تبیان، دستیار زندگی
همانطوری كه میدانید هنگامی كه قصد نصب ویندوز را داشته باشید (Clean Install) در حین نصب لازم است سوالاتی پیرامون نام كامپیوتر ، نوع رزولوشن ، كلمه عبور Admin ، شماره سریال ویندوز و ... را پاسخ دهید. این مساله باعث میشود كه شم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نصب ویندوز xp بصورت خودكار و سریع

همانطوری كه میدانید هنگامی كه قصد نصب ویندوز را داشته باشید (Clean Install) در حین نصب لازم است سوالاتی پیرامون نام كامپیوتر ، نوع رزولوشن ، كلمه عبور Admin ، شماره سریال ویندوز و ... را پاسخ دهید. این مساله باعث میشود كه شما دقایقی طولانی را كنار سیستم باشید تا نصب ویندوز به مراحل نهایی نزدیك شود. این مساله اگر لازم باشد روزانه تعدا زیادی ویندوز نصب نمایید بیشتر نمایان میشود. با استفاده از ابزاری كه در سی دی ویندوز xp در فولدر support قرار داده شده ، آن هم در یك فایل Cab !!! براحتی نسبت به نصب خودكار ویندوز اقدام نمایید.

حال روش كار:



1-

در سی دی ویندوز xp به مسیر زیر مراجعه نمایید :

Support/tools/

2-

فایل deploy.cab را بر روی یكی از درایوهای هارد كپی نمایید. سپس آنرا باز كرده (از طریق برنامه zip magic یا winzip یا در خود ویندوز xp اگر بر روی فایل كلیك كنید باز میشود ) و فایل setupmgr.exe را از درون این فایل cab كپی كرده و درون یك درایو از هارد كپی كنید.

3-

بر روی setupmgr.exe كلیك كنید. پنجره ای باز میشود. آنرا next كنید. سپس گزینه زیر را انتخاب كرده و next كنید :

Create a new answer file

4-

مطمئن شوید كه گزینه windows unattended installation علامت زده شده باشد سپس next كنید.

5-

در این صفحه نوع ویندوز خود را انتخاب نمایید در اینجا ویندوز xp پروفشیونال را انتخاب میكنیم. سپس next میكنیم.

6-

گزینه Fully automated را علامت بزنید و next كنید.

7-

در اینجا صفحه Distribution Folder نمایش داده میشود. در این صفحه به شما اجازه داده میشود كه تعیین نمایید كه آیا ویزارد یك پوشه توزیعی را بر روی كامپیوترتان بسازد یا پوشه توزیعی را بر روی درایو شبكه ای كه شامل سورس فایلهای ویندوز میباشد ایجاد نماید.

نكته ! ساخت یك پوشه توزیعی نه تنها به شما اجازه نصب ویندوز بدون استفاده از cd را میدهد بلكه اجازه افزودن فایلهای اضافی (همانند درایورهای قطعات) برای انجام یك نصب سفارشی را میدهد. اگر قصد انجام نصب خودكار را به دفعات زیاد دارید و درایور یا پوشه مناسب را در اختیار دارید میتوانید از این گزینه استفاده كنید.

ما در این آموزش گزینه زیر را انتخاب كرده سپس next میكنیم :

No, this answer file will be used to install from a CD

8-

در این صفحه گزینه مربوط به I Accept … را علامت زده و next میكنیم.

9-

حال شما صفحه ای را مشاهده میكنید كه با كمی دقت متوجه میشوید گزینه هایی درون این صفحه وجود دارند كه شما در حین نصب ویندوز با آن برخورد میكنید. شروع به تكمیل گزینه ها به دلخواه خود كنید.

10-

بعد از اتمام كار گزینه finish را بفشارید. در این قسمت مسیری برای ذخیره تنظیماتی كه انجام داده اید در قالب یك فایل پرسیده میشود. شما میبایستی نام فایل را كه به صورت UNATTEND.TXT انتخاب شده به WINNT.SIF تغییر دهید و یك نسخه بر روی یك فلاپی ذخیره نمایید.

11-

از منوی FILE گزینه EXIT را انتخاب نمایید.

12-

اكنون شما فایل اصلی را ساخته اید. فایل برای انجام عملیات نصب آماده میباشد اما ممكن است قبل از شروع عملیات مایل باشید كه نگاهی به محتویات فایل بیندازید. (ممكن است بخواهید پارامترهای اضافه تری را نیز به فایل بیفزایید. در صورت امكان با بخش HELP برنامه SETUP MANAGER مشورتهای لازم را انجام دهید.) برای این كار فایل ساخته شده را در برنامه NOTEPAD باز نمایید. شما میتوانید خطوط دیگری را نیز برحسب نیاز برای فعالیتهای دیگر مثل تعیین پارتیشن نصب دیسك سخت یا تبدیل سیستم فایل به NTFS معین نمایید. جزئیات مربوط به چگونگی انجام این كارها را میتوانید در داخل فایلهای كمكی موجود در داخل Deploy.CAB مشاهده نمایید. اگر در داخل فایل هرگونه تغییری را اعمال كردید ، فایل را ذخیره كرده و آنرا ببندید

13-

فایل را بر روی فلاپی دیسك كپی نماید. سپس كامپیوتر را از طریق سی دی راه اندازی كرده و فلاپی را در داخل درایو فلاپی قرار دهید. ویندوز به صورت خودكار تنظیمات معین شده را مورد استفاده قرار میدهد.



برگرفته از پژواك