تبیان، دستیار زندگی
نام خدا درمان ناهنجاری های روانی از نظر روان شناسان، نخستین واردات قلبی و یا حالتی که بر دل آدمی می شود، خاطره ها و نگرانی ها است که روان آدمی را به خود سرگرم می سازد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نام خدا درمان ناهنجاری های روانی

نام خدا درمان ناهنجاری های روانی

از نظر روان شناسان، نخستین واردات قلبی و یا حالتی که بر دل آدمی می شود، خاطره ها و نگرانی ها است که روان آدمی را به خود سرگرم می سازد. چنین روانی هرگز نمی تواند بایسته های انسانی را در قوای ادراکی خویش هضم نماید. بنابراین، نیاز به درمان از راه روان پزشک دارد تا برای او نسخه ای تجویز نماید.

رسول خدا صلی الله و علیه و آله بهترین نسخه درمانی چنین روان های بیماری را بیان فرمود، که هرگاه حزن و اندوه بر کسی غلبه کند، به ذکر "بسم الله الرحمن الرحیم" متذکر شود، زیرا وسیله است برای رهایی از حزن و اندوه. یاد خدا اشخاص را به سوی خواستن حاجات خود از خداوند می کشاند و وسایل خیر و خوبی را خداوند برای وی مهیا و آماده می سازد. (تفسیر المحقق، ج1، ج242)

امام موس بن جعفر علیه السلام فرمود: کسی که به غم و اندوه گرفتار بشود و چهره خود را به سوی آسمان بگیرد، آنگاه "بسم الله الرحمن الرحیم" را سه مرتبه بگوید، خداوند گشایشی برای او می آورد و غصه او را برطرف می کند. (انیس اللیل، ص7)

رشته سخن به اینجا ختم می شود ،

که اگر هر جوانی در مدت جوانی خود و یا هر میان سالی در مدت حیات و زندگی خود پناهگاه حقیقی را خدای متعال بداند، به عالی ترین داروی شفا بخش روان دست یافته است.

امروزه به تجربه ثابت شده است جوانانی که به سوی تمایلات شیطانی رو آورده اند و از خدای متعال غافل گشته اند، عمدتا با مشکلات عمیق روانی، روزگار را می گذرانند، در حالی که روان آنها انباری از خاطره های زشت و ناموزون شده است که از هر سو آرامش آنها را می زداید، نه لذت مطالعه دارند و نه لذت آرامش روز و خواب شب.

در حدیثی از پیامبر اسلام (ص) آمده است: هر کس که پیشامدی او را اندوهگین کرد و با اخلاص و بازگشت درونی به خدا گفت: "بسم الله الرحمن الرحیم" به یکی از دو نتیجه می رسد:

1- یا به آن حاجت دنیوی خویش دست می یابد.

2- و یا به چیز دیگری که برابر نیاز دنیوی است، می رسد و نزد او ذخیره می گردد، و آنچه نزد خدا است برای مومنین بهتر و ماندنی تر است. (تفسیر امام حسن عسگری (ع) ص 28)

برگرفته از کتاب تفسیر فروغ (جلد اول) تالیف استاد مهدی احدی با همکاری جمعی از پژوهشگران

جهت خرید کتاب تفسیر فروغ اینجا کلیک کنید.

جهت خرید خزینة الجواهر فی زینة المنابر اینجا کلیک کنید.

فروشگاه اینترنتی تبیان