تبیان، دستیار زندگی
برای سوالات چند گزینه‌ای ابتدا تمام گزینه‌ها را بخوانید. سپس گزینه‌های غلط را کنار بگذارید، اگر در مورد گزینه‌های باقی مانده هنوز مردد هستند. به اولین برداشت خود تکیه کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیرو های کمکی ضد اضطراب

اضطراب امتحان

همه ما پیش از امتحان یا وقایع مهم دیگر درجاتی از نگرانی با تنش را تجربه می‌کنیم. در واقع کمی ترس و نگرانی ما را بر می‌انگیزد و به کمک ما می‌آید. ولی نگرانی بیش از حد می‌تواند مشکل ایجاد کند.

مخصوصا اگر در جریان آماده‌سازی و انجام امتحان‌ها مزاحمت ایجاد کند، اولین گام این است که بین 2 نوع اضطراب تمایز قائل شویم، اگر اضطراب شما نتیجه مستقیم عدم آماده‌سازی باشد آن را طبیعی و منطقی در نظر بگیرید.

ولی اگر کاملا آماده‌اید با این حال هنوز وحشت زده و یا حساس هستید، واکنش شما منطقی نیست. با تغییر دادن دیدگاه خود درباره امتحان می‌توانید از مطالعه کردن لذت ببرید.

این کار عملکرد شما را بهبود می‌بخشد. زیاده از حد به نمره اهمیت ندهید. نمره نه بازتابی از ارزش فردی شماست و نه می‌تواند موفقیت آینده شما را پیش‌بینی کند. به خودتان پاداش بدهید به‌طور مثال فیلمی تماشا کنید. برای غذا خوردن بیرون بروید و...

اگر انتظار شروع امتحان موجب اضطراب شما می‌شود با خواندن مجله یا روزنامه‌ای توجه خود را از امتحان منحرف کنید.

از تجسم احساسات منفی پرهیز کنید، شیوه‌هایی طرح‌ریزی کنید که کار شما را در نیم سال تحصیلی بعدی بهبود بخشد. به خاطر داشته باشید که منطقی‌ترین انتظارات این است که سعی کنید هر چه را می‌دانید تا آنجا که می‌توانید، نشان دهید.

شب امتحان به موقع  بخوابید و به اندازه کافی استراحت داشته باشید. خستگی ناشی از بی‌خوابی موجب می‌شود در به یاد آوردن مطالبی که یاد گرفته‌اید با مشکل مواجه شوید.

صبحانه سبک و مناسب بخورید و اگر به آسانی مضطرب می‌شوید از نوشیدن قهوه یا چای غلیظ پرهیز کنید. کاری کنید که ساعتی قبل از امتحان احساس آرامش کنید.

اضطراب امتحان

مرور با عجله مطالب درسی در آخرین دقایق شروع امتحان، تسلط شما بر کل مفاهیم درسی را زایل می‌کند و به آن آسیب می‌زند. تمرینات تن آرامی و تنفسی می‌تواند برای این امر مفید باشد.

سعی کنید زود در محل امتحان حاضر شوید این عمل به آرامش شما کمک می‌کند. از همکلاسی‌هایی که اضطراب ایجاد می‌کنند و سکون و ثبات شما را بر هم می‌زنند پرهیز کنید.

از همکلاسی‌هایی که اضطراب ایجاد می‌کنند و سکون و ثبات شما را بر هم می‌زنند پرهیز کنید.

اگر انتظار شروع امتحان موجب اضطراب شما می‌شود با خواندن مجله یا روزنامه‌ای توجه خود را از امتحان منحرف کنید. ابتدا کل سوالات امتحانی را مرور کنید سپس دوباره هر سوال را بخوانید. (البته این موضوع با روحیه شما مرتبط است).

سعی کنید به امتحان به عنوان فرصتی نگاه کنید که به شما این امکان را می‌دهد تا به استاد نشان دهید چه می‌دانید. آسان‌ترین سوالات را ابتدا پاسخ دهید، برای سوالات تشریحی طرح کلی داشته باشید.

سپس پاسخ خود را با جمله کوتاهی آغاز کنید، این عمل باعث می‌شود از درهم و برهمی و تکرار مطالب که مصحح را عصبی می‌کنند، جلوگیری شود. برای سوالات کوتاه فقط به آنچه خواسته شده پاسخ دهید و تنها به نکته اصلی اشاره کنید، اگر بخشی از پاسخ یادتان نمی‌آید آنچه را می‌دانید بنویسید.

برای سوالات چند گزینه‌ای ابتدا تمام گزینه‌ها را بخوانید. سپس گزینه‌های غلط را کنار بگذارید، اگر در مورد گزینه‌های باقی مانده هنوز مردد هستند. به اولین برداشت خود تکیه کنید.

مراقب واژه‌های گمراه کننده باشید، با شتاب امتحان ندهید، برای آنکه روشن‌تر شوید. از ممتحن سوال بپرسید. اگر اجازه دارید چیزی بنوشید.  نوک مداد را بشکنید و سپس آن را تیز کنید. لحظه‌ای به پاداش پس از امتحان که برای خود در نظر گرفته‌اید فکر کنید. تا آرام شوید.

منبع: مجله قاصدک

مقالات مرتبط

اضطراب چه نقشی دارد

کمرویی ، اضطراب اجتماعی

کم کردن اضطراب

چگونه نگرانی را کنترل کنیم

راهکارهای کاهش اضطراب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.