استامینوفن میزان آنتی ‌اکسیدان‌ها را در بدن کاهش می ‌دهد. آنتی ‌اکسیدان‌ها از تاثیرات مضر رادیکال‌ های آزاد بر بدن جلوگیری می کنند و از این نظر برای بدن مفیدند.

آسم کودکان

با کاهش آنتی ‌اکسیدان‌ها در بدن به ‌وسیله این دارو، ریه‌ها در معرض استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌ های آزاد قرار می ‌گیرند و آسم به وجود می ‌آید.

این نظر دکتر "بیزلی" یکی از محققان این پژوهش است. به عقیده ایشان استامینوفن به غیر از آسم، کودک را در سنین 6 تا 7 سالگی در معرض بیماری‌ هایی مانند اگزما و حساسیت فصلی (آب‌ریزش بینی، عطسه و التهاب مخاط ها) هم قرار می‌ دهد.

با این همه، محققان تاکید کرده‌اند که استامینوفن همچنان باید به‌ عنوان داروی اصلی درمان سرماخوردگی ‌های اطفال و بیماری‌ های خفیف نوزادان مصرف شود، چون تنها داروی جایگزین آن، آسپرین می باشد که ممکن است عوارض خطرناکی مانند "نشانگان رای" (Ray  syndrome) (1) را به دنبال داشته باشد و مدت ‌هاست که مصرف آن توصیه نمی ‌شود. به همین دلیل باید از همان داروی استامینوفن اما به اندازه کافی استفاده شود.

یک نکته مهم دیگر که در جریان این مطالعه مشخص شد، ارتباط بین حساسیت فصلی و آب ‌ریزش بینی در کودکان و احتمال ابتلا به آسم بزرگسالی در آنان است.

بررسی 6461 نفر در 14 کشور دنیا نشان داد کسانی که در کودکی دچار آب ‌ریزش بینی و حساسیت و رینوره(احتقان بینی) بودند، 3/5 برابر بیشتر احتمال دارد که در بزرگسالی گرفتار آسم شوند.

این مساله با توجه به تاثیر مصرف استامینوفن در بروز آب ‌ریزش‌های بینی و حساسیت فصلی نشان می ‌دهد، والدینی که این دارو را بیش از اندازه به کودک خود می ‌دهند باید نگران بروز بیماری‌ آسم در کودک خود و حتی در سنین بزرگسالی او باشند.

Cbnsm  :منبع

ترجمه: دکتر سیداحسان بیکایی

پی نوشت:

(1) سندرم رای معمولا کودکان و نوجوانانی را گرفتار می کند که در حال بهبودی از یک بیماری عفونی(اغلب آنفلوآنزا و آبله مرغان) می باشند. کودکان 5 تا 15 ساله بیشتر در معرض خطر  قرار دارند.

*مطالب مرتبط:

ترامد ® (ترامادول)

مسکٌن قوی ‌تر از مورفین

مسمومیت دارویى

مصرف بی رویه استامینوفن مسمومیت زاست

ماده مخدر استامینوفن نصف شد

مسکّن نخورید، ضرر دارد

خطر مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها

نکات مهمی درباره قرص سرماخوردگی بزرگسالان

خودسرانه بچه‌ها را معالجه نكنید

از هر3 کودک، یکی آسم دارد

علائم بیماری آسم و تشخیص آن

آسم در کودکان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.