تبیان، دستیار زندگی
ایرج طهماسب چندی پیش در نقد و بررسی برنامه‌سازی برای كودكان این پرسش را مطرح كرد: آیا برنامه‌های كودكان از روی اجبار ساخته می‌شوند؟ یا نیاز كودكان را در زمینه‌ی موضوعات مختلف برطرف می‌كند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«ما بزرگترها حق نداریم كودكان را با خودمان مقایسه كنیم»

ایرج طهماست

گفته‌های سازنده‌ی «كلاه قرمزی و پسرخاله» درباره‌ی بچه‌ها و تلویزیون

ایرج طهماسب چندی پیش در نقد و بررسی برنامه‌سازی برای كودكان این پرسش را مطرح كرد: آیا برنامه‌های كودكان از روی اجبار ساخته می‌شوند؟ یا نیاز كودكان را در زمینه‌ی موضوعات مختلف برطرف می‌كند؟

این كارگردان و بازیگر كه در عرصه‌ی سینمای كودك فعال است، خاطرنشان كرد: هنوز تعریف درستی از كودك وجود ندارد. بسیاری از افراد تصور می‌كنند كه كودك موجود كوچك و اضافی در اطراف ما است كه باید بزرگ شود. در صورتی‌كه هرچه‌قدر به آن‌ها نزدیك‌تر می‌شویم، پاكی بیشتری به ما منتقل می‌شود. كودكان از جهان ماوراء به جهان خاكی پای می‌گذارند. از رفتارهای ما تعجب می‌كنند؛ بنابراین باید با دنیای ما آشنا شوند. این‌جاست كه یك برنامه كودك باید با دیگر برنامه‌ها تفاوت داشته باشد.

هنوز تعریف درستی از كودك وجود ندارد. بسیاری از افراد تصور می‌كنند كه كودك موجود كوچك و اضافی در اطراف ما است كه باید بزرگ شود. در صورتی‌كه هرچه‌قدر به آن‌ها نزدیك‌تر می‌شویم، پاكی بیشتری به ما منتقل می‌شود.

ایرج طهماسب افزود: به این علت كه بزرگ شده‌ایم و خیلی از مسایل را یادمان رفته است كودكان را نادیده می‌گیریم. آن‌ها همانند خارجی‌ها هستند زمانی كه با آن‌ها صحبت می‌كنیم، متوجه نمی‌شوند. چنان‌چه چیزی به كودكان می‌دهیم، از ما خوششان می‌آید.

وی ادامه داد: كودكان خودشان می‌فهمند كه از بزرگسالان عقب‌تر هستند. لازم نیست مدام به آن‌ها یادآوری شود و بار اضافه روی دوش آن‌ها گذاشته شود. حق نداریم به هیچ عنوان كودكان را نباید با خودمان مقایسه كنیم.

سازنده‌ی «كلاه قرمزی و پسرخاله» با بیان این كه وظیفه رسانه است كه كودكان را در جامعه فعال كند،گفت:زمانی‌كه كودكان را نگاه می‌كنم،‌ از این‌كه چه‌قدر زیبا مفاهم حسی را درك می‌كنند و ما با بزرگ‌شدن از آن‌ها عقب افتاده‌ایم، حسرت می‌خورم. آن‌ها پاك هستند و همه‌چیز را می‌فهمند، ما از این احساسات پاك دور شده‌ایم، بنابراین تعریف‌هایی درباره كودكان می‌شود كه من تعجب می‌كنم.

منبع : ایسنا