تبیان، دستیار زندگی
رضا زاده ، ساعی و رنگرز ورزشكاران برگزیده اخلاق سال 1382 دومین همایش ملی اخلاق در ورزش روز گذشته با حضور مهندس هاشمی طبا ریاست كمیته ملی المپیك و بهرام افشار زاده دبیر كل این كمیته و تنی چند از معاونین سازمان تربیت بدنی در ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از سوی كمیسیون اخلاق در ورزش كمیته ملی المپیك صورت گرفت

رضا زاده ، ساعی و رنگرز ورزشكاران برگزیده اخلاق سال 1382


دومین همایش ملی اخلاق در ورزش روز گذشته با حضور مهندس هاشمی طبا ریاست كمیته ملی المپیك و بهرام افشار زاده دبیر كل این كمیته و تنی چند از معاونین سازمان تربیت بدنی در محل سالن همایش های آكادمی ملی المپیك برگزار شد.

درابتدای این جلسه كه تعدادی از روسای فدراسیونها، المپین ها، پیشكسوتان ورزش كشور و ورزشكاران ملی پوش در آن شركت داشتند، بهرام افشار زاده ضمن خوشامدگویی به حاضرین ، با اشاره به اهمیت كار كمیسیون اخلاق گفت: این كمیسیوین یكی از فعالترین كمیسیونهای كمیته ملی المپیك است و خوشبختانه اعضا آن موفق شده اند درارتباط با اخلاق ورزشی گامهای موثری بردارند كه برگزاری این همایش نیز از جمله این فعالیت ها می باشد.

افشار زاده افزود: اگر یك ورزشكار صرفا به مسائل بدنی بیندیشد انسانی بی روح خواهد بود باید رفتار ، كردار و منش پهلوانی و قهرمانی در یك ورزشكار حلول كند تا بتواند به درجات بالای ارزشی است دست یابد.

وی با اشاره به ورزشكارانی مانند پوریای ولی و تختی افزود: فقط " سخن " نباید گفت بلكه باید " كردار" نیز داشت چون تنها عمل است كه انتقال می یابد  ومی توان به آن تعمیم داد. آنچه از یك ورزشكار به یادگار می ماند منش و اخلاق پهلوانی است كه هیچگاه فراموش نمی شود.

درادامه این همایش كهندانی ریاست كمیسیون اخلاق در ورزش، فعالیت های یك ساله گذشته این كمیسیون را بر شمرد و از اشاعه و ترویج اخلاق ورزشی براساس ارزشهای ایرانی و اسلامی ، تعمیم الگوی رفتاری ویژه ورزشكاران و جهت دادن افكارعمومی علیه رفتارهای غیر اخلاقی به عنوان بخشی ازاهداف تشكیل كمیسیون اخلاق در ورزش در كمیته ملی المپیك نام برد.

مهندس هاشمی طبا ریاست كمیته ملی المپیك نیز در این همایش با اشاره به اهمیت اخلاق در ورزش و فلسفه وجودی المپیسم گفت: المپیسم بر پایه ارزشهایی همانند روحیه فتوت و جوانمردی ، عشق به میهن ، سخاوت و نفرت ازترس بنا شده است. ما باید عادات خوب و پسندیده را در وجودمان نهادینه كنیم و دركنارعادات خوب به آگاهی مستدل هم توجه كنیم.

وی ادامه داد: تربیت بدنی یعنی تربیت بدن از طریق عمل و بهترین ابزاربرای رسیدن به اعمالی مطلوب و شایسته" ورزش " است.

وی با اشاره به منش پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهارگفت: ما باید ازاین سمبل ها  و الگوهای دینی بهره ببریم و وقتی انسان دربرابر ناملایمات خویشتن داری و تقوا نشان دهد به معنای واقعی انسان بزرگی خواهد بود.

