تبیان، دستیار زندگی
اد در المپیك؛ نماینده ایران: بابك نورزاد! یكی از دشوارترین وزن‌های كشتی آزاد جهان 55 كیلوگرم است كه از المپیك آتلانتا تا رقابت‌های جهانی 2003 هیچ كشتی‌گیری موفق به تكرار مدال طلای خود نشده است. مدافع عنوان قهرمانی جهان “دلشاد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی وزن 55 كیلوگرم كشتی آزاد در المپیك؛

نماینده ایران: بابك نورزاد!


یكی از دشوارترین وزن‌های كشتی آزاد جهان 55 كیلوگرم است كه از المپیك آتلانتا تا رقابت‌های جهانی 2003 هیچ كشتی‌گیری موفق به تكرار مدال طلای خود نشده است.

مدافع عنوان قهرمانی جهان “دلشاد منصور اف“ از ازبكستان است و عدم حضور این كشتی‌گیر در رقابت‌های مهمی كه طی یك سال اخیر برگزار شده است، نوعی بی‌اطلاعی از وضعیت این كشتی‌گیر ایجاد كرده است اما انتظار می‌رود، از مدعیان اصلی المپیك آتن باشد.

“نامیك عبدالله اف“ (آذربایجان)، “هرمان كونتایف“ (بلاروس) و “رونه مونته‌رو“ (كوبا) قهرمانان جهان و المپیك از سال‌های 2000 تا 2003 هستند كه در رقابت‌های جهانی 2003 جزو 10 نفر اول قرار نگرفتند اما در اولین مرحله‌ی گزینشی، سهمیه المپیك را كسب كردند و از مدعیان این وزن خواهند بود.

“الكساندر زاهاروك“ برنده‌ی دو مدال برنز جهان در سال‌های 2002 و 2003 از اوكراین از دیگر مدعیان جدی این وزن است كه دارای چندین عنوان اروپایی نیزاست.

نماینده‌ی روسیه در این وزن به احتمال فراوان “ماولت باتیروف“ خواهد بود كه در رقابت‌های قهرمانی كشور روسیه برادرش “آدام“ با وی كشتی نگرفت تا ماولت قهرمان شود. البته در سال‌های اخیر روسیه در این وزن مشكلات فراوانی داشته و نتوانسته مانند وزن‌های دیگرش مدعی جهانی باشد.

“مارتین بربریان“ قهرمان امسال اروپا از ارمنستان، “چیكارا تانابه“ از ژاپن و “امیران كاردانوف“ برنده مدال برنز سیدنی از یونان از دیگر مدعیان این وزن هستند كه انتظار می‌رود تانابه از ژاپن چهره‌ی خوبی از خود در المپیك نشان دهد چرا كه در تورنمنت‌های دو ماه اخیر موفق به شكست عبدالله اف شده است و به دنبال اولین مدال معتبر خود پس از برنز آسیایی بوسان است.

اما با وجود فاصله‌ی كوتاه تا المپیك و انتخاب كمیته‌ی فنی كشتی كشورمان مبنی بر انتخاب بابك نورزاد به عنوان نماینده‌ی ایران در این وزن، هنوز بحث بر سر این انتخاب وجود دارد چرا كه این كشتی‌گیر در یك سال اخیر به جز رقابت‌های قهرمانی كشور در اكثر مسابقات بازنده بوده است.

نماینده‌ی ایران در رقابت‌های جهانی گذشته محمد اصلانی بود كه چهارم شد و به دلیل اضافه وزن اولین و شاید آخرین المپیك خود را از دست داد. غلامرضا محمدی مرد چهار مداله‌ی كشتی‌ ایران پس از دو سال دوری در رقابت‌های انتخابی بر حریفان خود از جمله نورزاد پیروز شد تا ملی‌پوش شود اما عدم تمایل كادر فنی به حضور این كشتی‌گیر با تجربه در المپیك، باعث بوجود آمدن بحث‌های گوناگونی شده است و محمدی خواستار احقاق حق خود با برگزاری یك مسابقه انتخابی در هر شرایطی شده است.

با این حال كشتی‌گیر المپیكی ایران در وزن اول بابك نورزاد، نایب قهرمان سال 2001 جهان است كه باید در فاصله‌ی كمتراز یك ماه تا المپیك بر فاكتورهای فنی و جسمانی خود از جمله دفاع در كشتی و قدرت بدنی بیافزاید.

از دیگر كشتی‌گیران وزن 55 كیلوگرم شركت كننده در المپیك می‌توان به لی‌ ژنگ یو (چین)، گنادی تولبیا (مولداوی)، استفان آباس (آمریكا) و سانگ نام (كره شمالی) اشاره كرد كه كشتی‌گیر كره شمالی با استفاده از سهمیه‌ی «wild card» به المپیك راه یافته است.