تبیان، دستیار زندگی
نشریه «پیام انقلاب»، ارگان سپاه پاسداران در سال 1361 طی مصاحبه ای با سردار شهید حاج احمد متوسلیان، به تشریح شرایط منطقه و لبنان پرداخته است.این آخرین مصاحبه آن سردار شهید پیش از اسارت به دست مزدوران رژیم صهیونیستی است.متن این مصاحبه را پس از 26 سال می خوا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای ما جنگ با اسرائیل بی نهایت راحت تر از جنگ با عراق است

جاوید الاثر حاج احمد متوسلیان
نشریه «پیام انقلاب»، ارگان سپاه پاسداران در سال 1361 طی مصاحبه ای با سردار شهید حاج احمد متوسلیان، به تشریح شرایط منطقه و لبنان پرداخته است.این آخرین مصاحبه آن سردار شهید پیش از اسارت به دست مزدوران رژیم صهیونیستی است.متن این مصاحبه را پس از 26 سال می خوانید:

گفتگو بافرمانده نیروهای اعزامی سپاه به لبنان

*فرصتی پیش آمد تا با برادر احمد فرمانده نیروهای اعزامی سپاه به لبنان نشستی داشته باشیم و در رابطه با هجوم وحشیانه اسرائیل به لبنان و ابعاد و اهداف این تجاوز از یكطرف و مقاومت و جانبازی نیروهای فلسطینی، سوری از طرف دیگر و همچنین عكس‌العمل مردم و مقامات سوریه و لبنان از اعزام نیروهای ایرانی به لبنان و برناهم آینده این نیروها در لبنان گفتگویی داشته باشیم كه امید است این گفتگو برای مردم شهید‌پرور ایران كه آزادی قدس را از آرمانها و واجبات خویش می‌شمارند، مفید واقع افتد.

انشاءا...

*سوال: به عنوان اولین سوال بفرمائید كه سپاه تاكنون چه مقدار نیرو به منطقه جهت جنگ با اسرائیل اعزام كرده است؟

*برادر احمد: بسم‌ا... قبلا خدمت امام امت و ملت عزیز ایران سلام عرض می‌كنم و توفیق همگی را از خداوند متعال خواستارم.

آنچه كه در رابطه با اعزام نیرو به منطقه لبنان و جنگ با اسرائیل به مقدار كافی نیرو به آنجا اعزام شده و به خواست و قوه الهی در تهیه هستیم كه بیشتر نیرو اعزام شود و آنطور كه باید علیه دشمن صهیونیسم وارد جنگ بشویم.

در حال حاضر استعداد ارتش و سپاه در لبنان كمافی سابق به صورت ادغامی بوده و بنا به مسایل امنیتی از گفتن آمار آنها معذوریم.

احمد متوسلیان

*سوال: استقبال مردم لبنان و سوریه و همچنین نظر مقامات سوریه و فلسطینی در مورد نیروهای ایرانی چه بود؟ آیا آنها باور می‌كردند كه ما در حالیكه در حال جنگ هستیم به لبنان اعزام شویم یا نه؟

*برادر احمد: استقبالی كه مردم از نیروهای ایران كردند بی‌نهایت عالی بود و آنها هرگز باورشان نبود كه ما به این صورت عملی با توجه به همه مسایلی كه مملكتمان با ان درگیر است مثل مسئله جنگ و غیره وارد كار بشویم. در صورتیكه قبلا ممالك دیگری كه در شورای پایداری هستند آنها عملی را انجام نداده بودند و حتی كوچكترین قدیم را هم قبلا بر نداشته بودند و وقتی كه ما به صورت عملی وارد قضیه شدیم در باور آنها نمی گنجید و طبیعی است كه ما وقتیكه وارد فرودگاه دمشق شدیم مقامات فكر می‌كردند برای یك دیدار تشریفاتی دو ساعته آمده‌ایم. اما وقتیكه پی بردند كه ما عملا می‌خواهیم وارد قضیه بشویم روش آنها به طور كلی تغییر كرد ما را بسیار تحویل گرفتند و مردم نیز همچنین.

بلافاصه بعد از ورود اولین هواپیمای ما به آنجا اسرائیل اعلام آتش بس یكطرفه كرد و این اولین گام بود برای اینكه دست به عقب نشینی تاكتیكی بزند. برای ما جنگ با اسرائیل بی نهایت راحت تر از جنگ با عراق است.اسرائیلی ها به هیچ وجه در روش جنگیدن وارد نیستند.

مردم لبنان، سوریه و فلسطین به طور كلی از كمك كشورهای پایداری قطع امید كرده بودند و مرجعشان را نیروی ایران می‌دانستند و همین الان هم معتقدند كه تنها نیرویی كه می‌تواند آنها را از این ذلت نجات دهد نیروی ایرانی است.

