تبیان، دستیار زندگی
دوباره سه شنبه رسید و زمان یک «اینجا کجای عالم است؟» دیگر شد. این فرصتی است برای شما که دانش تصویری خود را درباره ی کیهان بیازمایید. مورد امروز نسبتاً سخت تر است. حدس بزنید این تصویر چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینجا کجای عالم است؟ (6)

دوباره سه شنبه رسید و زمان یک «اینجا کجای عالم است؟» دیگر شد. این فرصتی است برای شما که دانش تصویری خود را درباره ی کیهان بیازمایید. مورد امروز نسبتاً سخت تر است. حدس بزنید این تصویر چیست؟ یک حدس نزنید، چند حدس در ذهنتان آماده کنید. همچنین می توانید حدس بزنید که کدام فضا پیما یا تلسکوپ این تصویر را گرفته است؟

اینجا کجای عالم است؟ (6)

مثل همیشه قبل از اینکه تصویر را خوب ببینید و حدسهایتان را بزنید، مطالعه ی مقاله را ادامه ندهید. خوشحال می شوم حدسهایتان را در بخش نظرات ببینم.

پاسخ:

این مجمع الجزایر در شمال غربی قاره ی امریکای شمالی است.

این یک جزیره ی آتش فشانی روی زمین خودمان است، که در مجموعه جزایر آلشین Aleutian بین آلاسکا و آلچامترا واقع است. جزیره ی آتش فشانی کاساتوچی Kasatochi  توده ای بزرگ از خاکستر و دی اکسید سولفور دور تا دور خود ایجاد نموده است.

این تصویر نتیجه ی ترکیب طول موجهای فروسرخِ نزدیک، قرمز و سبز می باشد، که توسط تابش سنج انعکاسی و تابش گرمایی پیشرفته ی فضایی تهیه شده است. این ابزار توسط ماهواره ی ترا Terra satellite حمل می گردد.

فوران!

این آتش فشان با شدت کمی در 7 آگوست 2008 فوران نمود. هیچ کس آسیبی ندید، ولی دو زیست شناس تنها چند ساعت قبل از فوران جزیره را ترک کرده بودند. بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، گرد و غبار تولید شده توسط این فوران باعث کنسل شدن 44 پرواز خط هواپیمایی آلاسکا، بین آلاسکا، کانادا و امریکای قاره ای گردید. تا پیش از فوران دامنه ی پر شیب آتش فشان، یک دریاچه ی کوچکی را در قله ی 314 متری خود پناه داده بود و پوشش گیاهی (در این تصویر به رنگ قرمز) سطح آن را پوشانده بود.

کاساتوچی در برف     دریاچه در قله

تخته سنگ های موجود در خط ساحلی احتمالا نتیجه ی فرسایش موجهای سنگینی می باشد که به شکل چینهای سفید رنگ در اطراف جزیره دیده می شوند. کاساتوچی حدود 200 سال بود که فورانی نکرده بود.

کاساتوچی با هواپیما    کاساتوچی

منبع:

http://www.universetoday.com/

ترجمه:

ا.م.گمینی