تبیان، دستیار زندگی
عقب‌کشیدن ساعت در ابتدای پاییز ممکن است به قلب کمک کند. به گزارش آسوشیتدپرس پژوهشگران سوئدی با بررسی 20 سال سوابق پزشکی در این کشور...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عقب ‌‌‌کشیدن ساعت بهتر است

جلو و عقب کشیدن ساعت

عقب‌کشیدن ساعت در ابتدای پاییز ممکن است به قلب کمک کند.

به گزارش آسوشیتدپرس پژوهشگران سوئدی با بررسی 20 سال سوابق پزشکی در این کشور دریافته‌اند که شمار حملات قلبی در روز فردای پس از تغییر ساعت پاییزی، احتمالا به این علت که افراد یک ساعت بیشتر می‌خوابند، کاهش می‌یابد.

اما به نظر می‌رسد جلو کشیدن ساعت در بهار اثر معکوس داشته باشد. بررسی این پژوهشگران نشان داد که در طول هفته اول پس از جلو کشیدن ساعت، به خصوص در سه ساعت اول، حملات قلبی بیشتری رخ داده است.

دکتر لوری موسکا، رئیس بخش پیشگیری از بیماری‌های قلبی در بیمارستان نیوریورک- پریسبیترین، که در این پژوهش شرکت نداشته است، در این باره گفت: "خواب - از طریق ساز و کارهای مختلف - بر سلامت قلب و عروق ما اثر می‌گذارد. این یافته‌ها نشان می‌دهند که خواب نه تنها بر وضع ذهنی ما اثر می‌گذارد، بلکه ممکن است بر ابتلا یا عدم ابتلای ما به بیماری قلبی هم اثر داشته باشد."

نتایج این تحقیق را دکتر ایمره یانسکی از انستیتو کارولینسکای سوئد و دکتر ریچارد لیونگ از هیات ملی بهداشت و رفاه سوئد در نامه‌ای در شماره 30 اکتبر نشریه پزشکی نیوانگلند شرح داده‌‌اند.

این دو پژوهشگر از بایگانی جامعی که از موارد حملات قلبی در سوئد وجود دارد، استفاده کردند تا مشخص کنند که آیا اختلال خواب و ساعت درونی بدن به علت تغییر ساعت رسمی کشور ممکن است اثری بر شمار حملات قلبی در فاصله سال‌های 1987 تا 2006 داشته باشد. آنها شمار حملات قلبی را در هر یک از هفت روز پس از تغییر ساعت با روزهای متناظر در دو هفته پیش و دو هفته پس از آن مورد مقایسه قرار دادند.

نتایج نشان داد که در هفته پس از جلو کشیدن ساعت در بهار، به طور میانگین 5 درصد شمار حملات قلبی رخ افزایش یافته است.

در مقابل در هفته پس از عقب‌کشیدن ساعت در پاییز، شمار حملات قلبی تقریبا بدون تغییر مانده بود، به جز فردای روز تغییر ساعت که این شمار 5 درصد کاهش یافته بود.

این پژوهشگران می‌نویسند: "اینکه یک ساعت خواب اضافی ممکن است در اولین روز کاری پس از تغییر ساعت پاییزی اثر حفاظتی بر قلب داشته باشد، بسیار جالب‌توجه است."

پزشکان از مدت‌ها قبل می‌دانسته‌اند که روز اول هفته، بدترین روز از لحاظ حملات قلبی است و معمولا استرس آغاز هفته کاری و افزایش فعالیت را در این مورد مقصر می‌دانسته‌اند.

ساعت بدن

پژوهشگران سوئدی گفتند که یافته‌های آنها دال بر این است که از دست دادن جزئی خواب که به طور معمول در تعطیلات آخر هفته روی می‌دهد، نیز ممکن است در افزایش حملات قلبی نقش داشته باشد.

به گفته این پژوهشگران 1/5 میلیارد نفر در دنیا در کشورهایی زندگی می‌کنند که در ابتدای بهار و پاییز تغییر ساعت را انجام می‌دهند.

خواب می‌‌تواند از طریق تغییر در فشار خون ، التهاب، لخته‌شدن خون، قند خون ، کلسترول و رگ‌های خونی بر قلب تاثیر بگذارد.

دکتر موسکا گفت: " علاوه بر فقدان خواب، اضطراب ناشی از تغییرات در امور روزمره فرد به دلیل تغییر ساعت نیز ممکن است نقشی در این افزایش حملات قلبی داشته باشد."

دکتر رونالد چروین، رئیس مرکز اختلالات خواب دانشگاه میشیگان پیشنهاد می‌کند افراد  برای تطبیق تدریجی با تغییر ساعت بهاری، از چند روز مانده به تغییر ساعت 15 دقیقه زودتر بخوابند و 15 دقیقه زودتر از خواب برخیزند.

او افزود:‌"ما یک سوم  زندگی‌‌مان را در خواب می‌گذرانیم و افراد فراموش می‌کنند که خواب چه مقدار بر سلامتی آنها موثر است."‌

همشهری آنلاین

*مطالب مرتبط:

سكته قلبی، طبلی كه صدایش فردا در می ‌آید

برخورد با اولین سکته قلبی

چهار راه پیشگیری از حمله قلبی

تاثیر ساعات مختلف خواب شب در سلامتی بدن

ساعت بدن چیست؟

مشکلات خواب

آیا به قدر کافی می خوابید؟

عوامل ابتلا به بی خوابی کدامند؟

9 روش برای بهتر خوابیدن

مواد غذایی بی‌خواب كننده‌!

عوارض بی خوابی در مشاغل حساس

شیفت شبانه برای خانم‌ها خطر دارد

بی‌خوابی و کاهش سلول های مغزی

وقتی کم بخوابید ...

اختلالات شایع خواب(قسمت اول) و(قسمت دوم)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.