*سوال: در حال حاضر وضعیت نیروهای سوریه و لبنان و فلسطین چگونه است؟

*برادر احمد: سوری‌ها و فلسطینی ها در بدو حمله بخاطر اینكه غافلگیر شده بودند امر طبیعی است كه مقداری ضربه به آنها وارد شد و در حال حاضر منطقه‌هایی كه به دست سوری‌هاست از حفاظت كلی برخوردار است و ضمنا مناطق مسلمان‌نشین و بعضی قسمت‌های مسیحی نشین را (سوری‌ها) در دست دارند و فلسطینی‌ها در بیروت و اطراف بیروت و در قسمت‌های دیگری كه اكنون در اشغال اسرائیل است هستند و هر روز عملیات چریكی انجام می‌دهند.

*سوال: وضعیت نیروهای ایرانی چگونه است؟ آیا نیروهای ایرانی وارد كارزار شده‌اند یا خیر و برنامه روزانه برادران ایرانی چگونه است؟

*برادر احمد: قشری از نیروهای ایران در سوریه و قشری دیگر در لبنان به سر می‌برند و به صورت كلی هنوز وارد عمل نشده‌اند و برنامه روزانه آنها آموزش روش‌های جنگ به اسرائیل است.

*سوال: به نظر شما اهداف اسرائیل از حمله به جنوب لبنان در وضعیت كنونی چه بود؟

*برادر احمد: اگر ما توجه داشته باشیم حدود یك هفته قبل از حمله اسرائیل به جنوب لبنان، خط مشی كلی را وزیر خارجه امریكا مشخص كرده بود و گفته بود كه ما تا هفته دیگر سه مسئله اصلی را حل خواهیم كرد.

1_ مسئله جنگ ایران و عراق 2_ مسئله خلیج فارس و سوم مسئله جنوب لبنان و فلسطین و دقیقا می‌بینیم كه شطرنج بازان به این ترتیب بازی كرده‌اند كه با حمله اسرائیل به جنوب لبنان و اشغال لبنان ، باین ترتیب كه اول فلسطینی‌ها را از آنجا اخراج كنند و سوری ها را هم وادار به اخراج از لبنان بكنند و از این موضوع هم استفاده بكنند كه چون ایران نسبت به منطقه لبنان و شیعیان و مسلمان های آنجا بطور كل حساسیت زیادی دارد و از همه مهمتر چون فهمیده بودند كه ما معتقدیم كه آنجا (اسرائیل) منطقه خاك مقدس فلسطین و منطقه قدس عزیز است روی اصل، دست روی حساسیت ما گذاشتند و بنا یشان بر این بود كه توجه ما را از جنگ دور كرده و عراق را از این بابت نجات بدهند. و همینطور در جریانات خلیج وقتی كه تجسس می‌كنیم می‌بینیم مرگ خالد كه یك مرگ مشكوك بنظر می رسد و روی كار آمدن فهد كه گرایش بیشتری به آمریكا دارد بطوری كه با بودن فهد منافع آمریكا صد در صد در عربستان مستقر می‌شود در نتیجه می‌توانند منطقه خلیج را كاملا در اختیار بگیرند پس می‌توان نتیجه گرفت كه هدف از حمله اسرائیل به لبنان همین سه مسئله پایان دادن به مسئله فلسطین، جنگ ایران و عراق و مسئله خلیج بوده است.

مسئله دیگر استقبال عجیبی بود كه ما هرگز انتظار نداشتیم. استقبال عجیبی كه مردم لبنان و شیعیان از ما كردند بی‌نهایت برای ما جالب بود و آن حال و شوری كه در بدو ورود به برادران دست می‌داد و به اماكن مقدسه می‌رفتند و باور نمی‌كردند كه در این اماكن باشند من برادرانی را می‌دیدم كه به محض ورود به زینبیه حالت عجیبی به آنها دست می‌داد و بر روی زمین می‌افتادند و از هوش می رفتند.

و باید گفت اسرائیل تاكنون موفق شده منطقه ای در حدود 90 در 45 كیلومتر از خاك لبنان را اشغال بكند. در حال حاضر وضعیت اسرائیل طوری است كه بیروت را در محاصره گرفته و می‌توان گفت به نحوی به آن هدفهایی كه می‌خواستند رسیدند ولی با ابتكار عملی كه امام امت قبل از همه از خود نشان دادند و توطئه را كشف كردند توطئه ای كه آمریكا برنامه ریزی آن بود، امام امت توجه مردم را مجددا به جنگ با عراق بر گرداندند و این توطئه خنثی شد و می‌توان گفت اسرائیل و آمریكا به هدف اصلی و اساسی خود در این حمله نرسیدند.

