تبیان، دستیار زندگی
چند ماهی بدون دغدغه تمام شدن كارت از اینترنت استفاده می‌كنید. دو ماه بعد وقتی قبض تلفن به دستتان می‌رسد و نگاهی به قسمت «مبلغ قابل پرداخت» می‌اندازید، نزدیك است چشمانتان از حدقه بیرون بزند. وقتی به قسمت هزینه شبكه هوشمند نگاه می‌اندازید متوجه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینترنت هوشمند: هزینه و کیفیت ؟

it in world

نیاز شدیدی به اینترنت دارید، باید مطلب فوری را برای یكی از دوستانتان ارسال كنید. Password و username خود را وارد می‌كنید.

اما بعد از چند لحظه متوجه می‌شوید كه اكانت شما تمام شده است. كارت خود را نگاه می‌كنید تا ببینید شماره‌ها را درست وارد كرده‌اید یا نه، كه چشمتان به شماره ده‌رقمی پایین كارت می‌افتد كه با عنوان «اینترنت هوشمند» خودنمایی می‌كند.

چون وقت كارت را ندارید تصمیم می‌گیرید از همین شماره برای اتصال به اینترنت استفاده كنید. از آنجایی كه به راحتی و بدون نیاز به Password و username از اینترنت استفاده كرده‌اید وسوسه می‌‌شوید كه دیگر زحمت خرید كارت را به خود ندهید و از این به بعد از همین شماره استفاده كنید.

چند ماهی بدون دغدغه تمام شدن كارت و شارژ مجدد آن از اینترنت استفاده می‌كنید. دو ماه بعد وقتی قبض تلفن به دستتان می‌رسد و نگاهی به قسمت «مبلغ قابل پرداخت» می‌اندازید، نزدیك است چشمانتان از حدقه بیرون بزند. وقتی به قسمت هزینه شبكه هوشمند نگاه می‌اندازید متوجه می‌شود كه چرا این بار قبض تلفن شما زیاد آمده است.

IN وارد می‌شود

زمان شكل‌گیری اینترنت هوشمند (IN) در كشور ما به زمانی در حدود سه سال پیش بازمی‌‌گردد. اینترنت هوشمند یكی از هشت سرویس ارائه شده توسط شبكه هوشمند است كه كاربران به واسطه استفاده از این سرویس بدون تهیه كارت و وارد كردن نام كاربری و رمز عبور می‌توانند از اینترنت استفاده كنند.

مشکلات بخش خصوصی

یكی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مشكلات اینترنت هوشمند، هزینه‌های بالای آن نسبت به اینترنت‌های كارتی است. اینترنت هوشمند به دلیل وجود قراردادی مابین مخابرات (بخش دولتی) و ISPها (بخش‌خصوصی) از یك تعرفه قیمت ثابت (كه دقیقه‌ای 5 تومان و هر ساعت 300 تومان است) برای تمامی ISPهای تحت پوشش بهره می‌برد كه امكان كاهش یا افزایش این تعرفه برای ISPها وجود ندارد. این در حالی است كه ISP برای ارائه اینترنت كارتی كاملا متفاوت از یكدیگر و همچنین اینترنت هوشمند عمل می‌كنند.

ما به تمامی كاربران پیشنهاد نمی‌كنیم كه از این سرویس استفاده كنند. هر كاربر باید براساس برنامه‌ریزی خود تصمیم بگیرد چه سرویسی برایش به صرفه‌تر است، بنابر اظهارات وی هر سرویسی كه روی شبكه ارائه می‌شود، در زمان خاصی كاربرد دارد و همیشگی نیست.

به گفته فعالان این حوزه تا پیش از این آنها برای فروش كارت‌هایشان مجبور بودند 30 تا 40درصد از مبلغ فروش را به دلالان بازار بدهند و در حال حاضر نیز مخابرات در ازای ارائه این سرویس از شركت‌های اینترنتی 30درصد مبلغ فروش یعنی 90 تومان دریافت می‌كند.

