تبیان، دستیار زندگی
از نخستین روزی كه فریبرز عرب‌نیا برای بازی در سریال تاریخی «مختارنامه» با سیما فیلم قرارداد بست، حدود پنج سال می‌گذرد و او در این مدت به جز یك پروژه، در هیچ پروژه سینمایی و تلویزیونی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفت‌وگو با فریبرز عرب‌نیا یا مختار ثقفی

فریبرز عرب نیا در نقش مختار ثقفی

گفت‌وگو با فریبرز عرب‌نیا پس از 5 سال نقش آفرینی در «مختارنامه»:

این سریال تاریخی برآیند نقاط مشترك علائق من، داوود میرباقری و تمام گروه است

از نخستین روزی كه فریبرز عرب‌نیا برای بازی در سریال تاریخی «مختارنامه» با سیما فیلم قرارداد بست، حدود پنج سال می‌گذرد و او در این مدت به جز یك پروژه، در هیچ پروژه سینمایی و تلویزیونی دیگری مقابل دوربین نرفته‌است. او در تمام این روزها «مختار» داوود میرباقری باقی مانده‌است، تا علاوه بر رد پیشنهاد كارگردانان و تهیه‌كنندگان برای بازی در مجموعه‌ای دیگر، پاسخش برای مصاحبه با خبرنگاران نیز منفی باشد.

با این حال فریبرزعرب نیا پس از گذشت پنج سال از ساخت «مختارنامه»، سرانجام در گفت‌وگویی حاضر شد و به خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا درباره‌ی دلایل عدم تمایلش به مصاحبه گفت: شاید یكی از دلایلی كه من به طور كلی از صحبت فرار می‌كنم، این است كه همواره كلام شهید می‌شود.

او كه معتقد است باید با نگاه جدی‌تری با مقوله بازیگری برخورد كرد، دراین باره تصریح كرد: تولیدات سینمایی و تلویزیونی بسیاری منوط و مشروط به بازیگری هستند؛ این درحالی است كه متأسفانه هنوز بر سر این‌كه آیا بازیگری اولین شرط فیلم و سریال‌سازی است، دعواست.

با این حال عرب‌نیا این بار نیز صحبت‌های تكمیلی درباره‌ی نقشش در «مختارنامه» را به هنگام پخش آن موكول كرد و گفت كه ترجیح می‌دهد پس از دیدن مختار درباره او سخن بگوید.

بنابراین او در این مصاحبه ترجیح داد كه بیشتر از دغدغه‌ها و علایق یك بازیگر به هنگام پذیرش نقش‌های طولانی را مدت بگوید.

او كه معتقد است باید با نگاه جدی‌تری با مقوله بازیگری برخورد كرد، دراین باره تصریح كرد: تولیدات سینمایی و تلویزیونی بسیاری منوط و مشروط به بازیگری هستند؛ این درحالی است كه متأسفانه هنوز بر سر این‌كه آیا بازیگری اولین شرط فیلم و سریال‌سازی است، دعواست.

فریبرز عرب نیا در نقش مختار ثقفی

***

بازیگر نقش «مختار» در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا، در پاسخ به این پرسش كه یك پروژه و یك نقش باید چه اندازه برای بازیگر جذابیت داشته باشد كه باعث شود او به مدت 5 سال در هیچ فیلم یا سریال دیگری حاضر نشود؟ گفت: این مساله به جنبه‌های مغفول مانده بازیگری، ارتباط عوامل دیگر صحنه، پشت صحنه و مدیریت‌های فرهنگی برمی‌گردد و به حدی ارتباط این مسایل در ایران با هم مخدوش است كه شاید در كلی‌ترین شكل، متأسفانه نه تنها با استانداردهای جهانی كه با استاندارهای سال‌های شناخته‌شده این عرصه، فاصله بسیاری داریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر تلویزیون به شكلی سردمدار عرصه فرهنگ و تولید الگو شده است و در برخی زمینه‌ها تلاش‌هایی می‌كنند كه پیش از این انجام نشده‌است؛ به هر صورت این جریان روبه جلو است.

فریبرز عرب‌نیا با پرداختن به این موضوع از جنبه حرفه‌یی و صنفی و همچنین گسترده‌ خواندن این بحث، در عین‌حال گفت: ایراد و خطر اساسی این است كه این رشد ابدا متوازن نیست. در برخی زمینه‌ها خصوصا در مقوله نگاه به بازیگر و لوازم كارش بسیاربسیار ابتدایی عمل می‌كنیم.

فریبرز عرب‌نیا با اشاره به همكاری 5 ساله خود با پروژه‌ی «مختارنامه» تصریح كرد: من این مطلب را هم به عنوان گله و هم به عنوان خوشبینی می‌گویم. با گذشت 5 سال از همكاری من با سریال «مختارنامه» هنوز هم در مقطع تمدید قرارداد كه هرسال انجام می‌شود، باید بر سر ابتدائیات با ایرادی كه در نگاه به لوازم كار بازیگر است، بعضا بجنگم.

وی سپس متذكر شد كه این جنگ تنها به خاطر خودش نیست، بلكه به این خاطر است كه باید به حرفه‌ی بازیگری به شكل اصولی و كارشناسانه و عملی نگاه شود.

