تبیان، دستیار زندگی
ششمین نشست هفته كتاب، صبح امروز و در آستانه برگزاری هفته كتاب با حضور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاوران و معاونان وی و اعضای ستاد هفته كتاب در ساختمان فجر برگزار و برنامه‌های سازمان‌ها و نهادی دست‌اندركار برگزاری این مراسم تشریح شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در ششمين نشست مشترك هفته كتاب

برنامه‌هاي هفته كتاب تشريح شد

دكتر محسن پرویز ،ششمین نشست ، هفته كتاب ، برنامه‌های هفته كتاب

ششمين نشست هفته كتاب، صبح امروز و در آستانه برگزاري هفته كتاب با حضور معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مشاوران و معاونان وي و اعضاي ستاد هفته كتاب در ساختمان فجر برگزار و برنامه‌هاي سازمان‌ها و نهادي دست‌اندركار برگزاري اين مراسم تشريح شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ دكتر محسن پرويز، با اشاره به امكانات مالي شهرداري تهران گفت: تلاش كرديم كمك خود را به شهرداري ديگر استان‌هاي كشور معطوف كنيم؛ زيرا شهرداري تهران نيازي به كمك معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حوزه كتاب ندارد.

وي درباره برگزاري نمايشگاه ياد يار مهربان در ايام هفته كتاب نيز اعلام كرد: ترتيبي اتخاذ شد تا مديران، معلمان و يا مسوولان كتابخانه‌هاي مدارس تهران‌ به عنوان نمايندگان مدارس در اين نمايشگاه حضور پيدا كنند و با هماهنگي آموزش و پرورش، كتاب‌هايي كه مورد نياز دانش‌آموزان است، به مدارس اهدا شوند.

دكتر پرويز با اشاره به اين‌كه برنامه مشابهي درباره نمايشگاه ياد يار مهربان در استان فارس نيز برگزار خواهد شد، خاطرنشان كرد: در اين‌باره با مدير سازمان آموزش و پرورش فارس صحبت كردم و به ديگر استان‌ها نيز درباره برگزاري اين نمايشگاه دستوراتي داده شده است.

وي تاكيد كرد: چنانچه استانداري و شهرداري‌ها 50 درصد هزينه برگزاري نمايشگاه را برعهده گيرند، معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز 50 درصد باقيمانده را تقبل خواهد كرد به اين شرط كه با همان الگو برگزار شود.

محمدحسن فكري، دبير شانزدهمين دوره هفته كتاب نيز در اين نشست گفت: مراسم رونمايي از 150 عنوان كتاب شعر و رمان نويسندگان معاصر در دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه علامه طباطبايي(ره)، دانشگاه الزهرا(س)،‌ انجمن اسلامي دانش‌آموزان كشور و مراسم همايش انديشه و قلم ارتش جمهوري اسلامي ايران ـ كه دو سال زمان برده و حاصل آن چاپ 150 عنوان كتاب است ـ‌ از جمله‌ برنامه‌هايي است كه به برنامه‌هاي هفته كتاب افزوده شدند.

همچنين حميد قبادي، مشاور معاون فرهنگي وزير ارشاد در اين نشست درباره انجمن ناشران بين‌المللي كه امسال دومين دوره حضور خود را در ستاد هفته كتاب تجربه مي‌كند گفت: اعضاي اين انجمن به عنوان نمايندگان ناشران خارجي در ايران به فعاليت مشغولند و مسووليت پخش و توزيع آثار كشورهاي ديگر را در ايران  برعهده دارند.

وي همچنين درباره رنگ‌هاي به كار رفته در پوستر هفته كتاب اعلام كرد: با توجه به اين كه اين طرح پس از ارائه 20 طرح انتخاب شده است، سعي خواهيم كرد در بخش كودك و نوجوان از رنگ‌هاي شاد‌تري استفاده كنيم.

به گفته قبادي، برگزاري برترين جايزه كتاب در دهه فجر با حضور رييس‌جمهور كه رتبه پس از كتاب سال را به خود اختصاص خواهد داد، از برنامه‌هاي تشويقي است كه هر سال توسط خانه كتاب و در هفته كتاب برگزار مي‌شود.

وي تجليل از خادمان نشر را نيز از برنامه‌هاي خانه كتاب عنوان كرد.

محسن حاجي‌بابايي،‌ نماينده سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران نيز در اين جلسه به هماهنگي اين سازمان در پوشش خبري برنامه‌هاي هفته كتاب خبر داد.

كنارسري، كارشناس ارشد دفتر مطالعات و برنامه‌‌ريزي فرهنگي و كتاب‌خواني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي،‌ با اشاره به اين كه قصه‌خواني در مقطع ابتدايي در برنامه هفته كتاب منظور نشده است، گفت: اين برنامه توسط خانم مهدوي‌اصل در 12 مدرسه تهران برگزار مي‌شود.

