تبیان، دستیار زندگی
اگر یک تکنولوژی مانند اینترنت و یا تلفن آسایش و راحتی برای ما به ارمغان آورده اما آرامش ما را مختل کرده است؛ بهتر نیست کنارش بگذاریم و یا لااقل استفاده از آن را محدود کنیم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلفن همراه، عامل طلاق!

تلفن همراه ممنوع

1.خبر

پژوهشهای انجام شده در برخی كشورهای عربی نشان می‌دهد در طی سالهای اخیر، تلفن همراه یكی از عوامل اصلی در گسترش طلاق میان زوج‌های عرب بوده است.

به گزارش جهان، بر اساس این گزارش به عنوان مثال بررسی­های انجام شده در عراق نشان می­دهد، بیشترین آمار طلاق پس از سقوط رژیم بعث در سال 2007 دراین کشور رخ داده، به طوریکه درسال 2004 حدود 28 هزار و 689 جدایی در عراق صورت گرفته، در حالیکه این آمار در سال 2007 به 41 هزار و 536 مورد افزایش یافته است.

قاضی «سالم وناس» در مورد علل و عوامل طلاق در این کشور می­گوید: بررسی­ها نشان داده این مساله بیشتر مسائلی باز می­گردد که اصلا در زندگی از اهمیت ویژه­ای برخورداد نیستند. برای نمونه بسیاری از درخواست­های طلاق ناشی از اختلاف بر سر تلفن­همراه بوده و یا به خاطر تلفن­های است که در وقت نامناسب به یکی از زوجین زده شده و موجب نارضایتی طرف دیگر می­شود و نیز گاهی به خاطر برخی شماره­هایی است که در تلفن همراه یکی از زوجین یافت شده و موجب ایجاد شک می­شود. وناس در پایان می­افزاید: میانگین سن درخواست کنندگان طلاق بین 25 تا 40 سال است.

وسایل ارتباط جمعی از جمله تلفن همراه و اینترنت، میانگین طلاق در كشورهای عربی را افزایش داده است.

همچنین یك پژوهش و نظرسنجی در عربستان سعودی نیز نشان می‌دهد كه وسایل ارتباط جمعی از جمله تلفن همراه، میانگین طلاق در این كشور را افزایش داده است. در این گزارش آمده كه 568 مرد و زن عربستانی شركت كننده در یك نظرسنجی تاكید كرده‌اند استفاده از تلفن همراه بیشترین تاثیر را در افزایش میانگین طلاق در این كشور برعهده دارد. به اعتقاد این افراد، اینترنت و تلویزیون پس از تلفن همراه، در افزایش این میانگین نقش دارند.

2.تحلیل خبر

خبر کاملا گویاست. تلفن همراه به یکی از اصلی ترین عوامل طلاق در کشورهای عربی تبدیل شده است. به نظر می رسد در ایران از آنجایی که شیوه ازدواج ها عمدتا تک همسری است و دوام زندگی نیز بیشتر است. تلفن همراه عامل عمده ای برای طلاق نیست ولی یکی از موارد اختلاف همسران ایرانی محسوب می شود. بسیار دیده ایم که پیامکها و یا شماره های ناشناس به اختلاف و دعوای زن و شوهر تبدیل می شود.

اگر یک تکنولوژی مانند اینترنت و یا تلفن آسایش و راحتی برای ما به ارمغان آورده اما آرامش ما را مختل کرده است؛ بهتر نیست کنارش بگذاریم و یا لااقل استفاده از آن را محدود کنیم؟

واقعا ریشه این ماجرا در کجا نهفته است؟ هر تکنولوژی برای خودش فرهنگ خاصی دارد اما ما بدون توجه به این فرهنگ از تکنولوژی ها بهره می گیریم. مثلا همین رانندگی در تهران را در نظر بگیرید که بسیاری از قوانین راهنمایی و رانندگی را نقض میکنیم.

نکته دیگر اینکه دراستفاده از تکنولوژی همواره باید به یاد داشته باشیم که هدف از تکنولوژی افزایش توام  آسایش و آرامش است. اگر یک تکنولوژی به خصوص مانند اینترنت و یا تلفن آسایش و راحتی می آورد ولی آرامش نمی آورد؛ بهتر نیست کنارش بگذاریم و یا لااقل استفاده از آن را محدود کنیم؟

امروزه گرایشهای ضدتکنولوژیک بسیاری در دنیا در حال شکلگیری است که برخی کاملا تکنولژی را نفی کرده اند و برخی دیگر آن را به حد ضرورت کاهش داده اند.

حمید نساج

گروه جامعه و سیاست