تبیان، دستیار زندگی
والدین فكر می كنند چون فرزندانشان را به دنیا آورده اند ، پس مسئول شخصیت آنها هستند. مثلا موفقیت و یا پوشش مناسب فرزندان ، به توانایی آنان در فهماندن حكمت ها و تدابیرشان به فرزندان ، بستگی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تپش جوانی

جوان

رابطه بین والدین و نوجوانان در دنیای مدرن امروزی نسبت به گذشته پیچیده تر شده است ، و عجیب نیست كه برخی والدین ،‌ قادر به ایجاد ارتباط با فرزند نوجوان خود نیستند . بعضی نوجوانان در دوره خاصی ، نمی توانند با هیچ یك از افراد خانواده ، حتی خواهر و برادرشان ،  رابطه برقرار كنند ‌ ( البته ، اكثر مواقع خواهر و برادرها با مشکلات شخصی یکدیگر ، همدلی و همراهی می كنند ) ‌. ‌اینكه والدین و نوجوانان نمی توانند ارتباط موفق و موثری برقراركنند از این جهت  است که در هنگامه نوجوانی، تغییرات پیچیده ای در نوجوانان ایجاد می شود كه حتی ، خودشان هم  از آن غافلند. البته ، ‌استثنائاتی هم وجود دارد و  برخی والدین روابط بسیار خوبی با فرزندان نوجوان خود دارند .

اکثر والدین می پندارند حرفها و نظراتشان همیشه درست است و یا تجربیات و مشکلات گذشته آنها شبیه به فرزندانشان است ، که البته ، نه تنها کمکی به آنها نمی کند بلکه در بیشتر مواقع ، منجر به درگیری و جدال بین والدین و فرزندان می شود .

والدین فكر می كنند چون فرزندانشان را به دنیا آورده اند ، پس مسئول "شخصیت " آنها هستند. مثلا  موفقیت و یا  پوشش مناسب فرزندان ، به توانایی آنان در فهماندن حكمت ها و تدابیرشان به فرزندان ، بستگی دارد.

بخش اندكی از آنچه كه والدین و نوجوانان درمورد یكدیگر بیان می کنند ، شامل اظهارات زیر است  :‌

" بزرگترها  فكر می كنند دانای کل هستند  . "

" نوجوانان فكر می كنند همه چیز را می دانند ؟‌ حتی نمی خواهند  توصیه های بزرگترهایشان را بشنوند  .‌"‌

"‌ این طور که پپداست ، پدر و مادرم نمی توانند به من اعتماد كنند ."

" چرا فرزندم اینقدر پنهان كار شده !؟‌"

باید بدانیم كه دوران بلوغ و نوجوانی ، دوره پر تنشی است  .  ‌زمانی كه شخص به دوران نوجوانی می رسد ، از دوران امن و آرام كودكی به دنیای پر هیاهو و ناامن آدم بزرگها قدم می گذارد. امنیت و آرامش یک نوجوان با درك نسبی والدین میسر است  . اساسا"‌،‌ اینطور خلاصه می شود كه ، ‌والدین از اینکه فرزندان نوجوانشان اشتباه کنند هراس دارند ، زیرا ناخواسته و ندانسته ، اشتباهات  آنان را ، به عنوان شكست خودشان تلقی می کنند و نوجوانان نیز دلشان می خواهد كه بتوانند برای زندگی ، خودشان تصمیم بگیرند و از اینکه والدینشان اصرار به القای نصیحتهایشان دارند خسته اند .

مطمئنا"‌هیچ كس كامل متولد نشده است . هر كسی در موقعیتی از زندگی  اشتباه می کند ، والدین و فرزندان ، مثل هم . همه ما انسان هستیم و جایز بر خطا. البته ، قابل درك است كه  همه پدرها و مادرها خواهان بهترینها برای فرزندانشان هستند ، حتی اگر مخالف خواست و نظر آنها باشد . از این گذشته ، یك اشتباهی كه نوجوانان ممكن است تجربه كنند ، می تواند تاثیر بسیار  نامطلوبی بر آینده آنها بگذارد . والدین باید  بدانند كه ، نوجوانان در سن بلوغ ، دستخوش برخی تغییرات اساسی فكری و جسمی ‌می شوند،  و باید خود را با این تغییرات وفق دهند . برای بیشتر نوجوانان این تغییرات  به صورت سردرگمی و آشفتگی است، و والدین می بایست آنها را در طول این تغییرات راهنمایی كنند. نه اینكه آنها را مجبور به پذیرفتن گفته هایشان كنند كه نتیجه ای جز عصبانیت و دلزدگی ندارد  . چرا كه نوجوانان برخلاف آنچه كه به آنها گفته می شود ، برای كنترل زندگیشان دست به تلافی می زنند . و نیز ممكن است احترام نسبت به والدینشان را كنار بگذارند كه  شرایط را تشدید خواهد كرد  و منجر به شرایطی شبیه به ذیل خواهد شد :‌

"پسر نوجوانم به حرف های من توجهی ندارد و ظاهرا هیچ احترامی برای من قائل نیست . نمی فهمم چه اشتباهی مرتكب شده ام " .