وي همچنين به برگزاري 7 كارگاه آموزشي در فرهنگسراهاي بانو، دانشجو، طبيعت، ابن‌سينا،‌ انقلاب، هنر و مجتمع فرهنگي و هنري شيخ ابوالفتوح رازي در شهر ري اشاره كرد و گفت: كارگاه‌هاي داستان ساعت 16 تا 18 روزهاي 21 تا 28 آبان‌ماه با حضور اساتيد داستان‌نويسي برگزار خواهد شد.

جابر ميرزا بابايي، نماينده انجمن ناشران بين‌الملل نيز درباره برنامه‌هاي اين انجمن در هفته كتاب گفت: ششمين دوره نمايشگاه كتاب‌هاي كاربردي دانشگاه‌ها همزمان با هفته كتاب و با عرضه بيش از 60 هزار عنوان كتاب برگزار مي‌شود.

وي افزود: در چهارمين دوره برگزاري اين نمايشگاه، تمركز انجمن بر عرضه كتاب‌هاي انگليسي زبان بود كه در دوره بعد بر كتاب‌هايي با زبان‌هاي ديگر نيز متمركز شد. در دوره ششم اين نمايشگاه،‌ كتاب‌هايي به زبان آلماني، فرانسه،‌ عربي و انگليسي نيز عرضه خواهد شد.

به گفته ميرزا بابايي،‌ در ششمين دوره نمايشگاه‌ كتاب‌هاي كاربردي كه با حضور دكتر محسن پرويز، ساعت 19 روز 18 آبان‌ماه افتتاح خواهد شد، ناشران فارسي زبان و داخلي نيز شركت خواهند داشت.

وي همچنين از حضور كتابخانه ملي،‌ بنياد فرهنگ و انديشه و انتشارات الهدي به عنوان مراكزي كه با ناشران بين‌الملل در حوزه نشر داراي ارتباطند و در اين نمايشگاه حضور افتخاري دارند، به عنوان بخش جنبي نمايشگاه ياد كرد.

در ادامه حسن نظري، نماينده انجمن فرهنگي ناشران كودك و نوجوان با اشاره به سابقه برگزاري هزار نمايشگاه در سراسر كشور توسط اين انجمن گفت: با توجه به ارتباط با بخش صنعت و وجود پتانسيل بالاي موجود در اين بخش و اين كه از حوزه كتاب دور مانده است، تلاش كرديم اين حوزه را به عرصه كتاب وارد كنيم.

وي افزود: در همين حوزه وزراي فرهنگ و ارشاد اسلامي، صنايع و معادن و كار و امور اجتماعي، تفاهم‌نامه‌اي امضا كردند تا بر اساس آن برنامه‌هايي براي اين قشر در هفته كتاب برگزار شود.

به گفته نظري، تقدير از خادمان صنايع كه در حوزه كتاب فعاليت مي‌كنند،‌ يكي از اين برنامه‌هاست.

وي اعلام كرد: راه‌اندازي دبيرخانه دائمي كه بتواند با صنايع ارتباط داشته باشد نيز از ديگر كارهايي است كه در اين حوزه انجام شد.

نظري از برگزاري جشن كتاب در 29 آبان‌ماه در سراي دائمي اهل قلم خبر داد و گفت: اين برنامه به ارائه الگوهاي كتاب‌خواني و بررسي كاركرد آنان مي‌پردازد كه در نهايت، بهترين آنان تجليل مي‌‌شوند.

وي با اشاره به برگزاري نمايشگاه كتاب با همياري معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: كتاب‌هاي اين نمايشگاه با 40 درصد تخفيف ارائه مي‌شوند كه بخشي از بار مالي آن را اين معاونت به دوش گرفته است.

همچنين محمد سلگي،‌ نماينده جهاد دانشگاهي در اين نشست اعلام كرد: برگزاري جشنواره كتاب سال دانشجويي كه امسال پانزدهمين دوره خود را پشت سر خواهد گذاشت، شاخص‌ترين برنامه اين نهاد در هفته كتاب است.

وي افزود: اين جشنواره از سال گذشته با دومين دوره كتاب سال قرآني نيز همراه شده كه 27 آبان‌ماه برگزار خواهد شد و‌ اكنون 540 اثر رسيده به دبيرخانه، مرحله داوري را مي‌گذرانند.

سلگي همچنين تجليل از مولفان،‌ مترجمان، خادمان و ناشران، برگزاري مسابقات كتاب‌خواني، شعرخواني، مقاله‌نويسي،‌ خلاصه‌نويسي و كاريكاتور با موضوع كتاب را از ديگر برنامه‌هاي جهاد دانشگاهي در هفته كتاب برشمرد.

به گفته سلگي،‌ ديدار از كتابخانه،‌ چاپخانه و مولفان و مترجمان مشهور دانشگاه، جشن كتاب در دانشگاه، برگزاري جلسات نقد، رونمايي و همخواني كتاب،‌ برپايي نمايشگاه عمومي و اختصاصي،‌ شب شعر، اهداي كتاب به كتابخانه دانشگاه‌ها به صورت نمادين در 10 هزار نسخه، برگزاري ميزگرد و نشر جزوات آموزشي،‌ بخشي ديگر از برنامه‌هاي هفته كتاب اين نهاد را تشكيل مي‌دهد.

