تبیان، دستیار زندگی
جوانان ایرانی که واهمه ای از مرگ نداشتند و با اعتقاد تا آخرین نفر مقابله می کردند، مهمترین عامل شکست صدام بودند. نخست موج های انسانی متشکل از نوجوانان که پیشانی بند بسته بودند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاهد دوران

گفت و گو با حامد الجبوری وزیر امور ریاست جمهوری

و اطلاع رسانی رژیم صدام(قسمت اول)

الجبوری و صدام

اشاره:

حامد الجبوری از اعضای برجسته حزب بعث عراق و در زمان احمد حسن البکر و صدام حسین البکر و صدام حسین وزیر امور ریاست جمهوری و اطلاع رسانی و امور خارجی عراق بود. الجبوری زمان حمله به ناو استارک آمریکا در خلیج فارس که به مرگ 73 ملوان امریکایی انجامید، سفیر عراق در سوئیس بود. شبکه تلویزیونی الجزیره، به تازگی این مسوول عراقی را از سکونتگاهش در لندن به برنامه زنده "شاهد دوران" آورد تا از 8 سال جنگ با ایران بگوید. این بخشی از گفت و گوی افشاگرانه او با این شبکه خبری است.

نظامیان ما می گفتند ایرانی ها را با مسلسل مثل برگ روی زمین می ریختیم، ولی باز موج های انسانی ادامه می یافت تا زمانی که موضع نظامی ما سقوط می کرد.

-چه شد که صدام به ایران حمله کرد؟

من در بخشی از دیدارهای صدام با جرج براون وزیر خارجه سابق انگلیس و شاهپور بختیار نخست وزیر سابق ایران و یک ژنرال ایرانی مقیم پاریس که گمان می کنم ژنرال نصیری بود، حضو رداشت. در این جلسات، همه کسانی که به ملاقات صدام می آمدند، تاکید می کردند که ایران در آستانه فروپاشی است. می گفتند ارتش ایران متلاشی و نیروی هوایی این کشور بعد از اعدام افسران زمین گیر شده است. همه به گونه ای صحبت می کردند که گویا عملیات نظامی در ایران صرفا یک تفریح است. همین موضوع صدام را به آغاز جنگ با ایران تشویق می کرد.

-خبر آغاز جنگ ایران و عراق چگونه به شما رسید؟

صدام در نشست کابینه که من هم در آن شرکت می کردم صحبتی از نزدیک بودن جنگ نمی کرد. اما 20 روز مانده به جنگ، از سرلشگر عبدالجبار شنسل که رئیس ستاد ارتش بود می خواست که در نشست کابینه شرکت کند و از روی نقشه ای بزرگ که به دیوار نصب بود مناطق مورد اختلاف با ایران و تحرکات نیروهای ایرانی را شرح دهد؛ با این حال هیچ کس فکر نمی کرد که قرار است جنگی تمام عیار کلید بخورد. صدام فقط با گروه کوچکی از اطرافیان درباره جنگ صحبت می کرد.

-هدف از این حمله چه بود؟

دفاع مقدس

هدف صدام از جنگ، مقابله با گسترش جریان خمینیسم بود؛ زیرا شعارهایی که در آن زمان در تهران سر داده می شد، مثل شعار صدور انقلاب حقیقتاً خوف انگیز بود. اما دیکتاتور عراق هم به برتری نظامی خود و سلاح های مدرن شوروی سابق و هواپیماهای پیشرفته فرانسوی و موشک های اگزوست متکی بود.

اما جنگ آن گونه که ارتش عراق می خواست پیش نرفت...

جوانان ایرانی که واهمه ای از مرگ نداشتند و با اعتقاد تا آخرین نفر مقابله می کردند، مهمترین عامل شکست صدام بودند. نخست موج های انسانی متشکل از نوجوانان که پیشانی بند بسته بودند. روی میدان های مین می آمدند تا معبری امن برای عبور باز شود. بعد از آن موج های انسانی دیگر می رسید. نظامیان ما می گفتند ایرانی ها را با مسلسل مثل برگ روی زمین می ریختیم، ولی باز موج های انسانی ادامه می یافت تا زمانی که موضع نظامی ما سقوط می کرد.

-آیا صدام می دانست این جنگ هشت سال طول خواهد کشید؟

ادامه مطلب را در روزهای آینده مشاهده کنید.....با کلیک اینجا.

 مطالب مرتبط:

هواپیمای جناب میانجی ناپدید شد

آفرین آقای سفیر