تبیان، دستیار زندگی
برگزیدگان نخستین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی مراسم نخستین جایزه ادبی پروین اعتصامی ، پنجشنبه هفته گذشته با معرفی برگزیدگان در تالار وحدت برگزار شد. مراسم اهدای این جایزه ادبی با حضور احمد مسجدجامعی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری 18 مرداد ماه 1383

برگزیدگان نخستین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی

مراسم نخستین جایزه ادبی پروین اعتصامی ، پنجشنبه هفته گذشته با معرفی برگزیدگان در تالار وحدت برگزار شد.

مراسم اهدای این جایزه ادبی با حضور احمد مسجدجامعی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ و زهرا شجاعی - مشاور رئیس جمهور در امور زنان ـ برگزار شد. در ابتدا احمد مسجدجامعی پیام رئیس جمهوری اسلامی ایران را قرائت كرد و سپس در بخشی از سخنان خود گفت: پروین به عنوان شاعری كه زبان روشن مناظره را در اشعارش انتخاب كرده، كار ارزشمندی انجام داده است كه این مناظره را در آثارش در قالب های مختلف می بینیم. آثار او پر از تعالیم اخلاقی است كه با لطافت و روحیه ای زنانه تجربه شخصی اش را در قالب پیامی همه فهم و عمومی بیان می كند.

زهرا شجاعی - مشاور رئیس جمهور در امور زنان نیز در سخنرانی اش كرد.

به نقل زندگی پروین اعتصامی  پرداخت و ویژگی های شعری پروین اعتصامی  را برشمرد و عنوان كرد: پروین اعتصامی  به مناظره اعتبار تازه ای بخشید و زنده نگاری و مناظره از شاخصه های شعر اوست. گویی گوش شنوایی در او بوده و آنچه در عالم خلقت بود را درك می كرد. زمزمه ها، آوازها را همه می شنود و با زبان ساده به گوش همه می رساند.

در ادامه دو نفر از مهمانان خارجی از تاجیكستان و افغانستان درباره شعر پروین سخن گفتند و در پایان برگزیدگان حوزه های داستان، شعر، ترجمه، نقد و پژوهش، نمایشنامه و پایان نامه به شرح زیر اعلام شدند: در بخش ادبیات بزرگسالان از منصوره شریف زاده به دلیل قدرت بالا در شخصیت پردازی و رویكرد و پیرنگ مناسب و نمادپردازی در رمان «چنار دالتی» تقدیر شد.

در بخش نمایشنامه از چیستا یثربی با نمایشنامه «زنان مهتابی، مردان آفتابی» كه براساس ادبیات كلاسیك متون ادبی و منطق الطیر نوشته شده بود به خاطر شخصیت پردازی مناسب تقدیر شد.

در بخش شعر بزرگسال از فرشته ساری شاعر، نویسنده و پژوهشگر و از كتاب « فریاد» سروده نغمه رضایی و به رغم اشكالات بیانی تقدیر شد.

در بخش پژوهش از رویا صدر با كتاب «۲۰ سال با طنز» به خاطر تصویر جامع از وضعیت طنز و نقش مسائل اجتماعی سیاسی در شكل گیری و پرداختن به طنز و همچنین نرجس افشاری در بخش پایان نامه تقدیر شد.

در بخش ادبیات كودك و نوجوان از فریبا كلهر، فروزنده خداجو، سوسن طاقدیس و افسانه شعبان نژاد و عرفان نظرآهاری به عنوان صاحبان اثر برتر توسط هیأت داوران تقدیر شد.

همچنین در این مراسم احمد مسجدجامعی با اهدای جایزه و لوح تقدیر و تندیس از دكتر قمر آریان به خاطر یك عمر فعالیت مستمر در حوزه ادبیات و آثار بزرگی كه به جامعه تقدیم كرده است تقدیر كرد

.