تبیان، دستیار زندگی
مطالعات نشان می‌دهد که خطر حملات ویروس‌ها و اسپم‌ها به تلفن‌های همراه در حال افزایش است متخصصان امنیت دیجیتال می‌گویند که این حملات در ابتدای راه است و با گذشت زمان همان اتفاقی برای تلفن‌های همراه می‌افتد که برای کامپیوتر‌های شخصی افت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلفن همراه هدف بعدی ویروس‌ها

virus on cell phone

مطالعات نشان می‌دهد که خطر حملات ویروس‌ها و اسپم‌ها به تلفن‌های همراه در حال افزایش است متخصصان امنیت دیجیتال می‌گویند که این حملات در ابتدای راه است و با گذشت زمان همان اتفاقی برای تلفن‌های همراه می‌افتد که برای کامپیوتر‌های شخصی افتاد.

استفاده از نرم افزار‌های امنیتی هنوز در بین تلفن‌های همراه رایج نشده است و به همین دلیل هشدار‌ها در این زمینه از سوی سرویس دهنده‌های تلفن همراه داده می‌شود.

آن‌ها به دارندگان تلفن‌های همراه اخطار داده‌اند که از تکنیک‌های امنیتی مشابه ویروس‌یاب‌های کامپیوتر‌های شخصی استفاده نمایند.

انستیتو فن‌آوری امنیت اطلاعات جورجیا (GTISC) در آمریکا در گزارش سالانه خود اعلام کرده‌است که تلفن‌های همراه به یکی از آسیب‌پذیرترین دستگاه‌ها از نظر امنیتی تبدیل شده‌اند.

این گزارش می‌گوید که با بالا رفتن تقاضا و استفاده از گوشی‌های تلفن هوشمند یا  Smart Phone، نرم‌افزار‌های بانکی و پرداخت از راه دور جدیدی برای این دستگاه‌ها به بازار عرضه می‌شوند که آن‌ها را به یکی از اهداف هکرها تبدیل می‌کند.

سایمون کانی از موسسه Adaptive Mobile در این باره می‌گوید که حملات به تلفن‌های همراه یادآور روزگاری است که ویروس‌ها و اسپم‌ها در بین کامپیوتر‌های شخصی به تازگی شایع شده‌بودند. موسسه ایرلندی Adaptive Mobile با سرویس دهنده‌های موبایل همکاری می‌کند و حملات موبایل را ردیابی می‌کند.

آقای کانی می‌گوید: «یکی از شایع ترین اهداف حملات جدی به سیستم عامل ‌ها،سیستم سیمبین (Symbian) است. این ویروس‌ها با استفاده از لیست شماره‌ها کار خود را شروع می‌کنند و با نفوذ به آن خود را برای افرادی که با تلفن‌ همراه تان تماس گرفته‌اند می‌فرستند و به این ترتیب تکثیر می‌شوند. سرویس دهنده‌های موبایل در بریتانیا همه ساله 100هزار ویروس را در شبکه خود دریافت می‌کنند که این مقدار  50درصد نسبت به سال پیش افزایش داشته است.

او می‌افزاید: «با این حال اکثر استفاده کنندگان از این سرویس‌ها از خطر حمله ویروس‌ها در امانند چون هنوز ویروس‌ها و حملات بسیار ساده هستند. با این حال در چند ماه اخیر پیشرفت‌هایی در این زمینه وجود داشته است. برای مثال ویروس‌ها در گذشته به صورت فایل‌های برنامه قابل اجرا ارسال می‌شدند که این امر کار را برای ما آسان می‌کرد. ولی هم اکنون فایل‌های ویروسی به شکل  mp3 و یا عکس و ویدئو ارسال می‌شوند.

جدیدترین ویروسی که توسط این شرکت شناسایی شده است Beselo نام دارد که از طریق MMS و یا بلوتوث تکثیر می‌شود.

electronic bord

او می‌افزاید: وقت آن رسیده است که کاربران تلفن همراه همان روش‌هایی را به کار بگیرند که برای ایمن کردن کامپیوتر شخصی‌شان به کار می‌برند. قبل از باز کردن ضمیمه‌های SMS و MMS از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنند، قبوض تلفن خود را کنترل کنند و بلوتوثشان را بر روی حالت پنهان (Stealth) قرار دهند.

متخصصان، استفاده از سیستم عامل‌های Open-Source مثل آندروید گوگل را پیشنهاد می کنند زیرا این سیستم‌ها به سازندگان برنامه‌های امنیتی و حفاظتی، در ساخت برنامه‌های جدید و قابل نصب کمک می‌کنند.

منبع: همشهری آنلاین