تبیان، دستیار زندگی
كلاه قرمزی و پسرخاله» در حالی پس از مدت‌ها از تلویزیون پخش شد كه شبكه دو سیما با رویكرد جدید خود به عنوان «شبكه كودك»، ساعت 23 و 45 دقیقه را برای پخش این فیلم انتخاب كرد و تكراری هم برای آن در نظر نگرفت!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی شبكه‌ی كودك نیمه شب‌ها فیلم ویژه كودكان پخش می‌كند!

صحنه ای از فیلم سینمایی کلاه قرمزی و پسر خاله

به انگیزه‌ی پخش فیلم «كلاه قرمزی و پسرخاله»

«كلاه قرمزی و پسرخاله» در حالی پس از مدت‌ها از تلویزیون پخش شد كه شبكه دو سیما با رویكرد جدید خود به عنوان «شبكه كودك»، ساعت 23 و 45 دقیقه را برای پخش این فیلم انتخاب كرد و تكراری هم برای آن در نظر نگرفت!

شبكه دو سیما كه در جهت تحقق تعریف جدید خود، مدتی است كه به پخش فیلم‌ها و كارتون‌های پرمخاطب ایران و جهان اقدام می‌كند، در ادامه این رویكرد، چهارشنبه شب فیلم «كلاه قرمزی و پسر خاله» را به روی آنتن برد.

این فیلم همچنین در حالی از تلویزیون پخش شد كه طی هفته‌های اخیر اعلام شده بود كه شبكه دو سیما نیز بمانند شبكه اول، سیاست پخش فیلمهای قدیمی سینمایی را اتخاذ كرده و آثاری از دهه‌ی 60 و 70 را به روی آنتن می‌برد.

و اما «كلاه قرمزی و پسر خاله» كه برغم ساعت نامناسب پخش اولیه، به روی آنتن رفت، مسلما برای بسیاری از مخاطبان یادآور موفقیتهای این فیلم در سینما بود.

***

ایرج طهماسب و حمید جبلی در سال 1373 با ساخت این فیلم‌ سینمایی، شخصیت محبوب «کلاه قرمزی» را محور قرار دادند تا بار دیگر پس از «مدرسه موش‌ها» ثابت کنند كه سینما می‌تواند از کاراکترهای محبوب تلویزیونی وام بگیرد و مخاطب را به سالن بكشاند.

طهماسب «كلاه قرمزی و پسرخاله» را در سال 1373 كارگردانی كرد. این فیلم با بهره بردن از حضور مثلث طهماسب، جبلی و معتمد آریا، محبوبیت کاراکتر «کلاه قرمزی» و همچنین «پسرخاله»، استفاده مناسب از وجه موزیکال و مجموعه عواملی که به یک داستان ساده و روان منجر می شود، توانست مخاطب را از پای تلویزیون به سینماها بکشاند.

***

فیلمنامه «كلاه قرمزی و پرخاله» را ایرج طهماسب با همكاری همایون اسعدیان و حمید جبلی به نگارش درآورد؛ داستان این فیلم زمانی را به تصویر می‌كشد كه کلاه قرمزی بزرگ شده و مشغول تحصیل است؛ اما بازیگوشی‌هایش سبب می‌شود تا از مدرسه اخراج شود. تلاش او برای اینکه شغلی به دست آورد نیز نتیجه‌ای عاید نمی‌کند، تا اینکه از طریق تماشای تلویزیون و ملاحظه برنامه آقای مجری تصمیم می‌گیرد تا روانه تلویزیون شود.کلاه قرمزی به تهران نزد پسر خاله می رود و با کمک او راهی تلویزیون می‌شود و در آن جا به خاطر علاقه زیادش به آقای مجری سعی می‌کند تا موانع راه ازدواج او را از بین ببرد.

صحنه ای از فیلم سینمایی کلاه قرمزی و پسر خاله

***

«کلاه قرمزی و پسرخاله» در زمان اكران یعنی در سال 1373 در بیش از سی سینمای تهران به روی پرده رفته و به رکوردی افسانه‌ای به لحاظ جذب بیننده دست یافته بود تا سرانجام این ركورد 4 سال بعد توسط فیلم «مرد عوضی» شكسته شد.

***

ایرج طهماسب، كارگردان «كلاه قرمزی و پسرخاله» در سال 1338 در تهران متولد شد. او فارغ‌التحصیل رشته تئاتر از دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. طهماسب فعالیت هنری را در سینما با بازی در فیلم «آن سوی مه» به كارگردانی منوچهر عسگری‌نسب آغاز كرد و در همان سال به عنوان بازیگر عروسكی در فیلم معروف «شهر موشها» حضور داشت. فعالیت طهماسب در حوزه نویسندگی با فیلم «اتل متل توتوله» به محمد جعفری هرندی آغاز شد و یك سال بعد «كلاه قرمزی و پسرخاله» را كارگردانی كرد.

از دیگر فیلمهای این كارگردان، «كلاه قرمزی و سروناز»، «یكی بود، یكی نبود» و «دختر شیرینی فروش» است.

***

در سینمایی «كلاه قرمزی و پسرخاله»، علاوه بر ایرج طهماسب، فاطمه معتمد آریا و حمید جبلی، مرضیه محبوب، مرتضی احمدی، حمیده خیر آبادی، مهری مهر نیا، فرخ لقا هوشمند،‌اکبر دودکار و حسن شیرازی بازی كرده‌اند.

ایرج طهماسب، كارگردان «كلاه قرمزی و پسرخاله» در سال 1338 در تهران متولد شد. او فارغ‌التحصیل رشته تئاتر از دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.

منبع : ایسنا