تبیان، دستیار زندگی
آیت‌الله خاتمی با بیان این که حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی از خدمتگزاران قرآن و عترت است، گفت: تفسیر نمونه یکی از برکات ارزشمند عمر این مرجع تقلید است، اثری نفیس که در جهان اسلام تأثیر‌گذار بوده و از مفاخر تفاسیر شیعه به شمار می‌آید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آيت الله خاتمي:

تفسير نمونه از مفاخر تفاسير شيعه است

آیت الله خاتمی، تفسیر نمونه ، مفاخر تفاسیر شیعه

آيت‌الله خاتمي با بيان اين که حضرت آيت‌الله مکارم شيرازي از خدمتگزاران قرآن و عترت است، گفت: تفسير نمونه يکي از برکات ارزشمند عمر اين مرجع تقليد است، اثري نفيس که در جهان اسلام تأثير‌گذار بوده و از مفاخر تفاسير شيعه به شمار مي‌آيد.

به گزارش خبرگزاري رسا، آيت‌الله سيد احمد خاتمي، امام جمعه موقت تهران، در مراسم اختتاميه اولين کنفرانس بين‌المللي راديوهاي قرآني و اسلامي که ، در حرم حضرت معصومه(س) قم برگزار شد با اشاره به تجليل و تکريم از مقام حضرت آيت‌الله مکارم شيرازي گفت: تجليل و تکريم و ياد نيک از خوبان، تأکيد قرآن است.

وي با بيان اين که تجليل و تکريم اختصاص به پيشينيان ندارد، افزود: مقتضاي عقل و خرد است که از شخصيت‌هايي که عمرشان را در مسير روشنفکري و هدايت مردم به‌کار گرفته‌اند، تجليل بايسته صورت گيرد و از اين که رسانه ملي در عرصه دين به سراغ مراجع تقليد مي‌رود، قدرداني مي‌کنم.

امام جمعه موقت تهران تصريح کرد: فقيه وارسته، مفسر بزرگ قرآن، حضرت آيت الله مکارم شيرازي به‌حق، شايسته تجيل و تکريم در عرصه‌هاي مختلف و قرآني هستند.

وي در ادامه از مرحوم استهباني به عنوان فقيه نوآور ياد کرد که بايد از مقام آن تجليل بايسته شود، اظهار داشت: آثار اين فقيه وارسته بسيار ارزشمند و گرانبها است که نعمت بيان و قلم را خداوند به او هديه کرده بود، کسي که با کتاب‌هاي فقهي آن فقيه بزرگ مأنوس است، قلمش را به خوبي مي‌شناسد که 140 کتاب در عرصه‌هاي مختلف داشته است.

عضو مجلس خبرگان رهبري از شهيد مطهري به‌ عنوان فقيه مرزبان ياد کرد که بايد از وي تجليل شود و در ادامه با اشاره به فعاليت‌هاي سياسي حضرت آيت‌الله مکارم شيرازي افزود: اين مرجع تقليد از مبارزان پانزده خرداد سال 1342 است که به همراه جمعي از بزرگان در قم و تهران دستگير و تبعيد شد و در زمان طاغوت رزمنده بود و دانست که رزمندگي در عرصه فرهنگ کمتر از عرصه رزم نيست.

وي به سخن امام خميني(ره) درباره مرحوم آيت‌الله حاج شيخ عبدالکريم حائري شيرازي، بنيانگذار حوزه علميه قم اشاره و خاطر نشان کرد: مرحوم آيت‌الله حائري در سياه‌ترين شرايط، حوزه قم را بنيان گذاشت و به پرورش نيرو و افرادي همچون امام راحل پرداخت که امام امت توانست، رژيم شاهنشاهي را براندازي کند.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم بيان داشت: امام خميني(ره) درباره آيت‌الله حائري گفته‌اند که اگر مرحوم حائري در زمان ما بود، همان کار را انجام مي‌داد که من انجام دادم و تشکيل حوزه کمتر از تشکيل نظام جمهوري اسلامي نبود.

وي تصريح کرد: حضرت آيت‌الله مکارم شيرازي همچون شهيدان مطهري، بهشتي و باهنر رزمندگان جبهه فرهنگي بودند که در برابر طاغوت ايستادند.

آيت‌الله خاتمي به مبارزه هاي سياسي حضرت آيت‌الله مکارم شيرازي اشاره کرد و اظهار داشت: اين مرجع تقليد در زمان تبعيد، يک جلد از تفسير نمونه را نوشت که نشان مي‌دهد در تبعيد مبارزه و کار علمي و فرهنگي را با هم داشته اند.

وي ادامه داد: اين عالم برجسته پس از پيروزي انقلاب اسلامي از جمله مراجع تقليد همراه با انقلاب، امت سلحشور و بسيجي بود و همچنين در دوران هشت سال دفاع مقدس پشتوانه نظام و رهبري امام خميني(ره) بود.

امام جمعه موقت تهران گفت: هم اکنون حضرت آيت‌الله مکارم شيرازي همراه با رهبر معظم انقلاب هستند و رهبري نيز عنايت ويژه‌اي به اين مرجع تقليد دارد.

وي حضرت آيت‌الله مکارم شيرازي را از خدمتگذاران قرآن و عترت دانست و افزود: تفسير نمونه، يکي از برکات ارزشمند عمر اين مرجع تقليد است، اثري نفيس که در جهان اسلام تأثيرگذار بوده و از مفاخر تفاسير شيعه به شمار مي‌آيد.

آيت‌الله خاتمي تصريح کرد: تفسير و نهج‌البلاغه بايد از ارکان مهم زندگي مردم باشد.

وي در پايان نگاهي قرآني، اعتدال، پرهيز از اطناب را از ويژگي‌هاي مهم تفسير نمونه دانست.