اما این تمام داستان نیست؛ چراكه علاوه بر مبلغ فوق، مخابرات 6درصد نیز به عنوان مالیات و عوارض از شركت‌ها دریافت می‌كند در صورتی كه در كارت‌های اینترنتی ایران 6درصد وجود ندارد. در كل از مبلغ 300 تومانی كه برای هر ساعت استفاده از اینترنت هوشمند توسط كاربران پرداخت می‌شود 108 تومان آن به مخابرات تعلق می‌گیرد.

فناوری اطلاعات

مسعود ریاضیات، رییس انجمن شركت‌های اینترنتی ایران درخصوص اینترنت هوشمند می‌گوید: « هرچند این روش برای كاربران راحت‌تر است، اما امنیت و كنترل والدین از این طریق بسیار كاهش پیدا كرده است.وی نیز یكی از معایب اینترنت هوشمند را هزینه بالای آن عنوان می‌كند و اظهار می‌دارد: «در حال حاضر مخابرات هزینه زیادی را از شركت‌ها دریافت می‌كند. در واقع مخابرات با شركت‌های ISP قراردادی را امضا و در آن قرارداد ذكر می‌كند كه من در ازای انجام كار این درصد را از شما می‌گیرم كه این درصد با توجه به هزینه‌های انجام شده بسیار بالا است.»

رییس انجن شركت‌های اینترنتی در پاسخ به این سوال كه آیا به نفع شركت‌های ISP است كه دست به ارائه سرویس اینترنت هوشمند بزنند یا خیر، می‌گوید: «تا زمانی كه مخابرات هزینه دریافتی خود را كم نكند می‌توانم بگویم كه اصلا ارائه اینترنت هوشمند برای شركت‌های ISP به صرفه نیست.»

در مقابل اظهارات فعالان شركت‌های اینترنتی در خصوص گران بودن هزینه اینترنت هوشمند و بالا بودن درصد دریافت شده توسط شركت مخابرات طبق روال همیشگی مخابرات این درصد را گران نمی‌داند.

داوود زارعیان، مدیر روابط ‌عمومی مخابرات ایران بر این باور است كه هزینه اینترنت شبكه هوشمند بسیار ناچیز بوده و از آنجا كه خطی مشغول می‌شود، باید مخابرات هزینه‌ای را از شركت‌ها دریافت كند. وی در ادامه متذكر می‌شود كه ما به تمامی كاربران پیشنهاد نمی‌كنیم كه از این سرویس استفاده كنند. هر كاربر باید براساس برنامه‌ریزی خود تصمیم بگیرد چه سرویسی برایش به صرفه‌تر است، بنابر اظهارات وی هر سرویسی كه روی شبكه ارائه می‌شود، در زمان خاصی كاربرد دارد و همیشگی نیست.»

احمد خطیبی، معاون اداره پشتیبانی فنی سوئیچ ارتباطات شهری استان تهران نیز در خصوص درصد تعلق گرفته به شركت مخابرات می‌گوید: «هم‌اكنون مخابرات 30درصد از درآمد به دست آمده از سرویس هوشمند را به خود اختصاص می‌دهد كه این درصد به دلیل بسترها و امكاناتی است كه ما برای شركت‌های ISP فراهم می‌كنیم. در كل ما درصد اضافه‌ای را از شركت‌ها دریافت نمی‌كنیم.»

اما خطیبی در خصوص كیفیت پایین این خطوط در مقابل تعرفه بالای آن نیز اظهار می‌دارد: «اینترنت هوشمند در حقیقت گریزی است برای اتصال كاربران از طریق این شبكه به شبكه ISPها و در كل یك كار مجازی است. شبكه اینترنت هوشمند هیچ‌گونه تغییر و تحولی در كیفیت ایجاد نمی‌كند و حتی سرعت اتصال كاربر به دلیل حذف نام كاربری و رمز عبور را افزایش می‌دهد و اگر كیفیت كاهش پیدا كند به شركت‌های ارائه‌دهنده خدمات بازمی‌گردد. براساس آمار موجود از زمان كاهش تدریجی سیستم فروش‌كارت تعداد مشتركان استفاده از اینترنت هوشمند به شدت افزایش داشته و این افزایش در طی چند ماه اخیر نشان‌دهنده این موضوع است كه كاربران از این سرویس راضی هستند.»

منبع: دنیای اقتصاد