تبیان، دستیار زندگی
موش‌های صحرایی، جوندگانی هستند که در سراسر جهان یافت شده و در گروه‌های بسیار پر تعداد زندگی می‌کنند. آنها در شهرها و روستا‌ها زندگی کرده، تقریبا از همه چیز تغذیه می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوندگان موذی

موش صحرایی

موش‌های صحرایی، جوندگانی هستند که در سراسر جهان یافت شده و در گروه‌های بسیار پر تعداد زندگی می‌کنند. آنها در شهرها و روستا‌ها زندگی کرده، تقریبا از همه چیز تغذیه می‌کنند.

موش‌ها قادرند تا 800 متر شنا کرده، بیش از 3 دقیقه زیر آب بمانند. آنها تحمل 3 روز بی‌آبی را دارند و می‌توانند حتی از لوله‌های فاضلاب، وارد منازل شوند.

موش‌ها حیواناتی موذی هستند و با غارت مواد خوراکی در سطحی وسیع و نیز انتقال بیماری‌های خطرناک، خطرهای فراوانی را برای انسان به وجود می‌آورند. برخی از این جانوران، ناقل نوعی کک هستند که سبب بیماری مرگبار طاعون خیارک در میان انسان‌ها، می‌شود.

موش صحرایی

اکثراً انواع موش‌ها از تماس با انسان، گریزانند، اما دو نوع سیاه و قهوه‌ای (معمولی) آنها بیشتر با انسان زندگی می‌کنند. موش سیاه، در اصل از کشورهای جنوب شرقی آسیا به سایر نقاط جهان گسترش یافته است. این جونده به راحتی از ارتفاعات، بالا می‌رود و جهت زندگی به گرما نیازمند است.

در روستاها بیشتر موش‌های صحرایی، خارج از خانه‌ها زندگی می‌کنند و تقریبا خطری برای سلامتی، محسوب نمی‌شوند. اما در شهرها، آنها غذای انسان را می‌ربایند و از این طریق خطر بزرگی به شمار می‌روند.

موش‌های قهوه‌ای از مناطق شمالی‌تر کره زمین و احتمالا از شمال کشور چین، به دیگر مناطق جهان برده شده‌اند. آنها قادر به تحمل سرما بوده، شناگران خوبی هستند.

موش صحرایی

این جانوران موذی پیش از آنکه انسان به قدرت مخربشان پی ببرد، به‌طور ناخواسته همراه او در تمام نقاط جهان پخش شدند.

اکثراً انواع موش‌ها از تماس با انسان، گریزانند، اما دو نوع سیاه و قهوه‌ای (معمولی) آنها بیشتر با انسان زندگی می‌کنند.

موش‌ها قادرند تا 800 متر شنا کرده، بیش از 3 دقیقه زیر آب بمانند. آنها تحمل 3 روز بی‌آبی را دارند و می‌توانند حتی از لوله‌های فاضلاب، وارد منازل شوند. در صورتی که از طبقه پنجم یک ساختمان هم پرت شوند، قادر به ادامه زندگی هستند.

موش صحرایی

در روستاها بیشتر موش‌های صحرایی، خارج از خانه‌ها زندگی می‌کنند و تقریبا خطری برای سلامتی، محسوب نمی‌شوند. اما در شهرها، آنها غذای انسان را می‌ربایند و از این طریق خطر بزرگی به شمار می‌روند. موش‌ها، به سرعت تولید مثل و رشد می‌کنند، و رهایی از شر آنها بسیار مشکل است.

برگرفته از: دایرة المعارف کودکان و نوجوانان

********************************

مطالب مرتبط

ترین‌های جهان

حشره‌ی عجیب و باهوش

جانوران بازیگوش

دونده‌های بسیار سریع

جانور وحشی که اهلی شد

اختاپوس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.