تبیان، دستیار زندگی
صورت های فلکی زمستان، از صورت فلکی جبار گرفته تا کلب اکبر (سگ بزرگ) همراه با ستاره درخشان شباهنگ در آسمان صبح بر فراز مجسمه های کهن نمرود در کوه نمرود می درخشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بر فراز کوه نمرود

صورت های فلکی زمستان، از صورت فلکی جبار گرفته تا کلب اکبر (سگ بزرگ) همراه با ستاره درخشان شباهنگ در آسمان صبح بر فراز مجسمه های کهن نمرود در کوه نمرود می درخشند. این میراث فرهنگی در ارتفاع 2130 متری در جنوب شرقی ترکیه و در فاصله 40 کیلومتری شمال شهر کاهتا نزدیک آدیامان قرار دارد. در سال 62 قبل از میلاد، شاه آنتیاکوس 1، مبعد مقدسی را در کنار مجسمه بزرگ خودش با ارتفاع 8 تا 9 متری و دو مجسمه شیر، دو عقاب و چندین مجسمه خدایان یونانی، ارمنی و پارسی (مانند هرکولس – وهاگان، زئوس، آرامزد یا اوروماسدیس – که همان اهورا مزدا می باشد) تیچ و آپولو بر فراز این کوه بنا نمود. مجسمه ها ظاهر یونانی و پارسی دارند.

بر فراز کوه نمرود

صورت فکلی جبار یا (Orion)

شاید زیباترین و شناخته ترین صورت فلکی در آسمان شب باشد. هیچ یک از صورت های فلکی دیگر این قدر با نامش شباهت ندارند. ستاره های این صورت فلکی به یک شکارچی شباهت دارد که از هزاران سال پیش در سراسر جهان شناخته شده است.

صورت فلکی کلب اکبر (Canis Major)

نام کلب اکبر در اصل فقط برای شعرای یمانی (شباهنگ) به عنوان درخشنده ترین ستاره آسمان بکار می رفته که یکی از سگ های جبار بوده است. مصریان باستان طلوع شعرای یمانی به همراه خورشید را به عنوان اول سال جدید جشن می گرفتند، زیرا این زمان مصادف با سیلاب های سالانه و تجدید باروری زمین در منطقه رود نیل بوده است.

منبع:

twanight.org

به نقل از:

http://www.kabulsky.com/