تبیان، دستیار زندگی
فیلم سینمایی محیا ساخته اکبر خواجویی که بر اکران سینماهاست، با توجه به طراحی اولیه می‌توانست به ملودرامی متفاوت تبدیل شود، اما همچنان در سطح کلیشه‌های رایج باقی مانده است. در فیلم محیا تلاش شده پرداختی تازه از یک ملودرام عاشقانه با روابطی قابل پیش‌ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"محیا"؛ ملودرامی که از کلیشه‌ها فاصله نمی‌گیرد

شهاب حسینی و الهام حمیدی در محیا

فیلم سینمایی "محیا" ساخته اکبر خواجویی که بر اکران سینماهاست، با توجه به طراحی اولیه می‌توانست به ملودرامی متفاوت تبدیل شود، اما همچنان در سطح کلیشه‌های رایج باقی مانده است.

در فیلم "محیا" تلاش شده پرداختی تازه از یک ملودرام عاشقانه با روابطی قابل پیش‌بینی ارائه شود که البته این تازگی با چند مولفه که به عمق فیلم نفوذ نمی‌کند، تأمین شده است.

خواجویی پس از فیلم‌های "خانه ابری" و "سیرک بزرگ" که سال‌ها از تولید آنها می‌گذرد به حیطه فیلمسازی بازگشت. حضور این فیلمساز به عنوان نویسنده و تهیه‌کننده در کنار سال‌های دوری از سینما، این امید را ایجاد می‌کند که در سومین فیلمش حرفی تازه و خاص برای مخاطب داشته باشد. اما حاصل کار نیز مطابق با این انتظار پیش می‌رود؟

فیلم قصه آشنای عشق دو جوان به نام جاوید و محیا از طبقات اجتماعی مختلف است که به سمت و سوی یک مثلث عشقی کلیشه‌ای حرکت می‌کند. چینشی که به گونه‌ای از پیش تعیین‌ شده تکلیف مخاطب را با گرههای قصه، اوج و فرود داستان و سرانجام شخصیت‌ها روشن می‌کند.

با توجه به حرکت بر مسیر تکراری، فیلمساز به زعم خود تلاش کرده با انتخاب یک شغل خاص برای محیا (الهام حمیدی) و ایجاد موقعیت و فضاهای جدید، بازخوانی به نسبت متفاوت از این روابط داشته باشد. وجهی که به نظر می‌آید بدون وارد شدن به عمق موقعیت و خاستگاه و شخصیت‌پردازی آدم‌ها بیش از هر چیز تلاشی برای نمایش فضاهای خاص است نه بیشتر.

فیلم سینمایی "محیا" ساخته اکبر خواجویی که بر اکران سینماهاست، با توجه به طراحی اولیه می‌توانست به ملودرامی متفاوت تبدیل شود، اما همچنان در سطح کلیشه‌های رایج باقی مانده است.

محیا دختری غسال از خانواده‌ای است که نسل در نسل به این کار می‌پردازند و طبعاً این خاستگاه می‌تواند به بازخوانی جدید از رابطه دختر فقیر و پسر پولدار بینجامد. در انتخاب حرفه جاوید (شهاب حسینی) نیز تلاش شده علاوه بر ثروتمند بودن با تحصیل در رشته پزشکی زمینه‌سازی برای تعامل بعدی ایجاد شود.

هر چند در ادامه حضور یک رقیب عشقی (پسرخاله محیا ـ مجید سعیدی) که در تقابل با جاوید او را تهدید به مرگ می‌کند، کاملاً مطابق با الگوی کلیشه‌ای و آشنای مثلث عشقی است، اما این اهمیت را دارد که داستان را به همان سطح جدید که تنها نقطه قوت فیلم است حرکت می‌دهد.

شرطی که محیا برای ازدواج با جاوید تعیین می‌کند (شستن شش مرده)، از این وجه اهمیت دارد که در شخصیت‌پردازی جاوید به ترس او از مرده تأکید شده است. هر چند بخش میانی فیلم که انزوا و ریاضت جاوید را در یک روستای دورافتاده به تصویر می‌کشد، بازخوانی جدید از تغییر و تحول در مسیر عشق است، اما در پرداخت این بخش هم بیشتر بر کلیشه‌ها تکیه شده است.

به این مفهوم که جنس دیالوگ‌ها و روابط حاکم به گونه‌ای در سطح مفاهیم معنوی حرکت کرده که به شعار پهلو می‌زند و گسست در لحن فیلم ایجاد می‌کند. در صورتی که این وجه می‌توانست با پرداختی متعادل و حساب‌شده‌تر بدل به فضایی تازه و در تعامل با فضای شهری شود که این اتفاق نیفتاده است.

حضور زوج آشنای حسینی / حمیدی به خصوص پس از نقش‌آفرینی در "بچه‌های ابدی" یکی دیگر از وجوهی است که حرکت فیلم را بر مسیری آشنا و تکراری پررنگتر کرده و به متفاوت شدن آن لطمه می‌زند. حسینی برای بازی در این فیلم نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد نقش اول شد که در نهایت به یک دیپلم افتخار اکتفا کرد.

"محیا" سومین اثر اکبر خواجویی در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم ملودرامی اجتماعی و عاشقانه و  داستان پسری جوان است که دل در گرو دختری به نام محیا دارد و در رسیدن به عشق خود به مشکل  می‌خورد.

شهاب حسینی، الهام حمیدی، مریم بوبانی، آزیتا حاجیان، برزو و انوشیروان ارجمند از بازیگران این فیلم هستند. "محیا" از چهارشنبه 24 مهرماه در گروه سینمایی قدس اکران شده است.

منبع : مهر