تبیان، دستیار زندگی
اهدای جایزه نوبل ادبیات به ژان ماری گوستاو لوکلزیو، نویسنده و ادیب فرانسوی با حمله و انتقاد بی سابقه اسرائیلی‌ها همراه شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واكنش منفي اسرائیلی‌ها به جایزه «لوکلزیو»

واكنش منفی اسرائیلی‌ها به جایزه «لوکلزیو»

اهدای جایزه نوبل ادبیات به ژان ماری گوستاو لوکلزیو، نویسنده و ادیب فرانسوی با حمله و انتقاد بی سابقه اسرائیلی‌ها همراه شده است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روزنامه اردنی الدستور، لوکلزیو نویسنده کتابی به نام «ستاره دنباله دار» است که در آن از اسرائیلی‌ها به شدت انتقاد کرده و به دفاع از پناهندگان فلسطینی می پردازد.

اما با این حال این دلیل اصلی انتقاد از لوکلزیو نیست. گرچه وجود این کتاب بر آتش تند انتقاد اسرائیلی ها علیه لوکلزیو افزوده است؛ اما دلیل اصلی را بايد در جاي ديگري جست‌وجو كرد: در رقابت با لوکلزیو، عاموس عوز، نویسنده اسرائیلی نیز حضور داشته که اسرائیلی ها انتظار داشتند جایزه نوبل ادبیات  سال 2008 به وي اعطا شود. این موضوع باعث شده رسانه‌های رژيم صهيونيستي به انتقادهای شدید عليه آکادمی جایزه نول بپردازند و کتاب ستاره دنباله دار این نویسنده را دليلی بر لایق نبودنش برای بردن این جایزه بدانند.

روزنامه معاریو در انتقاد از آكادمي نوبل نوشت: جایزه نوبل، اساسا ماهیت سیاسی دارد. در این دوره نیز هیات داوران، نگاه سیاسی خود را شدیدتر از هر سال کرد. آن‌ها قصد داشتند امسال جایزه نوبل، خصوصا نوبل ادبيات را به کسانی بدهند که بیشترین انتقاد را از ایالات متحده و اسرائیل داشته اند. از این رو جایزه را به لوکلزیو که به شدت از این قاعده پیروی کرده و از دشمنان اسرائیل محسوب می شود، دادند. کتاب ستاره دنباله دار او دلیلی بر این ادعاست.