تبیان، دستیار زندگی
از نمونه هاى بارز مراعات حقوق طرفین ، تقسیم كارهاى خانه و زندگى میان زن و شوهر است . وقتى بار سنگین خانواده بر دوش دو انسانى است كه با هم زندگى مشترك دارند، چاره اى جز تقسیم این بار و كار نیست ، تا نه كارى بر زمین بماند و نه بارها بر دوش یكى سنگینى كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همسران ، همکارانی عاشق

لزوم شناخت حقوق و وظایف دو جانبه در خانواده

مشاوره ی ازدواج ضروری ست

برای مطالعه ی قسمت قبل اینجا کلید کنید.

در مقاله ی قبل گفتیم که زن وشوهر باید به حقوق هم احترام بگذارند . از نمونه هاى بارز مراعات حقوق طرفین ، تقسیم كارهاى خانه و زندگى میان زن و شوهر است .وقتى بار سنگین خانواده بر دوش دو انسانى است كه با هم زندگى مشترك دارند ، چاره اى جز تقسیم این بار و كار نیست ، تا نه كارى بر زمین بماند و نه بارها بر دوش یكى سنگینى كند.

اساس حرمت گزارى به حقوق انسان ، شناخت و مراعات حقوق و وظایف است ، نه صرفا شعار به سود حقوق بشر!

همین كه اسلام براى زن ، حق مالكیت و استقلال اقتصادى و انتخاب و... قرار داده است ، نشانه حرمت نهادن به اوست . اینكه شوهر در مقابل همسرش وظایف و تعهداتى دارد ، نشانه دیگرى از این حق و احترام است .

خانواده اى كه بر شالوده محبت استوار شده باشد ، هر یك از زن و شوهر ، بیش از آنچه كه وظیفه شان است ، كار و تلاش مى كنند ، آن هم عاشقانه و از روى مهر و احساس رضایت و خرسندى .

آنچه مانع بروز تشنج و تنش در رفتار همسران است ، وجود حد و حریم براى كارها و وظایف هر یك و انتظار و توقع از یكدیگر در محدوده ی همان حد و حریم و مراعات آن حدود و حقوق است .

در حالات و سیره رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) نقل شده است كه آن حضرت حتى در كارهاى خانه ، به همسرانش كمك مى كرد: و یخدم فى مهنة اهله (1) كه این بالاتر از تقسیم كار است .

آنچه مانع بروز تشنج و تنش در رفتار همسران است ، وجود حد و حریم براى كارها و وظایف هر یك و انتظار و توقع از یكدیگر در محدوده ی همان حد و حریم و مراعات آن حدود و حقوق است .

بار كارها را باید هر دو به دوش بكشند. كارهاى سنگین و خستگى آور و گوناگون خانه ، اگر به دوش یكى بیفتد و دیگرى بى خیال و راحت طلبانه و آسوده خاطر به خواب و تفریح و استراحت و مسافرت هاى خود برسد و غم خانه و فكر مشكلات را نداشته باشد ، ظلمى در حق دیگرى است ، چه زن باشد ، چه شوهر. البته در این گونه موارد ، این زنان هستند كه مظلوم خانواده مى شوند و حقشان تباه مى گردد.

این سخن زیباى پیامبر (صلى الله علیه و آله ) كه من بهترین شما نسبت به همسران خودم هستم . اگر جلوه هاى متعددى داشته باشد ، یكى هم رافت و عطوفت و كمك و تفقد و حق گزارى و قدرشناسى نسبت به زنان است كه حضرت رسول (صلى الله علیه و آله ) هم عملا چنان بوده ، هم به چنین رفتار متعالى و بزرگوارانه اى سفارش مى فرمود و از ستم و اجحاف در حق زنان نهى مى كرد.

رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) فرمود: ملعون ملعون من ضیع من یعول ؛ (2)

ملعون است ، ملعون است كسى كه فرد مورد تكفل خویش را تباه سازد.

تباه ساختن حق افراد زیر دست و تحت تكفل ، كه همسرهم یكى از آنان است ، موجب استحقاق لعنت الهى مى شود.

تقسیم كار و مسئولیت ها نیز باید با مراعات توان جسمى و ظرفیت وجودى و طاقت فردى باشد و از تحمیل تكلیفى فوق طاقت بر هر یك از آن دو پرهیز شود.

پایان این مقاله را حدیثى از پیامبر اكرم (صلى الله علیه و آله ) و سخنى از امام صادق (علیه السلام ) قرار مى دهیم  :

مردى خدمت پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله ) آمد و در ستایش از اخلاق همسر خود چنین گفت : من زنى دارم كه هرگاه وارد خانه مى شوم از من استقبال مى كند و به پیشوازم مى آید و هرگاه كه از خانه بیرون مى روم ، مرا بدرقه و مشایعت مى كند. هر گاه مرا اندوهگین و ناراحت مى بیند ، از علت غم و اندوهم مى پرسد. پیامبر اكرم (صلى الله علیه و آله ) فرمود: این زن را به بهشت بشارت بده و به او بگو كه تو یكى از كاركنان و كارگزاران خدا هستى و براى هر روز تو، اجر و پاداش هفتاد شهید است . (3)

در سخنى ارزشمند، امام صادق (علیه السلام ) فرموده است :

مرد در زندگى با همسر خود ، بى نیاز از سه چیز نیست :

1- همراهى و هماهنگى با او ، تا به این وسیله ، موافقت و محبت و دوستى او را جلب كند.

2- رفتار نیك و حسن خلق با همسر و به دست آوردن دل او و با آراستگى و حسن ظاهر و جلوه زیبا در چشم او.

3- توسعه و گشایش در مسایل معیشتى .

ازدواج آری، استرس نه

زن نیز در زندگى با شوهرش بى نیاز از سه چیز نیست ، تا توافق كامل با او پدید آید:

1- نگهداشتن خود از هر گونه آلودگى و ناپاكى ، تا بدین وسیله دل شوهر به او اطمینان پیدا كند و در حالات خوشایند و ناپسند و خوب و بد ، اطمینانش محفوظ بماند.

2- نگهدارى شایسته از شوهر و مراقبت از او ، تا عواطف او را نسبت به خویش جلب كند و هنگام لغزش از سوى خود ، آن عاطفه او را كمك كند.

3- اظهار عشق و محبت به شوهر و خویش را آراستن و به ظاهری زیبا در آمدن تا در چشم شوهر ، زیبا جلوه كند و محبت افزون گردد. (4)

رعایت این نكات ، از نظر عاطفى و تحولات روحى در خانواده ، شرایط مناسب ترى را براى برپایى خیمه عفاف پدید مى آورد و ضامن استحكام بنیان خانواده در سایه تعالیم مكتبى است .

پی نوشت ها :

1- بحار الانوار، ج 16، ص 227.

2- وسائل الشیعه ، ج 14، ص 123.

3- بحار الانوار، ج 100، ص 239.

4- میزان الحكمه ، ج 4، ص 284.

منبع : تلخیص شده از كتاب " الفباى زندگى (آشنایى با اصول و عوامل تحكیم خانواده ) "

نویسنده : جواد محدثى

مقالات مرتبط :

قوانین طلایی ارتباط همسران

1+10 روش شاد کردن خانم ها

تن و تن پوش

کمی به من گوش بده !!

اخلاق خوش ، بهترین هدیه

حق مرد بر زن در کلام معصومین(ع)

حق زن بر مرد در کدام معصومین(ع)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.