قائل نبودن احترام ، مسئله ی مهمی است و نشان از شکاف عمیق بین روابط والدین و فرزندان می دهد ، كه رفع آن نیز به سادگی امکان پذیر نخواهد بود .  وقتی  والدین اعتماد نوجوانشان را از دست می دهند ،  دیگر به عنوان انسانی اصیل و مورد اعتماد ، صاحب صلاحیت نخواهند بود. علاوه بر مشاجرات همیشگی و ناتوانی والدین در راهنمایی نوجوانان در  سالهای بلوغ ،  به شیوه های دیگری نیز والدین اعتماد و احترام نوجوانانشان را از دست می دهند .

این شیوه ها شامل رفتارهای ریاكارانه و دورویی والدین ،‌ مراقبت ناكافی از فرزندان ، عدم مسئولیت پذیری والدین ، ‌دروغهای دائمی ، ‌داد و ستدهای كاری مشكوك ‌و قائل نشدن احترام و اعتماد كافی برای فرزندانشان می باشد

اعتماد و احترام دو طرفه است. اگر والدین به فرزندانشان احترام نگذارند و به آنها اعتماد نكنند ، فرزندانشان هم به آنها اعتماد نكرده و احترامی برای آنها قائل نخواهند بود .

هر تصمیم مهمی  كه به غلط گرفته شود ممكن است منتج به گرفتاری نوجوان به تنگناهایی حاد و وحشتناك  گردد . والدین  تنها در صورتی می توانند آنها را در مقابل تصمیمات مخرب نفی كنند  که  اعتماد و احترام متقابل بین آنها حاكم باشد . ارتباط  دو طرفه ، كه هر طرف به دیگری توجه داشته و سعی كنند یكدیگر را بفهمند ، به ایجاد اعتماد و احترام كمك می كند  ، بنابراین والدین نه تنها تاثیرمهمی بر زندگی آنها ، بلكه بدعتی حیاتی در این دنیا باقی می گذارند . با وجود  احترام و اعتماد حاكم ، ممكن است تشویق و تاثیر همسالان و دوستان ، نوجوانان را متوجه انجام سرگرمیها و فعالیتهایی نماید .  به طور کلی یك نوجوان ممکن است بواسطه دوستانی ساده اندیش و ساده لوح ، تحریك به انجام فعالیتهایی شود كه بر تصورشان از خود ، تحصیلات و سلامتی آنها تاثیر گذاشته  و سبب مشكلاتی در آینده آنها گردد .

برای مقابله والدین در مقابل تاثیر همسالان، چندین جنبه روشن قابل توجه وجود دارد . اول اینكه ، با وجود همه آنچه که گفته شد ،  والدین مهمترین تاثیر را  بر زندگی نوجوانان می گذارند . دیگر اینكه اگر چه هنگام اختلاف ممكن است اینگونه به نظر برسد ، ‌ولی همه روابط والدین و فرزندان ، از طریق  تاثیر همسالان  سست نمی شود  . والدین باید سعی کنند  برای  نوجوانانشان توضیح دهند كه چگونه تاثیر همسالان بر  زندگی آینده آنها تاثیر منفی می گذارد . البته همه همسالان تاثیر نامطلوب ندارد . در حقیقت تاثیر مثبت همسالان می تواند به سمت رشد و پیشرفت مثبت آنها كمك بسیاری نماید  . والدین می بایست به نوجوانان بیاموزند كه تسلیم تاثیرات منفی نشوند و در همه حال سعی کنند  تصمیمات هوشیارانه ای اتخاذ نمایند . در پایان بهترین اندرز برای والدین این است كه :

ما دائما فراموش می كنیم كه فرزندان بیش از نصایح ، از مثال های عینی پیروی می کنند  .

بنابراین آغاز و بهترین راه تربیت و پرورش نوجوانان ، از طریق پایبندی به اخلاقیات صحیح ، عمل كردن خود والدین به عنوان نمونه هایی شایسته ،  و حامی همیشگی نوجوانان بودن ، است . ممكن است ساده به نظر برسند ، ولی در ایجاد روابط خوب با نوجوانان كمك كرده و برای همیشه ماندگار خواهند بود و شرایط را برای توقعات معقولی كه از فرزندان داریم هموار می كنند .

منبع: fierysue.live journal.com

ترجمه: فهیمه کهتری- خانواده و زندگی

مقالات مرتبط

نگذارید تنها بماند

با جیغ و داد مشکلات حل نمی شود

از نوجوانتان حمایت کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.