تبیان، دستیار زندگی
قائم مقام مدیر حوزه علمیه قم، اصلاح و كارآمد‌سازی تشكیلات سازمانی مركز مدیریت حوزه، راه‌اندازی و تقویت مدارس عالی، تقویت بدنه كارشناسی حوزه و گسترش اطلاع‌رسانی را از برنامه‌های دوره جدید مدیریت حوزه علمیه برشمرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قائم مقام مدير حوزه علميه قم:

امتحانات از سوي مدارس عالي حوزه برگزار خواهد شد

قائم مقام مدیر حوزه علمیه قم،امتحانات، سوی مدارس عالی حوزه

قائم مقام مدير حوزه علميه قم، اصلاح و كارآمد‌سازي تشكيلات سازماني مركز مديريت حوزه، راه‌اندازي و تقويت مدارس عالي، تقويت بدنه كارشناسي حوزه و گسترش اطلاع‌رساني را از برنامه‌هاي دوره جديد مديريت حوزه علميه برشمرد.

حجت‌الاسلام و المسلمين محمود‌رضا جمشيدي، قائم مقام مدير حوزه علميه قم، در گفت‌وگو با   خبرگزاري رسا، به تشريح برخي برنامه‌هاي مديريت جديد پرداخت و اظهار داشت: اصلاح ساختار مركز مديريت حوزه زيربناي هر پيشرفت است؛ از اين رو در دوره جديد برنامه‌ها براساس مصوبات شوراي عالي حوزه و در راستاي نظر مراجع معظم تقليد و رهبر معظم انقلاب اسلامي با محوريت ارتقاي حوزه، طراحي و به اجرا گذاشته مي‌شود.

وي در ادامه افزود: در اين دوره از ايجاد مجموعه‌هاي موازي يا مراكزي كه به صورت اقماري و جداگانه فعاليت كنند، پرهيز مي‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمين جمشيدي اصلاح سازمان و ساختار مركز مديريت حوزه علميه قم را تبديل و تغيير به ستاد عالي اجرايي و كارآمد توصيف و تأكيد كرد: البته پديد‌آوردن وضعيت جديد با در نظر گرفتن توانايي‌هاي موجود و به‌كار گرفتن امكانات مغفول پديد مي‌آيد و حتماً تلاش خواهيم كرد از قابليت‌هاي مراكز و مجموعه‌ها و كاركردهاي حوزوي در خور‌شأن بيشتر استفاده کنيم.

وي به تغيير معاونان و جابجايي برخي مديران اشاره و آن را از ثمرات استقرار مدير جديد در هر مجموعه‌اي ارزيابي كرد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تغيير معاونان و برخي مديران، تلاش و پويايي خوبي در مجموعه مركز مديريت حوزه پديد آمده است. اکنون به جز معاونت تبليغ، ساير معاونان تغيير كردند.

قائم مقام مركز مديريت حوزه علميه قم زمان تغيير و تثبيت سازمان جديد مركز مديريت را در يك دوره شش‌ماهه دانست و بيان داشت:‌ در اين دوره تشكيلات جديد استقرار خواهد يافت. در حال حاضر مديريت حوزه داراي هجده دفتر و چندين معاونت و مركز وابسته است. برخي معاونت‌ها، يك يا چند مركز وابسته وجود دارد كه گاه رأساً با مديريت در ارتباط بودند كه از جهت مديريتي، رسيدگي به مسائل و مشكلات چنين سازماني، وقت زيادي از مديريت مي‌گيرد و گاه امكان پيشرفت، ارتقا و عمق‌بخشي از مدير گرفته شود.

وي به طراحي استراتژيك مديريت حوزه اشاره كرد و ادامه داد: از مردادماه حدود دو هفته جلساتي با دلسوزان و كارشناسان مختلف برگزار و تشكيلات سازماني جديد به شوراي عالي حوزه، پيشنهاد شد كه خوشبختانه با نظر مساعدي كه شورا داشت، تقريباً همه آن به تصويب رسيد؛ هر چند كه تشكيلات پس از يك‌سال نهايي مي‌شود و بايد با اجراي حالت جديد، مشكلات و آسيب‌هاي احتمالي را بررسي و متناسب با آن تحولات جديدتري پديد آورد.

حجت‌الاسلام و المسلمين جمشيدي چابك‌سازي مديريت حوزه را با واگذار‌كردن برخي امور به مدارس عالي امكان‌پذير دانست و ادامه داد: ما مدرسه محوري را در دستور كار خود قرار داده‌ايم و اموري مانند برگزاري امتحان‌ها و برخي مراجعات طلاب از سوي مدارس عالي اجرا مي‌شود.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم به ديگر برنامه‌هاي مديريت حوزه اشاره و تصريح كرد: براي تقويت حوزه‌هاي علميه شهرستاني‌ها، تقويت اساتيد و استفاده از ظرفيت عظيم حوزه با تشكيل هيأت‌هاي علمي در مدارس علميه قم و شهرستان‌ها، زمينه‌هاي آموزشي و تربيتي طلاب مدارس علميه ارتقا مي‌يابد كه برنامه‌هايي پيش‌بيني شده و به اجرا در‌خواهد آمد.

وي با اشاره به وضعيت نامناسب برخي مدارس علميه قم از نظر زيرساخت‌ها و تأسيسات خاطر نشان كرد: طبق يك بررسي ميداني به اين نتيجه رسيديم كه عمده مدارس و خوابگاه‌هاي فعال در قم، چه از نظر ساختماني و چه امكانات آموزشي و خدمات پژوهشي، در وضع نامطلوبي قرار دارند. تجهيز مدارس علميه به امكانات آموزشي و تقويت كتابخانه‌ها و در اختيار قرار‌دادن ابزارهاي پژوهشي همچون رايانه در دستور كار بخش مربوط قرار خواهد گرفت.

قائم مقام مدير حوزه علميه قم، تقويت بدنه كارشناسي مديريت حوزه، ارتقاي آموزش‌ها و مهارت‌هاي پرسنل و كارآمدسازي معاونت‌ها را از ديگر برنامه‌هاي مديريت جديد برشمرد و با تأكيد بر ضرورت اطلاع‌رساني از سوي خبرگزاري رسا ابراز داشت: تقويت اطلاع‌رساني مركز مديريت حوزه كه در حال حاضر از سوي مركز خبر و نشريه افق حوزه و مانند آن ارائه مي‌شود نيز از برنامه‌هاي طراحي شده است.

مدير دفتر جامعه مدرسين حوزه علميه قم در پايان با تأكيد بر ضرورت آگاهي طلاب از شرايط زمان و اخبار روز براي عمل به وظيفه خود در برابر نظام مقدس اسلامي، عموم حوزويان را به رعايت مصالح در ايام نزديك به برگزاري انتخابات‌ها دعوت و خاطر نشان كرد: اخلاق و منش طلبگي بايد تقويت شود و گسترش يابد.