تبیان، دستیار زندگی
بلوتوث سیستمی است كه به مردم امكان می‌دهد فایل‌هایی چون موسیقی، عكس و فیلم را مستقیما با یكدیگر مبادله كنند. این فن‌آوری برخلاف پیامك نیازمند برخورد چهره به چهره‌ و ارتباط مستقیم آن‌ها از نزدیك است. این سیستم هم‌اكنون به شاهراه فایل‌های مبتذل بدل شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خداحافظ حریم خصوصی!

بلوتوث
بلوتوث شاهراه فایل‌های مبتذل

كاركرد بی‌انكار رسانه‌ای بلوتوث و پیامك سبب می‌شود كه این پیام‌ها دارای نوعی اثرگذاری باشند. از پدیده‌ پیامك به‌ عنوان یك رسانه‌ غیررسمی نیز یاد می‌شود. وسیله‌ای كه می‌توان با آن اطلاع‌رسانی كرد یا حتی افكار عمومی را شكل داد. شایعه‌سازی در مورد كمیاب شدن چای، قند و شكر، نمك و ...، ابتدا از پیامك‌ها تلفن همراه شروع شد.

اما "بلوتوث" سیستمی است كه به مردم امكان می‌دهد فایل‌هایی چون موسیقی، عكس و فیلم را مستقیما با یكدیگر مبادله كنند. این فن‌آوری برخلاف پیامك نیازمند برخورد چهره به چهره‌ دو نفر و ارتباط مستقیم آن‌ها از نزدیك است. این سیستم هم‌اكنون به شاهراه فایل‌های مبتذل بدل شده است.

نكته‌ مهم دیگر این است كه بلوتوث پدیده‌ای كاملاً غیرقابل كنترل است. مخابرات به راحتی می‌تواند پیامك‌ها را بررسی كند، اما كنترل بلوتوث و موارد رد و بدل شده توسط آن به دلیل مشخصات این فن‌آوری غیرممكن است.

كارشناسان امنیتی معتقدند كه گستردگی حیرت آور استفاده از بلوتوث حتی ممكن است در مواقعی تبعات امنیتی در پی داشته باشد. مدیر كل روابط عمومی نیروی انتظامی نیز در خصوص معضلاتی كه فن‌آوری بلوتوث تلفن همراه در جامعه به وجود آورده است، اظهار می‌دارد: یكی از محورهایی كه در راستای اجرای طرح امنیت اجتماعی با آن برخورد خواهد شد، عوامل و افراد سودجویی هستند كه اكثراً در مترو و اماكن عمومی، اقدام به انتشار بلوتوث‌های مخرب می‌كنند.

بلوتوث‌های مخرب، امنیت اجتماعی را تحت تأثیر قرار می‌دهد

وی با تأكید بر این‌كه بلوتوث‌های مخرب، امنیت اجتماعی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، خاطرنشان كرد: پلیس در صورت مشاهده‌ بلوتوث‌بازها با آن‌ها برخورد قاطع خواهد داشت.

تلفن همراه

خداحافظ حریم خصوصی!

به اعتقاد بسیاری در حال حاضر فضای مجازی بیشتر از هر مسئله‌ای زندگی خصوصی و یا همان حریم خصوصی انسان‌ها را مورد تهدید قرار داده است. گرفتن تصویر بدون اطلاع افراد توسط تلفن همراه در حوزه‌ خصوصی و انتشار این تصاویر در حوزه‌های عمومی و یا تهدید به انتشار این تصاویر و باج‌گیری از طریق آن، انتشار تصاویر مربوط به جشن‌های خصوصی، انتشار آسان تصاویر ناهماهنگ با عرف جامعه و مواردی از این قبیل، نمونه‌ ای از تخریب حریم خصوصی توسط این رسانه های دیجیتال است.

بنظر می رسد برخورد مراجع قضایی و انتظامی با انتشار این بلوتوث ها در سطح جامعه تنها به عنوان یک مسکن مفید است و تا زمانی که این تکنولوژی، بدون فرهنگ استفاده جلوتر از انسان در حال حرکت است این تخریب و در نهایت خداحافظی با حریم خصوصی ادامه خواهد داشت.

منبع : شبکه خبری برنا