تبیان، دستیار زندگی
عضو شورای سیاست گذاری ائمه جماعات مرکز رسیدگی به امور مساجد بر لزوم توجه این فراکسیون به اصل استقلال مساجد در ارایه لوایح تاكید كرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فراکسیون مسجد در ارایه لوایح به اصل استقلال مساجد توجه کند

فراکسیون مسجد ، ارایه لوایح ، اصل استقلال، مساجد

.

عضو شورای سیاست گذاری ائمه جماعات مرکز رسیدگی به امور مساجد بر لزوم توجه اين فراکسیون به اصل استقلال مساجد در ارایه لوایح تاكيد كرد.

حجت الاسلام علی سعیدی، عضو شورای سیاست گذاری ائمه جماعات مرکز رسیدگی به امور مساجد در خصوص لزوم تشکیل فراکسیون مسجد در مجلس هشتم به خبرنگار شبستان گفت: با وجود اینکه 98 درصد مردم کشور مسلمان هستند و روزانه حدود سه بار به مساجد می روند و نهاد مسجد مورد اقبال بیشتر افراد جامعه است، فراکسیون مسجد در راستای پاسخگویی به نیازهای مساجد و مردم و پر کردن خلاءهای این حوزه در مجلس هشتم تشکیل شده است.

وی با اشاره به چیدمان نامناسب مساجد در شهرهای بزرگ اظهار داشت: آمار سال 75 نشان داده است که بیش از 37 هزار روستایی که بالای 20 خانوار جمعیت دارند از وجود مساجد بی بهره اند. همچنین نبود امکانات رفاهی مناسب در مساجد از دیگر مشکلات این حوزه است که ما امیدواریم با تشکیل این فراکسیون نیازهای مساجد جامعه شناسایی و برطرف شود.

حجت الاسلام سعیدی در پاسخ به این سوال که آیا فراکسیون مسجد توان اختصاص ردیف بودجه مساجد در مجلس شورای اسلامی را دارد یا نه، گفت: هر فراکسیون ترکیبی از چند نماینده موثر است که در کمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی حضور دارند. این نمایندگان می توانند در قالب طرح و یا ارایه لایحه ردیف بودجه خاصی را برای مساجد تصویب کنند.

وی تصریح کرد: حضور پرشور نمایندگان مجلس در فراکسیون مساجد ابزار قدرتمندی برای اجرایی شدن مصوبات و طرح های حوزه مساجد است.

عضو شورای سیاست گذاری ائمه جماعات مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی تنها مرجع قانون گذاری در کشور است که مسئولیت ساماندهی امور کشور را بر عهده دارد، یادآور شد: مساجد کشور از جمله مراکزی هستند که نیازمند ساماندهی است و ساماندهی این مراکز مستلزم وجود یک نهاد فراگیر است که با برخورداری از قدرت اجرایی، ساختار مناسب و منابع مشخص بتواند این مجموعه (70 هزار واحد عبادی در کشور) را ساماندهی کند.

وی خاطرنشان کرد: تحقق چنین امری مستلزم قانون مقررات و یک مرکز پشتیبان است که این جایگاه، خاص مجلس شورای اسلامی است.

حجت الاسلام سعیدی با معرفی جایگاه مساجد به عنوان جایگاهی خاص و حساس در جامعه گفت: وجود چنین حساسیت هایی موجب می شود تا مجلس شورای اسلامی با هماهنگی به قانون گذاری مساجد بپردازند، اول آنکه تمام کارهای خود را زیر نظر مقام معظم رهبری انجام دهد، دوم اصل استقلال مساجد و تابعیت مساجد از مقام ولایت فقیه را حفظ کند.

وی اظهار داشت: اگرچه مساجد حق دارند تا از تمام منابع عمومی کشور بهره مند شوند اما این امر نباید موجب شود که مساجد دولتی شده و استقلال خود را از دست دهند.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در پاسخ به این سوال که با توجه به نبود متولی خاص در حوزه مساجد آیا فراکسیون مسجد می تواند در این زمینه موثر عمل کند، گفت: زمانی که می گوییم وضعیت مساجد باید ساماندهی شود، منظور این است که یک قانون جامع برای مساجد تعیین شده و متولی خاصی برای آن مشخص شود. این متولی می بایست از استقلال برخوردار باشد یعنی تغییر دولت در وضعیت آن اختلالی ایجاد نکند، نهادی باشد زیر نظر مقام معظم رهبری و به صورت مستقل. اگر چنین نهادی برای مساجد تعیین شود موازی کاری در این حوزه پایان می یابد و کارهای حساب شده ای انجام می شود.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی ترکیبی از فراکسیون های مختلف است و هیچ گاه فراکسیون به تنهایی نمی تواند به مشکلات آن حوزه پایان دهد از این رو نمی توان از فراکسیون مسجد توقع داشت تا به تمامی مشکلات این حوزه پایان دهد.