حجه الاسلام صبوری یكی دیگر از اعضا كمیسیون اخلاق بود كه در این همایش پیرامون اخلاق ورزشی در اسلام مطالب خود را بیان كرد. وی در قسمتی از سخنان خود گفتار اخلاق ورزشی همان ویژگی هایی هستند كه یك " قهرمان" را به " پهلوان " تبدیل می كنند و اگر ویژگی های پهلوانی نباشد و ویژگی های قهرمانی به درد نمی خورد. اگرانسان قوی باشد ولی امین نباشد، مومن و با اخلاق نباشد ممكن است قدرت خود را علیه مردم به كارگیرد ولی اگر این دو مقوله در كنار هم باشند آن وقت آن رشد واقعی اخلاقی اتفاق افتاد.

سخنران بعدی دكتر عبدالحمید احمدی بود كه در رابطه با  اهمیت و جایگاه رسانه های گروهی در توسعه اخلاق ورزشی مطالب خود را بیان كرد و از 4 مقوله اخلاق نظری ، اخلاق عملی ، اخلاق دستوری و فلسفه اخلاق در حوزه تعلیم و تربیت به عنوان مبانی اخلاقی برای یك انسان نام برد.

وی در رابطه با رسانه های گروهی گفت: روزنامه نگاران اخلاق را در جامعه توسعه می بخشند پس خود بایستی مجموعه ای از خصوصیات اخلاقی حسنه باشند. وی در پایان سخنان خود ازمسئولیت ، آزادی ، استقلال ، دقت ، بی طرفی و بازیهای جوانمردانه به عنوان  اصولی ارزشی برای یك روزنامه نگار یاد كرد كه وی بتواند نقش خود را در قبال رشد اخلاقی مقوله ورزش در جامعه ایفا نماید.

غلامحسین ذوالقدری سرمربی تیم ملی تكواندو كشورمان سخنران بعدی همایش اخلاق در ورزش بود كه از اعتقاد ، ایمان ، تدبیر ، سازگاری ، شكیبایی ، دوستی ، صداقت و صمیمیت به عنوان ویژگی ها و خصوصیات مطلوب یك ورزشكاربا اخلاق نام برد و از ورزشكاران خواست تا در تمامی مبارزات خود جوانمردی ، احترام به حریف ، خویشتنداری وتواضع را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند.

بازیهای جوانمردانه و تدابیر نوین در توسعه آن" عنوان مطالبی بود كه محمد فنایی داور سرشناس فوتبال كشورمان در این همایش عنوان كرد.

وی از قانون " كارت سبز" نام برد كه به زودی در تمام مسابقات فوتبال اعمال خواهد شد و داور می بایست درهر لحظه از مسابقه كه حركتی جوانمردانه صورت می گیرد كارت سبز را به بازیكن با اخلاق ارایه دهد و در پایان هرمسابقه ویا تورنمنتی  ، تیم اخلاق براساس تعداد كارت های سبز دریافتی معرفی و تشویق گردد.

درادامه همایش فوق هادی ساعی و حسن رنگرز دو تن از قهرمانان ملی پوش كشورمان به گوشه ای ازخاطرات ورزشی خود اشاره كردند و سپس مراسم معرفی قهرمانان اخلاق ورزش كشورمان در سال 1382 برگزار شد كه حسین رضا زاده ، هادی ساعی و حسن رنگرز به عنوان بهترین های اخلاق در ورزش كشورمان در سال گذشته معرفی و از دست قهرمانان و مسئولان حاضردر همایش جوایز خود را دریافت كردند. همچنین به 40 تن از ورزشكاران با اخلاق معرفی شده از سوی فدراسیونهای مختلف ورزشی لوح تقدیر تعلق گرفت و جوایزی از سوی بسیج ورزش كشور اهدا شد.

شایان ذكراست كه از سوی كمیته ملی المپیك برای 3 ورزشكار برتر اخلاق  كشورمان در سال 1382 ، یك سفر  به مكه معظمه بعنوان پاداش در نظرگرفته شد و آنها می توانند با یك همراه به مكه معظمه عزیمت نمایند.