تبیان، دستیار زندگی
با نگاهی گذرا به این صفحه خواهید دید كه ‌اگر پلیمرها نبودند شما به هیچ وجه لباسی نداشتید. پلیمرهایی که در تولید پوشاك مصرف می‌شوند، می‌توانند از مواد گیاهی، مصنوعی و یا حتی از پروتئین‌هایی مانند ابریشم و پشم باشند. نقطه‌ی مشترک اکثر این پلیمرها این ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوشاک

پوشاک

با نگاهی گذرا به این صفحه خواهید دید كه ‌اگر پلیمرها نبودند شما به هیچ وجه لباسی نداشتید. پلیمرهایی که در تولید پوشاك مصرف می‌شوند، می‌توانند از مواد گیاهی، مصنوعی و یا حتی از پروتئین‌هایی مانند ابریشم و پشم باشند. نقطه‌ی مشترک اکثر این پلیمرها این است که همگی الیاف هستند.

شلوار جین

اول از همه، این شلوار‌های جین‌ و تی‌شرت‌ها را درنظر بگیرید که ‌از کتان بافته می‌شوند. بیشتر کتان سلولز است.

ژاکت

ژاكت‌هایی مثل اینها می‌توانند از پشم تهیه شوند كه پروتئینی به نام كراتین است. ضمناً مو و ناخن‌های شما نیز از آن درست شده‌اند. ژاكت‌ها همچنین می‌توانند از آكریلیك‌هایی مانند پلی‌آكریلونیتریل یا ابریشم مصنوعی (ریون) ساخته شوند.

جوراب نایلونی

جوراب‌ها از پلیمرهای مشابه با پلیمرهایی كه در ژاكت‌ها به كار می‌روند ساخته می‌شوند. به‌ علاوه شما پلیمرهایی مانند نایلون و کتان كه‌ از سلولز ساخته می‌شوند را در آنها خواهید دید. همچنین برای جلوگیری از پایین آمدن جوراب‌ها، برخی اوقات از مقدار كمی ‌اسپاندکس استفاده می‌كنند.

‌اسپاندکس یك نوع خاص از پلی یورتان است كه قابلیت كششی زیادی دارد. همچنین اسپاندکس در لباس دوچرخه سواری، لباس شنا و دیگر لباس‌های كششی استفاده می‌شود.

لباس پلی استر

اینها نمونه‌هایی از لباس‌هایی با مدل‌های قدیمی‌ هستند که بچه‌های کم سن و سال این لباس‌ها را خیلی دوست دارند. این نوع پوشاك غالباً از پلی استر ساخته می‌شوند.

توجه کنید که همه لباس‌ها در اینجا از پلیمرهای به شکل  الیاف ساخته شده‌اند.

برگشت