تبیان، دستیار زندگی
یكی از مهمترین دلایل به وجود آمدن و پیروزی انقلاب اسلامی، احیاء و زنده كردن هویت دینی و انقلابی مردم و به خصوص جوانان توسط حضرت امام(ره) و روحانیت محترم بود و به عبارتی یكی از ارزشمندترین هنرهای حضرت امام(ره) تربیت جوانانی با ضمیری روشن و آگاه و با هویت د
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز نمایش قدرت علم و دانایی

13 روز آبان

13آبان در تقویم سراسر حماسه و افتخار مردم عزیز ایران‌زمین، برگی زرین و مقطعی حساس و سرنوشت‌ساز است به طوری كه حضرت امام خمینی(ره) از آن به عنوان انقلاب دوم یاد كردند. لكن بر فرزندان فهیم این سرزمین مهد تمدن و اندیشه است كه نگاهی عمیق و تحلیلی به این روز بزرگ و عبرت آموز و درس‌ساز داشته باشند و پیام 13 آبان را درك و در مسیر اشاعه آن تلاش كنند.

در این روز ملی مبارزه با استكبار جهانی، روز نمایش قدرت علم و دانایی، روز وظیفه‌شناسی و مسولیت‌پذیری در تاریخ ایران‌زمین، سه حماسه بزرگ كه به فواصل زمانی مختلف اما دقیقا در روز 13 آبان رخ داده به ثبت رسیده است.

در این روز، در سال 1343 حضرت امام(ره) از كشور عزیزش به تركیه تبعید شد و در 13 آبان 1357 سربازان راستین امام كه در 13 آبان سال 43 به تعبیر حضرت امام(ره) در گهواره بودند اما آن روز جوانانی شهادت طلب و با شهامتی بودند كه توسط رژیم طاغوت به خاك و خون كشیده شدند و بالاخره در 13 آبان سال 58 لانه جاسوسی شیطان بزرگ به وسیله دانشجویان انقلابی تسخیر شد.

یكی از مهمترین دلایل به وجود آمدن و پیروزی انقلاب اسلامی، احیاء و زنده كردن هویت دینی و انقلابی مردم و به خصوص جوانان توسط حضرت امام(ره) و روحانیت محترم بود و به عبارتی یكی از ارزشمندترین هنرهای حضرت امام(ره) تربیت جوانانی با ضمیری روشن و آگاه و با هویت دینی و انقلابی بود كه از دو شاخصه مهم و سرنوشت‌ساز بهره‌مند بودند اولا جوانان انقلاب، مرد عمل و از سویی دیگر از بصیرتی بلند برخوردار بودند.

حال، سوال این است چه عواملی دست به دست هم دادند تا در آن مقطع حساس چنین جوانانی تربیت شوند؟ و نهایتا این جوانان غیور و فهیم و با كیاست آن رشادت‌های بی‌بدیل را در جای جای تاریخ انقلاب اسلامی به وجود آورند؟ در پاسخ به این سوال، پرسش دیگری مطرح می‌شود كه اساسا چرا انقلاب اسلامی رخ داد؟ از زوایای متعددی می‌توان به این سوال پاسخ داد اما در این مجال اشاره‌ای مختصر به یكی از آن صور می‌شود.

یكی از مهمترین دلایل به وجود آمدن و پیروزی انقلاب اسلامی، احیاء و زنده كردن هویت دینی و انقلابی مردم و به خصوص جوانان توسط حضرت امام(ره) و روحانیت محترم بود و به عبارتی یكی از ارزشمندترین هنرهای حضرت امام(ره) تربیت جوانانی با ضمیری روشن و آگاه و با هویت دینی و انقلابی بود كه از دو شاخصه مهم و سرنوشت‌ساز بهره‌مند بودند اولا جوانان انقلاب، مرد عمل و از سویی دیگر از بصیرتی بلند برخوردار بودند و در آن برهه حساس انقلاب چنین جوانانی بودند كه به عصاره اندیشه حضرت امام (ره) یعنی استكبارستیزی و عمل به اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه و آله) عینیت می‌بخشیدند.

