تبیان، دستیار زندگی
سلام. حتما این روزها شنیده‌اید كه قیمت مسكن حسابی افت كرده! از آنجایی كه من كاربرای خوش اشتهای تبیان را خوب می‌شناسم، می‌دانم كه همه‌ی شما بدتان نمی‌آید یك ویلا داشته باشید البته به قیمت مفت!! دوای درد شما پیش منه! این مطلب را بخونید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه های ویلایی با تخفیف ویژه

شناختنامه قرآن 51

ویلا

سوره ی مبارکه ی محمد(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)

سوره محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)  چهل و هفتمین سوره قرآن با 38 آیه است. سوره ی مبارکه، پیرامون منذر بودن رسول گرامی- صلی الله علیه وآله- با ذکر نازل شده بسوی او از جانب خداوند سبحان می‌باشد و دعوت کننده به توحید و اخلاص عبودیت برای حق تعالی است. سوره ی مبارکه،بیانگر استکبار و گردنکشی کفار، عدم تبعیت آنها از حق، بستن راه خدا و سخن ناحق گفتن است. رسول خدا- صلی الله علیه وآله-  را به صبر و دعوت کرده داستان بندگان الهی را در فصلی بیان می‌کند و در فصل دیگر از عاقبت متقیان و طغیانگران سخن می‌گوید. رسول خدا- صلی الله علیه و آله- را به ابلاغ دعوت و انذار، امر کرده و بیان می‌کند عاقبت پیروی از شیطان آتش است.1

«وَاذْكُرْ عَبْدَنَا دَاوُودَ ذَا الْأَیْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ»2 

« أَوَّابٌ » به معنای کسی که بسیار به سوی خداوند رجوع می‌کند. این صفت که در این سوره و در بسیاری سوره ها، کثیراً در مورد پیامبران بیان می‌گردد،جزء صفات کلیدی و مهم و راز موفقیت پیامبران الهی است آنها با شناخت حقیقت وجود خود که همان فقر إلی الله است دائماً خود را نیازمند حق تعالی دیده و به درگاه او رجوع می‌کردند.

« إِنَّا أَخْلَصْنَاهُم بِخَالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّارِ»3   

این آیه نیز یکی دیگر از صفات مهم انبیاء عظام الهی را بیان می‌کند. غرق شدن انسان در یاد دار آخرت و جوار رب العالمین و صَرف تمامی همتش در این امر موجب دستیابی به کمال معرفت، اعتقاد حق، سیر در مسیر عبودیت و خلاص شدن از

فقط آخرت خانه حقیقی و دارالقرار است

جمود ظاهر حیات دنیا و زینت آن می‌گردد. معنای آیه این است: ما آنها را با خصلتی عظیم، خالص گرداندیم که آن همان یاد آخرت و خانه حقیقتی انسان است. از لطایف آیه شریفه آن است که کلمه «دار» به معنای خانه در مورد آخرت استعمال شده قرآن کریم دنیا را خانه نمی‌داند و اگر هم در جائی کلمه دار را برای آن به کار می‌برد با پسوند دارالغرور آن را ذکر می‌کند و فقط آخرت را خانه حقیقی و دارالقرار می‌شناسد.4

تالیف: استاد محمد حسین رحیمی - گروه دین و اندیشه سایت تبیان

تنظیم برای تبیان: حسین عسگری


1- المیزان ج17ص182

2- صاد :38/17

3- صاد :38/46

4- المیزان ج17 ص212-213