حاج احمد متوسلیان

*سوال: با ورود نیروهای ایرانی به جنوب لبنان عكس العمل های اسرائیل و آمریكا چه بود؟

*برادر احمد: همانطوری كه عرض شد نه كشور برادر سوریه و نه مردم مسلمان آنجا و نه همینطور اسرائیل و آمریكا باور نمی‌كردند كه ما باین صورت وارد آنجا بشویم. امر طبیعی بود كه بلافاصه بعد از ورود اولین هواپیمای ما به آنجا اسرائیل اعلام آتش بس یكطرفه كرد و این اولین گام بود برای اینكه دست به عقب نشینی تاكتیكی بزند و این امر هم در اینجا پیش آمد كه نیروهای وابسته به اسرائیل مثل فالانژیست ها و ... نیروهای مربوط به سرگرد سعد حداد و حتی خود اسرائیل در برنامه رادیویی شان بخش فارسی گذاشتند و عجیب اینكه این بخش فارسی بلافاصله بعد از ورود نیروهای ایرانی شروع به كار كرد.

و در رادیو هایشان به ما می‌گفتند: شما آتش بیارهای قضیه وارد كار نشوید هر چند كه برای اشغال لبنان آمده اید و عجیب اینكه ما اشغالگر محسوب می شدیم و آنها حامی مردم، بطور كلی ترس از وارد كارزار شدن رزمندگان ایرانی در محافل سیاسی غرب خیلی زیاد وجود دارد.

*سوال: همانطور كه فرمودید بعد از ورود نیروهای ایرانی به آنجا اسرائیل اعلام آتش بس كرده الان وضعیت فعلی جنگ به چه صورتی است و آیا آتش بس اجرا می‌شود یا خیر؟

*برادر احمد: متاسفانه باید عرض كنم در اینجا آتش بس یك جانبه اجراء می‌شود و آنهم از طرف برادران سوری، و اسرائیل بر خلاف مقررات دائم آتش بس را می‌شكند و هواپیماهای آنها مرتب ماموریت انجام می‌دهند و درگیری در مناطقی كه فلسطینی‌ها هستند، بشدت ادامه دارد مخصوصا بیروت و اطراف بیروت و بطور كلی می‌توان گفت آتش بس یك چیز بی معنی و عبثی است كه فقط لفظا و از طریق بوقهای تبلیغاتی است كه اعلام می‌شود.

البته روش كار اسرائیل در رابطه با اشغالگری هایی كه می‌كند باین ترتیب است:

اول كه وارد می‌شود به مردمی كه در تنگنا بودند انواع و اقسام وسائل، غذا آذوقه، پوشاك می‌دهد تا این مردم تعدادی از مبارزان را كه آنجها هستند لو بدهند. اسرائیل شدیدترین و شقی ترین جنایتهای را در اینجا انجام می‌دهد و تعداد زیادی دختر و زن هتك ناموس شده و آمار تلفات مردم بالای 15 تا 20 هزار نفر است.

*سوال: قدرت رزمی اسرائیل را تا چه حدی می‌بینید؟

*برادر احمد: اسرائیل ده لشكر زرهی دارد و لشكر پیاده بطور كلی ندارد. بیشترین اتكای اسرائیل به نیروی هوائی اش می‌باشد و همینطور از نظر زمینی به تانكهایش. و طبیعی است كه ما روش مقابله با تانكها را مخصوصا در مناطق كوهستانی خیلی خوب آموخته ایم. روی این اساس اسرائیل از یكطرف نیرویی كه رو برویش مقاومت كند ندیده و از طرف دیگر متكی به این بوده كه رعب و وحشت در دل مردم ایجاد بكند یعنی بیشترین كاری كه اسرائیل در طی این مدت انجام داده ایجاد رعب و وحشت در دل اعراب بوده است.

و ما در حقیقت از دو جنبه باید بجنگیم . یكی با رعب و وحشتی كه در دل مردم ایجاد شده و دیگر جنگ با نیروهای اسرائیل است . برای ما جنگ با اسرائیل بی نهایت راحت تر از جنگ با عراق است. چرا كه عراقی ها روش جنگیدن را واردتر هستند و اسرائیلهای به هیچ وجه وارد نیستند.

حاج احمد متوسلیان

*سوال: در پایان چه پیامی برای مردم دارید و چه مشاهدات قابل ذكری از سفرتان به لبنان برای مردم ما دارید؟

*برادر احمد: پیام من به مردم این است كه امر امام را در رابطه با اینكه جنگ ایران و عراق به عنوان مسئله اصلی و حیاتی مملكت ما است و باید اول مسئله جنگ ایران و عراق حل بشود و بعد ما با تمام قوا بپردازیم به مسئله اسرائیل و این مسئله باید رعایت بشود و عمق مسئله را درك بكنند و حتی به نظر من توطئه كشتن خالد فقط بخاطر نجات دادن رژیم صدام بود. مردم این را درك بكنند و به فكر این نیفتند كه اسرائیل را باید چكار بكنیم. نه، راه جنگ با اسرائیل را باید چكار بكنیم. نه، راه جنگ با اسرائیل از راه زمین است و ما متكی به زمین هستیم نه از راه دیگری. حتما رفتن به فلسطین باید از طریق عراق انجام گیرد.

منبع:خبرگزاری فارس