تبیان، دستیار زندگی
محمد رضا شجریان، استاد مسلم و نام آشنای عرصه موسیقی سنتی و کلاسیک ایران درباره فعالیت قرآنی خویش چنین می گوید:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فعالیتهای قرآنی استاد محمد رضا شجریان

محمد رضا شجریان

محمد رضا شجریان، استاد مسلم و نام آشنای عرصه موسیقی سنتی و کلاسیک ایران درباره فعالیت قرآنی خویش چنین می گوید:

"تمام وقت من از شش سالگی به خواندن قرآن با صدای خوش می گذشت. در دوازده سالگی شهره ی خاص و عام بودم و در مجامع بزرگ مذهبی و یا سیاسی آن موقع تلاوت اول برنامه با من بود. به علت توانایی در تلاوت قرآن با صدای خوش، چشم و چراغ همه اعضاء و دانش آموزان مدرسه و مردم بودم. "(1)

استاد شجریان در حدود سالهای 1327-1326، تحت تربیت مستقیم پدر به امر تلاوت قرآن اهتمام ورزید. پدر و پدر بزرگ وی(به ترتیب مهدی و علی اکبر)از قاریان خوش الحان مشهد به شمار می رفته اند که به شیوه سنتی و مرسوم آن روزگار جلسات قرآنی متداولی در سطح مشهد برگزار نموده و در تربیت نسل جوان و جامعه قرآنی زمان خویش نقشی بسزا داشته اند.

وی در سال 1329با اینکه هنوز بیش از 10سال نداشت در آغاز بسیاری از میزگردها و اجتماعات سیاسی آن زمان به اجرای تلاوت قرآن می پرداخت. تا اینکه در سال 1331به رادیو خراسان راه یافت و برای اولین بار به دعوت رئیس رادیو خراسان به اجرای قرائت قرآن در رادیو پرداخت.

محمد رضا افزون برتلاوت قرآن، اشعار مذهبی و عرفانی را با صدای رسا و دل انگیز خود برای مخاطبان رادیو اجرامی کرد.

(2)

جوان هنرمند مشهدی، علاوه بر مقامهایی که در سطح استان خراسان به دست آورد سرانجام توانست درمردادماه 1357مقام نخست مسابقات مرحله کشوری را از آن خود سازد...

در سالهای اخیر مجموعه تلاوتهای استاد مربوط به سالهای 57 تا 61 در آلبومی با عنوان"به یاد پدر"(1و2)، توسط شرکت فرهنگی هنری دل آواز منشر گردیده است.

تبیان - شکوری


1- زندگینامه خودنوشت استاد شجریان

2- همان