تبیان، دستیار زندگی
به مناسبت برگزاری هفته كتاب، 10 كافه كتاب در ایستگاه‌های متروی تهران از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری، راه‌اندازی می‌شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 كافه كتاب در ايستگاه‌هاي مترو تهران

 10 كافه كتاب در ایستگاه‌های مترو تهران

به مناسبت برگزاري هفته كتاب، 10 كافه كتاب در ايستگاه‌هاي متروي تهران از سوي سازمان فرهنگي هنري شهرداري، راه‌اندازي مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از ستاد اطلاع‌رساني شانزدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، در اين كافه كتاب‌ها كه در ايستگاه‌هاي خط 1 و 2 و 5 مترو شهري تهران برپا مي‌شوند، كتاب‌هاي قطع جيبي مترو و كتاب‌هاي با موضوع اجتماعي عرضه خواهد شد.

بر اساس اين گزارش از ديگر برنامه هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري، برگزاري كارگاه‌هاي شعر و قصه‌خواني است كه با حضور نويسندگان و شاعران به نام حوزه كودك برگزار مي‌شود.

اين سازمان همچنين افتتاح 10 كتابخانه شهري، گشايش 10 فروشگاه كتاب و عرضه محصولات فرهنگي و نيز اختصاص وجه به كتابخانه‌هاي عمومي شهر تهران را براي خريد كتاب، در اين هفته عملی می‌کند.

دکتر میرجلال‌الدین کزازی با اشاره به هفته کتاب:

همه نهادها زمینه را برای شکوفایی فرهنگی جامعه فراهم کنند

دكتر میرجلال‌الدین کزازی از همه نهادهای فرهنگی خواست به مناسبت دوره ۱۰ روزه هفته کتاب با فراخ‌اندیشی و گشاده‌دستی زمینه را برای شکوفایی فرهنگی جامعه فراهم کنند.

اين نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه با اشاره به هفته کتاب، همه نهادهای فرهنگی را به همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فراخواند.

وی در این‌باره گفت: انگیزه برگزار کنندگان هفته کتاب این نیست که بگویند به هر روی کاری فرهنگی صورت گرفته است؛ چرا که فرهنگ شالوده رفتارهای اجتماعی را می‌ریزد و هرچه در جامعه‌ای به فرهنگ بیشتر بیاندیشند و برای آن هزینه بکنند، نه‌تنها در خود فرهنگ به بار خواهد نشست که دیگر کردار‌هایش در زمینه‌های اجتماعی پدیدار خواهد شد.

کزازی تصریح کرد: برترین نشانه فرهنگ، کتاب است. حتی می‌توان گفت کتاب، نماد فرهنگ شمرده می‌شود. همه نهادها می‌باید با فراخ‌اندیشی و گشاده‌دستی، زمینه را برای شکوفایی فرهنگی جامعه فراهم کنند. اگر چنین باشد نشانه‌های نوید بخش پیشرفت فرهنگی در قلمرو‌های گوناگون، چون دانش، ادب و هنر به بار خواهد نشست.

این پژوهشگر با اشاره به هفته کتاب، این رویداد فرهنگی را نشانه بختیاری و کامروایی فرهنگ دانست و ادامه داد: اگر بخواهیم پیشرفت فرهنگی کشوری را بسنجیم، پایه آن بر دلواپسی‌های فرهنگی و جشنواره‌هایی است که با نشانه‌هایی از کتاب و ادب برپا می‌شود. البته اگر [این جشنواره‌ها] با کمترین هزینه به انجام نرسند و دست‌اندرکاران بدان کار و کردار باور داشته باشند