تبیان، دستیار زندگی
در کشوری که طبق آمار رسمی هر روز به طور متوسط 60 میلیون پیامك بین کاربران تلفن همراه اول رد و بدل می‌شود ـ در حالی که در انگلستان كه زادگاه پیامك است، روزانه حدود شش میلیون پیامك فرستاده می‌شود ـ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایرانی ها طلایه دار ارسال پیامک!

پیامک

در کشوری که طبق آمار رسمی هر روز به طور متوسط 60 میلیون پیامك بین کاربران تلفن همراه اول رد و بدل می‌شود ـ در حالی که در انگلستان كه زادگاه پیامك است، روزانه حدود شش میلیون پیامك فرستاده می‌شود ـ بعید نیست در آینده‌ای نزدیک رتبه اول استفاده از سرویس پیام کوتاه در جهان را به خود اختصاص دهیم.  

مرداد ماه سال 1381، اولین پیام كوتاه ارسالی در ایران به وسیله‌ یک سیستم كاملاً ایرانی وابسته به دانشگاه صنعتی شریف آزمایش شد. اما این سرویس در سال 1991 در اروپا و در شبكه‌ بی‌سیم به كارگرفته شده بود و از سال 1998 در جایگاه واقعی خود قرار گرفت.

طبق آمارهای موجود روزانه به طور متوسط 60 میلیون پیامك فقط در بخش "همراه اول" در کشور رد و بدل می‌شود و اگر ارسال‌های بلوتوث هم به آن اضافه كنیم، می‌بینیم كه آمار بسیار زیادی برای این موجود متولد شده در عصر ارتباطات در کشور خواهیم داشت...

پیامک غول رسانه‌ای است؟

پیامک

پیام‌های تلفن همراه چند ویژگی ممتاز دارند كه اثربخشی آن را چند برابر می‌كند: قابلیت تعاملی؛ چكیده بودن (160 كاركتر)؛ آشنایی با منبع ارسال پیام؛ قابلیت جست‌وجو و بازیابی و ویرایش؛ سرعت دسترسی به پیام (سریع‌تر از رادیو)؛ ایفای نقش دو‌گانه گیرنده و فرستنده شدن. این ویژگی‌ها سبب شده است كه این غول رسانه‌ای به معارضه با بسیاری از رسانه‌های رسمی برخیزد و اثرگذاری آن را چند برابر كند.

مرداد ماه سال 1381، اولین پیام كوتاه ارسالی در ایران به وسیله‌ یک سیستم كاملاً ایرانی وابسته به دانشگاه صنعتی شریف آزمایش شد

به اعتقاد بسیاری كارآمدترین اثر تلفن‌های همراه شایعه است و شایعات در یک رسانه اگر چه غیر رسمی، اما هدفمند تولید می‌شوند و پس از زمان كوتاهی سراسر كشور را در می‌نوردند.

البته تبدیل شایعات و اكاذیب به عنوان اطلاعات می‌تواند در آینده ارتباطات تلفن همراه از قبیل پیامك و بلوتوث را به سرنوشت نشریات زرد دچار كند؛ یعنی اثر بومرنگ و بازگشت منفعل و غیرمؤثر پیام‌ها.

ایرانی ها طلایه دار ارسال پیامک!

اعضای هرخانواده‌ ایرانی به طور متوسط 2 تلفن همراه دارند. بر اساس آمار شركت مخابرات ایران، هر مشترك تلفن همراه اپراتور اول ماهانه بیش از 120 پیام كوتاه رد و بدل می‌كند و این در حالی است که این شركت هم‌چنین اعلام كرده است كه هر روز به طور متوسط 60 میلیون پیامك در ایران ارسال می‌شود.

استقبال و استفاده‌ ایرانیان از سرویس پیام كوتاه نسبت به سایر كشورها رشد بسیار سریع‌تری داشته است به طوری که امروزه شاید در لیست بیشترین استفاده‌کننده های این سرویس جذاب اطلاع‌رسانی در جهان باشیم. به طوری که گفته می‌شود در انگلستان كه زادگاه پیامك است، روزانه حدود پنج میلیون و930 هزار پیامك فرستاده می‌شود كه بسیار كم‌تر از آمار مشابه در ایران است.

منبع : شبکه خبری برنا