بنابراین زمانی كه انسان هویت حقیقی و انقلابی خود را پیدا كند مسولیت‌پذیر خواهد شد یعنی وقتی جوان یا نوجوانی هویت فردی و اجتماعی دینی و اصیل خود را دریافت و نسبت به آن معرفت و شناخت پیدا كرد در این صورت در بستر آن هویت و شخصیت دینی و انقلابی، نیازهایی خواهد داشت كه برخی از آنها در راستای هویت فردی است.

به عنوان مثال جوان ایرانی با هویت دینی و انقلابی، نیازمند تعمق ایمان، تقوا، بصیرت و ارتقا توانمندی‌های علمی و آگاهی‌هاست و یا در عرصه هویت اجتماعی‌اش نیاز به استقلال، معنویت، پیشرفت و عدالت دارد.

اینجاست كه جوان در جهت عینیت بخشی به آن هویت دینی و انقلابی احساس مسئولیت خواهد كرد. میزان مسئولیت‌پذیری هر انسانی بیانگر و نشانگر مقدار معرفت و بصیرت آن به هویت و شخصیت دینی و انقلابی‌اش است.

اینجاست كه جوان در جهت عینیت بخشی به آن هویت دینی و انقلابی احساس مسئولیت خواهد كرد. میزان مسئولیت‌پذیری هر انسانی بیانگر و نشانگر مقدار معرفت و بصیرت آن به هویت و شخصیت دینی و انقلابی‌اش است.

مسئولیت‌پذیری آحاد مردم ایران و به ویژه جوانان، موتور محرك انقلاب در تمام مراحل آن بوده و هست و خواهد بود.

از سویی دیگر یكی از خصیصه‌های بارز جوانان انقلابی و ارزشی، روحیه آرمان‌خواهی است. پیامد چنین روحیه‌ای كه برآمده از اندیشه‌های اعتقادی و ارزشی ماست می‌طلبد كه آنان مسئولیت‌پذیر باشند كه تاریخ سراسر حماسه و افتخار ایران اسلامی نشانگر این است كه مردم این مرز و بوم همواره در تمام مراحل انقلاب در اوج حس مسئولیت‌پذیری بودند و هستند.

این روحیه آرمان‌خواهی و مسئولیت‌پذیری نشات گرفته از آن هویت دینی و انقلابی جوانان است كه آنها را در 13 آبان سال 57 به خیابانها می‌كشاند تا بر علیه رژیم طاغوت قیام كنند این حس مقدس و با ارزشی است كه دانشجویان را در 13 آبان سال 58 به تسخیر لانه جاسوسی آمریكا رهنمون می‌كند این روحیه مسئولیت‌پذیری و تكلیف‌شناسی است كه جوانان ما را 8 سال، عاشقانه و عارفانه برای دفاع از میهن عزیزمان به جبهه‌های حق علیه باطل می‌كشاند تا آن صفحات زرین و رشادت‌ها را در تاریخ دفاع مقدس رقم بزنند.

بنا به فرموده حضرت امام خمینی(ره) كشور مترقی، كشوری است كه مردمش وظیفه‌شناس باشند و این روحیه وظیفه‌شناسی و حس مسئولیت‌پذیری است كه جوانان ما را هم اكنون به جنبش نرم‌افزاری و جهاد علمی در عرصه‌های مختلف علوم جدید می‌كشاند و هر روز پرچم سرافراز ایران را در قله‌های پیشرفت و تعالی نوینی به اهتزاز در می‌آورند.

این روحیه آرمان‌خواهی و مسئولیت‌پذیری نشات گرفته از آن هویت دینی و انقلابی جوانان است كه آنها را در 13 آبان سال 57 به خیابانها می‌كشاند تا بر علیه رژیم طاغوت قیام كنند این حس مقدس و با ارزشی است كه دانشجویان را در 13 آبان سال 58 به تسخیر لانه جاسوسی آمریكا رهنمون می‌كند این روحیه مسئولیت‌پذیری و تكلیف‌شناسی است كه جوانان ما را 8 سال، عاشقانه و عارفانه برای دفاع از میهن عزیزمان به جبهه‌های حق علیه باطل می‌كشاند تا آن صفحات زرین و رشادت‌ها را در تاریخ دفاع مقدس رقم بزنند.