وي همچنين درباره ديگر برنامه‌هاي هفته كتاب گفت: تجليل از 30 نفر از مولفان و مترجمان با موضوع امام(ره) و انقلاب، اهداي كتاب با موضوع امام(ره) و انقلاب با همكاري دفتر نشر آثار امام(ره) و انتخاب بهترين كتاب‌هاي دانشجويان بدون محدوديت زماني ـ كتاب‌هاي دوره‌هاي پيشين نيز مشمول اين برنامه‌اند ـ توسط اين نهاد در هفته كتاب به اجرا در خواهند آمد.

محمدرضا عبدالملكيان، نماينده دفتر شعر جوان نيز با اشاره به اين كه بهترين كتاب سال شعر جوان كه در دو مرحله انجام خواهد شد، اعلام كرد: 20عنوان از 200 عنوان كتاب شاعران جوان كه در سال‌هاي 85 و 86 منتشر شده‌اند، پس از مرحله اول به مرحله دوم راه يافتند و از ميان آنان 7 اثر كه بيشترين امتياز را كسب كنند، به عنوان برگزيده معرفي خواهند شد.

وي همچنين برگزاري جلسات نقد و بررسي 7 شاعر و 7 اثر برگزيده و برگزاري مراسم پاياني كتاب سال و كتاب‌هاي برگزيده در حوزه شعر، هم‌زمان با 28 آبان‌ماه در خانه شاعران ايران را از جمله برنامه‌هاي خانه شعر در هفته كتاب عنوان كرد.

به گفته عبدالملكيان، نمايشگاه تخصصي كتاب شعر در خانه شاعران ايران كه از 21 تا 30 آبان‌ماه برپا خواهد بود و برگزاري مسابقه كتاب‌شناسي و كتابخواني براي بازديدكنندگان نمايشگاه نيز توسط خانه شعر ايران برگزار خواهد شد.

سيدمحمد ميركاظم، نماينده بنياد شهيد نيز گفت: به منظور برگزاري همايش تخصصي با موضوعات مختلف در هفته كتاب، به سه استان ماموريت داده‌ايم كه برگزاري همايش تخصصي در سطح ملي با عنوان كتاب‌هاي داستان با موضوع ايثار و شهادت در شيراز، توليد كتاب در حوزه ايثار و شهادت در مشهد و توليد كتاب خاطره و بازآفريني خاطره ايثار و شهادت در سمنان از آن جمله‌اند.

وي همچنين گفت: سه نشست كتاب و كتابخواني با موضوع ايثار و شهادت، راهبرد و گرافيك و طرح جلد كتاب‌هاي ايثار و شهادت و هم‌انديشي ناشران و موزعان، در هفته كتاب برگزار خواهند شد.

ميركاظم برگزاري جلسه نقد كتاب برگزيده دفاع مقدس با همكاري فرهنگسراي پايداري و برگزاري مسابقه كتاب و كتابخواني در ميان خانواده شهدا  را كه با توزيع 15 هزار نسخه انجام خواهد شد، از ديگر برنامه‌هاي بنياد شهيد در هفته كتاب عنوان كرد.

محمدعلي شاماني، نماينده سازمان پژوهش  و برنامه‌ريزي فرهنگي نيز اعلام كرد: با چاپ عكسي از دكتر محمود حسابي در حال مطالعه، بر روي جلد 4 ميليون نشريه، به ترويج كتابخواني در ميان دانش‌آموزان اقدام كرديم. همچنين سردبيران مجلات مربوط به آموزش و پرورش را ملزم كرديم تا به معرفي بيش از 3 مورد كتاب در نشريات خود بپردازند.

سيدعباس حسيني، نماينده انجمن ناشران دانشگاهي نيز گفت: از موكول شدن زمان برگزاري نمايشگاه تخصصي كتاب‌هاي دانشگاهي از هفته كتاب به دهه فجر خبر داد.

علي عليپور،‌ نماينده وزارت آموزش و پرورش نيز از تجهيز كتابخانه مدارس با مشاركت معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و طرح وجين كتاب در كتابخانه‌هاي مدارس در هفته كتاب خبر داد.

سيدمحمد نقيبي، نماينده سازمان عقيدتي سياسي ارتش نيز با اشاره به برگزاري دومين همايش ارتش با موضوع رونمايي كتاب گفت: واگذاري 130 هزار جلد كتاب به كتابخانه ارتش كه 17 هزار و 500 جلد آن به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است، اهداي 722 دوره مجموعه شعر و داستان كه مشتمل بر 104 هزار و 690 جلد مي‌شود، واگذاري 100 جلد كتاب به كتابخانه ارتش به تعداد 36 هزار و يكصد جلد، برگزاري دوره كوتاه مدت آموزشي كتاب‌داران در كتابخانه ملي و برگزاري نمايشگاه كتاب در يگان عمده ارتش، از برنامه‌هاي اين ارگان در هفته كتاب است