تبیان، دستیار زندگی
برای خیلی‌ها این سوال مطرح است كه خدا فرموده مرا بخوانید تا شما را اجابت كنم به چه معناست؟ چرا برخی از دعاهای ما به استجابت نمی‌رسد؛ حال آن كه خیلی از خدا درخواست می‌كنیم؟ مگر وعده خداوند نیست كه پاسخ دهد؟!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معنای استجابت دعا چیست؟

دعا و نیایش

برای خیلی‌ها این سوال مطرح است كه خدا فرموده "مرا بخوانید تا شما را اجابت كنم" به چه معناست؟ چرا برخی از دعاهای ما به استجابت نمی‌رسد؛ حال آن كه خیلی از خدا درخواست می‌كنیم؟ مگر وعده خداوند نیست كه پاسخ دهد؟!

شایان ذكر است كه برای اجابت دعا شرایطی لازم است كه اگر همه آنها رعایت شود در نهایت بحث مصلحت و حكمت خداوند به میان می‌آید كه آیا اجابت این دعا به مصلحت فرد است؟ آیا بنا بر حكمت می‌باشد؟

در اینجا برای تفهیم شدن معنای اجابت و استجابت به توضیحات حجة الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا متوسل می‌شویم تا پاسخ این سوال را دریابیم.

"استجابت یعنی این كه دستت خالی برنگرده! یه چیزی رو طلب كردی؛ ولی نگذاشتن دست خالی برگردی. حالا اگر اون چیزی رو كه خواستی؛ ندادن، به جایش یه چیز دیگه دادن. مهم اینه كه نگذاشتن دستت خالی بماند.

مثلا پدر ما، خداوند رحمتش كنه، مرد بسیار بزرگوار و عالمی بود؛ به من گفت برو از فلانی، فلان كتاب رو بگیرید. رفتم در خونه آن شخص، گفتم فلان كتاب رو پدرم خواستند. رفت و برگشت، گفت آن كتاب نیست؛ آن رو ندارم. به من یك تسبیح داد و گفت به پدرتان بگویید آن كتاب رو نداشتم ولی این تسبیح، سوغات مشهد هست.

آن شخص، خواسته‌ی من رو استجابت كرد. استجابت یعنی این .

اگر آن چیزی رو كه خواستی بهت ندادن بدان یه حكمتی هست. اینقدر روی خواسته‌هاتون اصرار نكنید.

فی المثل یك كشاورزی هست؛ دیم كاشت می‌كند. زمین رو شخم زده؛ بذر پاشیده؛ كارها رو انجام داده؛ حالا منتظر باران هست. دست به دعا برداشته كه باران بیاید. اگر باران نبارد كشتش می‌سوزد! و زندگیش از راه فروش محصولش می‌گذرد.

حالا یك نفر هم هست كه كارش خشت‌زنی است. خشت می‌زند، و می‌گذارد جلوی آفتاب تا خشك شود و ببرد بازار بفروشد. او هم از این طریق امرار معاش می‌كند. او هم خشت زده؛ آماده گذاشته كه خشك بشود. دست به دعا برداشته كه دو سه روز باران نبارد تا خشت‌ها خشك بشوند.

دعای من و شما هم از همین قماش هست كه خداوند بر اساس حكمت پاسخ می‌دهد.

وقتی دعایی می‌كنید، آن چیزی رو كه خواستید یا توی همین دنیا بهتون می‌دهند؛ یا بهتون آن دنیا می‌دهند؛ یا یه چیزی بهتر می‌دهند؛ یا نه، می‌دهند به یكی از افراد نسلتون؛ كه همه این كارها از روی حكمت انجام می‌شود!

درسته كه خدا ارحم الراحمین هست؛ ولی دعاها از این چهار تا گناه رد نمی‌شوند!

نخواندن نماز؛ كشتن ناحق یك انسان؛ عقوق والدین؛ بردن آبرو! "  (1)

پس اگر چیزی را كه از خداوند درخواست می‌كنیم به مصلحت و از روی حكمت باشد به اجابت می‌رسد ولی اگر حكمت نباشد كه درخواستمان مستجاب شود؛ خداوند كریم ما را دست خالی از درگاهش نمی‌راند و چیزی بهتر از آن خواسته به ما عنایت می‌فرماید و این معنای اجابت است كه بالاخره دست خالی رانده نمی‌شویم .

پی‌نوشت:

1- برگرفته از سخنان حضرت حجة الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا .

سایت تبیان

                                                                                                                                                مهری هدهدی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.