تبیان، دستیار زندگی
آیا زن باید همیشه رب النوع زیبایی باشد ؟ ( قسمت دوم ) خانواده یك سازمان كوچك و بسیار دقیق و حساس است كه به حضور كامل زن و مرد به عنوان دو فرد كامل كه دارای رشد فكری و شخصیتی باشند نیازمند است. هرگز مفهوم ازدواج و زندگی مشترك...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش زن در زندگی مشترك

آیا زن باید همیشه رب النوع زیبایی باشد ؟ ( قسمت دوم )

خانواده یك سازمان كوچك و بسیار دقیق و حساس است كه به حضور كامل زن و مرد به عنوان دو فرد كامل كه دارای رشد فكری و شخصیتی باشند نیازمند است. هرگز مفهوم ازدواج و زندگی مشترك ، پنهان شدن یكی در ذیل عنوان و مشخصات و اهداف دیگری نیست. آنچه كه لازمه یك زندگی زناشویی موفق است احترام متقابل و تساوی حقوق زندگی بین زن و مرد است. حال اگر زنی بخواهد در هر مورد شانه از زیر بار مسئولیت ها خالی كند هر گونه امكان رشد و پرورش فكری را از خود سلب كرده است. گروهی دیگر از زنان هم همواره مردان را مورد ستایش قرار می دهند. آنچه كه لازم است در اینجا یادآور شویم این است كه ستایش كردن مردی برای محاسن اخلاقی وی ، هم منطقی است و هم زیبا. اما اگر بخواهیم مردان را مورد ستایش قرار دهیم فقط به این دلیل كه آنها موجوداتی از نوع مخالف ما هستند نه تنها منطقی و پسندیده نیست بلكه كاری بس احمقانه می باشد. اینگونه رفتارها یك وابستگی مداوم و سلطه كامل را برای ما می آفریند و سبب می شود همانند یك كودك در انتظار شنیدن یك كلمه ستایش آمیز او بمانیم كه شاید او هرگز به زبان هم نیاورد. اگر زنی بدون علت و بی هیچ شناخت شخصیتی زبان به ستایش یك مرد گشود دیگر نمی تواند از حقوق مساوی و آزادی و سازندگی شخصیتی برای خودش دم بزند.

لازم است بدانید مردان هم موجوداتی معادل زنان هستند، با كمی اختلافات جسمی كه لازمه تكامل زندگی بشر است. همانطور كه برای مردان لازم است قبل ازدواج كاملاً رشد فكری و شخصیتی پیدا كنند و تخصصی را كاملاً  بیاموزند ، برای زنان هم لازم است قبل از ازدواج كاملاً رشد فكری و شخصیتی پیدا كنند و یك تخصص را بیاموزند. عده ای از زنان همواره می پندارند كه هر آنچه در زندگی كم دارند یك مرد قادر است به راحتی به آنها بدهد. گاهی كمبود مادی است از قبیل ماشین، مسكن، یا لوازم زندگی كه مرد می تواند به راحتی برای زن فراهم نماید. اما كمبودهای شخصیتی از قبیل قاطعیت ، قدرت انتخاب ، قدرت قضاوت ، صلاحیت زندگی ، لیاقت شخصی و موارد دیگر را هرگز یك مرد نمی تواند یك جا به زن بدهد. اگر مرد ، شایسته و فداكار باشد تنها در مواردی قادر است زن را یاری دهد. اگر به دختران بیاموزند كه از هر فرصتی برای پرورش فكری و شخصیتی خود استفاده نمایند و زمانی كه كاملاً  آمادگی قبول مسئولیت را داشتند اقدام به ازدواج نمایند دیگر این چنین مشكلات و ناهنجاری ها برایشان پیش نخواهد آمد. این گروه از دختران قطعاً در انتخاب همسر موفق تر بوده و بعد از قبول مسئولیت هم به نحو احسن از عهده انجام آن برمی آیند.

ازدواج ، بنا نهادن یك خانواده است و خانواده یك سازمان بسیار دقیق و حساس است و به افراد بالیاقتی احتیاج دارد تا اموراتش را سازمان دهند. گروهی از زنان ازدواج را وسیله ای برای فرار از ماهیت وجودی خود می دانند و اغلب می پندارند ازدواج سبب می شود تا همه چیز باب میل آنها پیش رود.  این گروه از زنان همیشه به دنبال مردی هستند كه آنها را در همه مسائل و مشكلات حمایت كند. گاهی هم از شوهر در ذهن خود یك قهرمان افسانه ای می سازند. می پندارند شوهر فردی است كه می تواند یك معشوق و یك محبوب كامل باشد كه با بازوهای آهنین مشكلات را یكی پس از دیگری از میان بردارد و جاده خوشبختی را برای آنان همواز سازد. متأسفانه اینگونه زنان هرگز نمی توانند فردی را به عنوان یك همسر واقعی بپذیرند. زیرا توقعات بیش از حد آنان همسرانشان را تبدیل به ماشین یا ابزاری می كند كه باید دائماً در پی  برآوردن خواسته های آنان باشند و در بسیاری از موارد مشاهده شده است كه این گونه رفتارهای غلط  زنان موجب از هم پاشیدن پیوند مقدس ازدواج می شود و هرگز نمی تواند سبب شادی و ایجاد كانون گرم پر از محبت در خانواده شود.

گروهی دیگر از زنان ، خود را حقیر و كوچك شمرده و دائماً فكر می كنند كه در چرخه زندگی ، مرد است كه كمان بزرگتر و اساسی تر را تشكیل می دهد و این احساس حقارت و بی شخصیتی و بی اهمیتی نه تنها قبل از ازدواج ، بلكه بعد از ازدواج هم دائماً آنها را همراهی می كند و پس از گذشت چند ماهی از ازدواج ، از خود می پرسند، چه اتفاقی افتاد؟ چرا ازدواج هم نتوانست مرا خوشبخت كند؟ چگونه این بدبختی برای من پیش آمد؟  كدام قسمت مسئله غلط بود؟ اگر شما هم جزء این گروه از زنها هستید، چند لحظه مكث كنید و خود را بررسی كنید. هر چقدر درصد این توانایی در شما بیشتر باشد كارآیی و استقلال شخصیتی شما بیشتر خواهد بود و راحت تر درك خواهید كرد كه هیچكس سبب ساز شادی و كامل كننده شخصیت شما نیست غیر از خود شما . هر چه بیشتر به خود متكی باشید راحت تر می توانید درك كنید كه یك مرد شاید بعضی از احتیاجات شما را رفع كند ولی هرگز قادر نیست تمامی مشكلات شما را پاسخگو باشد. اگر فكر می كنید حتماً یك مرد باید كامل كننده شخصیتتان باشد با همه سعی و كوشش فردی خود قادر نیستید این تكامل شخصیتی را برای خودتان پیش آورید؛ زیرا محال است مردی علاوه بر شخصیت فردی خودش نیمه دیگر شخصیت زنی را یدك بكشد تا پس از ازدواج به او دهد و كاملش كند. اگر زنی این چنین راجع به خود و مردان فكر كند هرگز نمی تواند انتخابی صحیح و منطقی داشته باشد. زیرا مردی با ظاهری آراسته و اطو كشیده، یك دسته گل ، یك انگشتری الماس و با لاف زدن از رشادت و مردانگی خود به راحتی می تواند او را مجذوب خود نموده و خیلی سهل و آسان با احساسات او بازی  كند و پس از مدتی او را همانند كالای دست دوم رها كرده و منجلاب زندگی را برایش عمیق تر و دامنه بدبختی را وسیع تر  كند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.