***

عرب‌نیا بار دیگر با تأكید بر این‌كه بحث‌های صنفی و حرفه‌یی را مطرح می‌كند، اظهار كرد: جای بحث در مورد مقولات هنری اساسا این جا نیست؛ چراكه آن خود معضل بسیاربسیار پیچیده‌ای است.

فریبرز عرب نیا در نقش مختار ثقفی

این بازیگر در پاسخ به این پرسش ایسنا كه آن‌چه با وجود تمام این مشكلات شما را نگه می‌دارد چیست؟ گفت: این سوال كلیشه‌ای دوست‌داشتنی است كه پاسخ آن معلوم است.

وی سپس گفت: از جنبه‌ی حرفه‌یی آن‌چه یك بازیگر را 5 سال با وجود تمام مشكلات بسیار عجیب و غریب و گاه ابتدایی از جمله نبود امكانات رفاهی در بدترین شرایط جوی و جغرافیایی نگه می‌دارد، عشقش به دیدن تأثیر تمام چیزهایی است كه در این سال‌ها بر او، نقش و جهان هنر و رسانه گذشته است.

***

فریبرز عرب‌نیا در پاسخ به این پرسش ایسنا كه آیا جسارت و اجازه آن را داشته است كه در عین خلق مختار واقعی، آن‌چه خود علاقه داشته است را از این شخصیت ارایه دهد؟ گفت: امیدوارم بر غم تمام مشكلاتی كه از آن صحبت شد و با همدلی گروه تمام دست‌اندازهای سر راهمان را پشت سر بگذاریم. خوشبختانه هنوز هم مثل روز اول شوق ارایه این سریال در بالاترین حد ممكن در همه ما وجود دارد.

امیدوارم بر غم تمام مشكلاتی كه از آن صحبت شد و با همدلی گروه تمام دست‌اندازهای سر راهمان را پشت سر بگذاریم. خوشبختانه هنوز هم مثل روز اول شوق ارایه این سریال در بالاترین حد ممكن در همه ما وجود دارد.

وی ادامه داد: مختارنامه به شكل مستقیم برآیند نقاط مشترك علائق من و آقای میرباقری و تمام گروه است؛ اما فكر می‌كنم وقتی نمایش داده می‌شود، از این حرف‌ها فراتر رفته باشد. این اتفاقی است كه در هنر نمی‌توان تعریفش كرد. یعنی وقتی سریال «مختارنامه» را ببینم متوجه می‌شویم كه احتمالا ارزش همه این زحمات را داشته است.

***

فریبرز عرب‌نیا در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به پرسش ایسنا درباره‌ی استفاده از بدلكار در برخی صحنه‌ها به جای وی و آیا این‌كه این امر با اصرار خود وی یا شخص كارگردان صورت گرفته است، اظهار كرد: به هرحال در پرونده‌ای كه اگر ابتدا هم نمی‌داشتیم 5 سال به طول می‌انجامد اما قرار بود 2-3 سال ساخت آن زمان ببرد، حتما كارگردان ریسك نمی‌كند كه در صحنه‌های جنگل‌های خطرناك و سواری‌های بی‌محبا بازیگر اصلی حضور داشته باشد.

اما من شخصا به دلیل علائقم و بسیاری از مسایل دیگر تا حد امكان خودم این صحنه‌ها را بازی كردم و دوست دارم بازی كنم.

وی ادامه داد: تا حدی كه ریسك به خطرافتادن پروژه نباشد، آقای میرباقری خوشبختانه این اعتقاد را داشتند كه خود من در صحنه‌های اكشن حاضر شوم.

فریبرز عرب نیا در نقش مختار ثقفی

عرب‌نیا با اعلام این‌كه یك بدل تقریبا همیشگی در صحنه‌های خطرناك نقش او را بازی می‌كند، خاطرنشان كرد: ایشان در صحنه‌هایی حضور دارند كه صورت مختار لو نمی‌رود. این صحنه‌ها پلان‌های بسیار دور را شامل می‌شود.

بنابراین در صحنه‌هایی كه احساس كنم نمی‌توانم صحنه را كنترل كنم، یا درصد خطا بالا برود و یا آقای میرباقری و شخص دیگری از عوامل تولید تشخیص می‌دهند كه باید شخص دیگری جای من بازی كند، قاعدتا بدلكار كار را انجام می‌داد.

بازیگر نقش مختار با تشكر از بدلكاری كه نقش او را در برخی صحنه‌ها بازی كرده است، گفت: حضور ایشان در صحنه از خستگی‌های من كم می‌كرد اما چون این همكارم از نظر سایز و جثه با من تفاوت داشت در صحنه‌هایی كه اصلا حدود دیده نمی‌شود و موقعیت از دور مشاهده می‌شد، زحمات را این دوستم متحمل شدند.

فریبرز عرب‌نیا تأكید كرد: در ایران متأسفانه رابطه بازیگر با صحنه‌هایی كه با خطر جانی همراه است و الزامات آن درست تعریف نشده است. آن مشابه بازیگر باید رابطه نزدیك‌تری با پروژه داشته باشد و بسیاری از مسایل برای او تعریف شود. البته خوشبختانه در «پروژه مختارنامه» این اتاق تا حدودی رخ داده است.