تبیان، دستیار زندگی
GPRS (جی پی آر اس) مخفف) General Packet Radio Service یا خدمات رادیویی بسته‌های اطلاعاتی) است که با به کارگیری این تکنولوژی در شبکه تلفن همراه ، امکان خدماتی نظیر مرور در اینترنت ، ایمیل، ارتباطات تصویری، فراهم می سازد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

GPRS چیست؟

GPRS (جی پی آر اس) مخفف General Packet Radio Service یا خدمات رادیویی بسته‌های اطلاعاتی است

gprs

که با به کارگیری این تکنولوژی در شبکه تلفن همراه  ، امکان خدماتی نظیر مرور در اینترنت ، ایمیل، ارتباطات تصویری، پیام های چند رسانه‌ای و خدمات مبتنی بر مبدا را فراهم می کند این سرویس به شبکه‌ها این امکان را می دهد که خدمات اینترنتی پر ظرفیت را به صورت دائمی و بدون وققه، به مشترکان خود ارائه دهند.

برای استفاده از این تکنولوژی، شما باید  PDA یا موبایلی داشته باشید که GPRS را پشتیبانی کند تا بتوانید به شرکتی که سرویس GPRS را ارائه می کند، دسترسی پیدا کنید GPRS به صورت کلی سه مزیت برای مشترک خود به ارمغان می آورد:

1. امکان می دهد تا همواره ارتباط خود را با اینترنت حفظ نمایید و لازم نیست برای برقراری هر ارتباط، هر بار به شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت متصل گردید

2. GPRS به صورت ذاتی دارای سرعت به مراتب بالاتری نسبت به خطوط ارتباطی داده معمولی در موبایل می باشد ،خطوط معمولی موبایل حداکثر دارای سرعت 9.6 کیلوبیت در ثانیه می‌باشند و در صورت استفاده از سرویس High-Speed Circuit Switched Data یا همان HSCSD حداکثر می‌توانند از سرعت 1.44 کیلو‌بیت در ثانیه بهره ببرند. در صورتی که GPRS می‌تواند تا سرعت 56 کیلو بیت در ثانیه شما را به اینترنت متصل نماید.

3. سومین و اصلی ترین مزیت GSRP این است که شما مبلغ ارتباط خود را بر اساس مقدار اطلاعات ورودی و خروجی به شرکت ارائه دهنده سرویس می‌پردازید و نه بر اساس مدت زمانی که به اینترنت متصل هستید. این به آن معنا است که ممکن است شما تمامی روز به اینترنت متصل باشید اما فقط در هنگام ارسال یک پیغام، مبلغی را پرداخت کنید.

سیستم GPRS چه تفاوتی با GSM دارد؟

در سیستم GPRS یک لایه Packet-Switched به شبکه GSM موجود موبایل اضافه می شود. در واقع GPRS یا نسل 2.5 تلفن های همراه، یک سرویس رادیویی بی‌سیم، جهت ارسال دیتا است که به نوعی یک مرحله میانی بین GSM نسل دوم و UMTS نسل سوم شبکه های مخابرات سیار  است که امکان ارسال دیتا را با سرعت 171.2 کیلو بیت بر ثانیه، امکان پذیر می‌سازند بدین ترتیب سیستم GPRS، پهنای باند وسیع تر و امکانات رادیویی بیشتری را در اختیار مشترکین قرار می‌دهد تا ارسال دیتا با سرعت بیشتری انجام شود، که این مقدار 3 برابر حداکثر سرعتی است که کاربران می‌توانند از شبکه  های تلفن ثابت، اطلاعات دریافت کنند و تقریبا بیش از 10 برابر سرعت ارسال دیتا در شبکه فعلی GSM است.

استاندارد اصلی GSM در سال 1991 به وجود آمد که به نسل دوم یا G2 شهرت یافت. بعدا استانداردسازی GPRS ابتدا در سال 1994 توسط ETST/SMG انجام شد و سپس در سال 1997 مجموعه مشخصات آن مورد تایید قرار گرفت و سرانجام در سال 1999 تکمیل گردید. خدمات GPRS از این تاریخ به بعد رو به گسترش بوده است.

منبع:

Yi-Bing Lin, Department of Computer science and information engineering National Chiao Tung university, Taiwan