تبیان، دستیار زندگی
عشق آن نیروی درونی است که عاشق را مسحور معشوق می نماید، بطوریکه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عشق، زیبایی، موسیقی

قو

عشق آن نیروی درونی است که عاشق را مسحور معشوق می نماید، بطوریکه گاهی قدرت و توان تفکر را از او می گیرد، و تمام زشتیهای معشوق را در نظر عاشق زیبا جلوه می نماید و برای همین هم، عاشق نوعاً در مورد معشوق نمی تواند صحیح قضاوت کند.

پیامبر اکرم (ص) می فرماید: محبت و علاقه شدید تو به چیزی، تو را نسبت به آن نابینا و ناشنوا می کند. ( عیوب او را نمی بینی و سخنان علیه او را نمی شنوی)

لذا بعضی از زیبائیها -در هر زمینه ای که باشد- بنظر عاشق زیباست نه اینکه واقعاً زیبا باشد. البته این تنهات تأثیرات عشق نیست که حواس عاشق را منحرف می کند بلکه کینه و بغض هم همین اثر را دارد که اگر آدمی به چیزی و کسی با دیده عداوت و دشمنی نگاه کند از دیدن محسّنات وی نابینا شده و چه بسا زیبائی های وی را زشت تصور می کند.

و این موضوع در همه چیز صدق می کند حال چه هنر باشد و چه انسان و ... .

نتیجه آنکه بعضی از قضاوتهای بشری بر زشت یا زیبایی بعضی چیزها، ناشی از آثار حب و بغض اوست، چه بسا که شاید برعکس باشد.

و اما با این پیش زمینه درباره  موسیقی و زشتی و زیبایی آن چگونه قضاوت نماییم؟

بعضی موسیقی را مترادف "غنا" می دانند که غنا نیز شامل تعاریف بسیاری است، از جمله: سماع، صوت، صوت مطرب، زیبا کردن صوت، کشیدن صوت، زیبا کردن صدا و لطیف نمودن آن، سرود، چه چه زدن و یا هر صوتی که زیبا باشد.

پیدایش و بوجود آمدن موسیقی نزد انسان غریزی است همانگونه که نهاد شعر گویی و هنر نزد انسان طبیعی و غریزی است. اولین معلم انسان در زمینه موسیقی، طبیعت بوده است و ...

با مطالعه کتاب موسیقی از دیدگاه اسلام بینش خود را به انواع موسیقی کامل کنیم.

جهت خرید کتاب موسیقی از دیدگاه اسلام اینجا کلیک کنید.

جهت خرید کتابهای اسلامی اینجا کلیک کنید.

جهت خرید کتابهای حکمت و عرفان اینجا کلیک کنید.

فروشگاه اینترنتی تبیان