مسئولیت‌پذیری مردمان یك جامعه نشانگر میزان رشد و پویایی، دانایی، نشاط و هویت دینی و انقلابی آن جامعه است بنابراین برای حفظ و تداوم انقلاب اسلامی باید این روحیه ارزشی و حیات‌بخش را در بین تمام اقشار جامعه علی الخصوص جوانان و نوجوانان حفظ و تقویت كنیم چرا كه برای رسیدن به قله‌های پیشرفت و توسعه و عدالت نیازمند نقش آفرینی چنین روحیه‌ای در بین مردم هستیم.

13 روز آبان

از سویی دیگر این روحیه آرمانخواهی و حس مسئولیت می‌طلبد كه توجه مضاعفی به مقاومت و ایستادگی و هوشیاری در مقابل ترفندها و طرح‌های دشمنان داشته باشیم. متاسفانه در ادبیات سیاسی معاصر، بسیاری از مفاهیم و ابزارهای سیاسی و بین المللی تبدیل به وسیله‌ای برای برآورده كردن منافع ابرقدرتها شده به طوری كه بسیاری از فعالان سیاسی كشورهای دنیا معتقدند كه مفاهیمی همچون حقوق بشر و آزادی و دموكراسی و سازمان‌های بین المللی مثل شورای امنیت و غیره كاركرد اصلی خود را از دست داده و تبدیل به سرپوشی برای رفتارهای سلطه گرایانه و ددمنشانه استكبار جهانی شده است.

به گونه‌ای كه امروزه بسیاری از ملتها و دولتها دریافته‌اند كه برای حفظ استقلال و اصول و ارزش‌های خود نیازمند استراتژی جدیدی در عرصه دیپلماسی بین المللی می‌باشند و این نیست جزء مقاومت و ایستادگی در مقابل رفتارهای غیر قانونی و سلطه‌گرانه استكبار جهانی.

امروزه بسیاری از ملتها و دولتها دریافته‌اند كه برای حفظ استقلال و اصول و ارزش‌های خود نیازمند استراتژی جدیدی در عرصه دیپلماسی بین المللی می‌باشند و این نیست جزء مقاومت و ایستادگی در مقابل رفتارهای غیر قانونی و سلطه‌گرانه استكبار جهانی.

این اصل مترقی و كارآمد (مقاومت و ایستادگی) برآمده از متون و اندیشه اسلامی است كه می‌توان گفت در عصر معاصر مردم و جوانان جمهوری اسلامی ایران مبدع این اصل بوده و به نحو احسن در تمام مراحل از آن استفاده می‌كند به طوری كه این الگوی موفق جمهوری اسلامی امروزه در اقصی نقاط جهان توسط كشورهایی از قبیل فلسطین، سوریه، ونزوئلا، عراق، و كشورهای آمریكای لاتین و آفریقا و ... به عنوان استراتژی موثر و اثربخش و نتیجه‌بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد .

در این برهه از نظام جمهوری اسلامی كه بیش از هر زمان دیگری به ثبات سیاسی و اجتماعی نیازمندیم بایستی با تمسك به این اصل نتیجه‌بخش و موثر در مقابل باج‌خواهی‌ها و زورگویی‌های استكبار جهانی و در راس آن آمریكا ایستادگی و مقاومت كنیم و با مثلت مقاومت و ایستادگی و وحدت تمام توطئه‌ها و نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب نماییم و بر اساس فرموده مقام معظم رهبری در دیدار پر شور هزاران دانش آموز و دانشجو در روز شنبه 8/8/87 "آمریكا (استكبار جهانی) نخواهد توانست ایران اسلامی را از مسیر استقلال و هویت و سربلندی خود باز دارد."

ان شاء الله .

سلام و درود بر شهیدان راه حقیقت

                                                                                                                                            مالك رحمتی

                                                                                                                                كارشناس مسایل سیاسی