تبیان، دستیار زندگی
چندی است كه سریالی با نام «متشكرم» از شبكه تهران پخش می‌شود كه از یك سو به‌دلیل عنوان جالبش و از سوی دیگر به خاطر موضوع خانوادگی‌ای كه دارد، مخاطبان بسیاری را پای تلویزیون نشانده به‌طوری كه تكرار این سریال برخلاف سریال‌های دیگر در دو روز هفته یعنی روزها
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به سریال متشکرم

صحنه ای از سریال متشکرم

یك داستان عاشقانه برای بزرگسالان

چندی است كه سریالی با نام «متشكرم» از شبكه تهران پخش می‌شود كه از یك سو به‌دلیل عنوان جالبش و از سوی دیگر به خاطر موضوع خانوادگی‌ای كه دارد، مخاطبان بسیاری را پای تلویزیون نشانده

به‌طوری كه تكرار این سریال برخلاف سریال‌های دیگر در دو روز هفته یعنی روزهای شنبه و چهارشنبه پخش می‌شود. به‌نظر می‌رسد، این حركت شبكه تهران در ادامه پخش سریال‌های هر شب یا یك شب در میان باشد، چون «متشكرم» در حقیقت یك بار دو شنبه پخش می‌شود. به ویژه آنكه مدتی است علاقه‌مندان سریال‌های آسیای شرقی بیشتر شده و شاید بتوان گفت كه به نوعی این سریال‌ها بهترین گزینه برای پخش در سیمای جمهوری اسلامی ایران است چرا كه به‌نظر می‌رسد این سریال‌ها در زمان پخش كمتر نیاز به حذف و اضافه داشته باشند یا حداقل حساسیت در مورد لباس بازیگران كمتر است. به عنوان نمونه از این سریال‌ها می‌توان به «امپراتور دریا»، «تاجر پوسان» و «افسانه جومونگ» اشاره كرد كه با توجه به ویژگی مجاورت و نزدیكی به ایران، در جلب توجه مخاطبان بسیار موفق بوده‌اند.

سریال «متشكرم» كه در 16 قسمت 45 دقیقه‌ای با نام اصلی «ما آنجا بودیم» در سال 2007 در كره ساخته شد پیش از این سال گذشته از شبكه‌ ام.‌بی.‌سی پخش شده است و به دلیل محبوبیت این سریال در زمان پخش، كشورهای انگلیس، ژاپن و اسپانیا این سریال را خریداری و دوبله كردند. فیلمنامه این سریال را خانم «لی كیانگ هی» نوشته و «جی دانگ» آن را كارگردانی كرده است.

داستان در مورد پزشك حاذق اما مغرور و خودسری به نام« مین كی سو» است كه «جنگ هیوك» نقش آن را بازی می‌كند. این دكتر در بیمارستانی مشغول به كار است و به هیچ كس اهمیت نمی‌دهد و تنها انسانی كه در نظر او مهم و ارزشمند به حساب می‌آید نامزد مرده‌اش چاجی‌مین است. «چا‌جی‌مین» قبل از مرگش از دكتر مین كی سو می‌خواهد كه به خانواده دختری به نام «لی‌بوم» كه بر اثر تزریق خون آلوده به بیماری ایدز دچار شده، كمك كند. مادر این دختر كه« لی‌یانگ‌شین» نام دارد بسیار امیدوار، سرزنده و مثبت اندیش است. آشنایی مین كی سو با این مادر و دختر باعث تغییرات بزرگی در زندگی او می‌شود.

سریال «متشكرم» كه در 16 قسمت 45 دقیقه‌ای با نام اصلی «ما آنجا بودیم» در سال 2007 در كره ساخته شد پیش از این سال گذشته از شبكه‌ ام.‌بی.‌سی پخش شده است و به دلیل محبوبیت این سریال در زمان پخش، كشورهای انگلیس، ژاپن و اسپانیا این سریال را خریداری و دوبله كردند.

«لی‌كیانگ‌هی» فیلمنامه‌نویس این سریال در مصاحبه‌ای گفته است كه ساختار اولیه داستان را 3سال در ذهن داشته و همیشه فكر می‌كرده یك دختر 8ساله كه به ایدز مبتلاست چه حال و احوالی دارد؟ او كه همیشه به‌عنوان یك فیلمنامه‌نویس بادقت و وسواسی شهرت داشته، در نهایت نیز تصمیم گرفته داستان این بیمار را ابتدا با شخصیت‌پردازی یك دكتر به تصویر بكشد.

لی‌كیانگ‌هی از جمله فیلمنامه‌نویسان كره‌ای است كه در نگارش داستان‌های عاشقانه و سوزناك مهارت دارد. از جمله كارهای او می‌توان به مجموعه‌های «متأسفم، دوستت دارم» و «عشق كشنده» اشاره كرد كه همگی با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده‌اند.

«لی‌كیانگ‌هی» در مقام فیلمنامه‌نویس معتقد است كه برای نقش این دكتر هیچ‌كس مناسب‌تر از جنگ هیوك نیست.

این بازیگر بعد از بازی در چند فیلم و سریال به خدمت ارتش در آمد اما چندی نگذشت كه اخراج شد و دوباره بازیگری را از سر گرفت. او به‌عنوان بازیگر نقش‌های عاشقانه شهرت دارد اگر چه نقش او در درام خانوادگی«متشكرم» گاه به كمدی نیز نزدیك شده است.

جنگ هیوك درباره بازی در سریال متشكرم می‌گوید: «من در این سریال نقش مرد از خود راضی و مغروری را بازی می‌كنم كه با از دست دادن نامزدش به كشوری بسیار دور از زادگاهش پناه می‌برد و در آنجا با كمك عشق زن دیگری نسبت به‌خود دوباره به زندگی امیدوار می‌شود. در حال حاضر از اینكه ارتش را رها كردم بسیار خوشحالم و از جایگاهی كه با بازیگری به دست آوردم راضی‌ام، چون چندی پیش وقتی تمرینات ارتش را می‌دیدم از اینكه دیگر مجبور نیستم در ارتش باشم بسیار خوشحال شدم.»

صحنه ای از سریال متشکرم

وی درباره نقش خود در این سریال می‌افزاید: «در سریال «متشكرم» سعی كردم به نرمی تغییر اخلاق یك پزشك با كمك عشق و مهربانی را نشان دهم. البته اغلب اتفاقات این سریال در بیمارستان رخ می‌دهد اما در حقیقت این سریال درباره بیماری نیست، بلكه سریالی عاشقانه برای بزرگسالان است.»

جنگ هیوك همچنین می‌گوید: «مردم فكر می‌كنند یك پزشك باید خونسرد و آرام باشد. من هنگام پذیرفتن این نقش خیلی تلاش كردم تا بفهمم كه آیا یك پزشك باید رفتاری آرام داشته باشد؟ یعنی این ویژگی لازمه كار پزشك است یا او می‌تواند به گونه دیگری باشد؟ به هر حال در جریان سریال معنی احساسات عاشقانه یك پزشك را كشف كردم.»

جنگ هیوك در سال 1976 در شهر پوسان كره جنوبی به دنیا آمد و به‌عنوان بازیگر و خواننده شهرت دارد. او پیش از سریال متشكرم در بیش از 20 فیلم و سریال بازی كرده و جوایز بسیاری را به دست آورده است. هیوك برای بازی در فیلم كمدی توفان زده كه سال 2004 پخش شد، در آسیای شرقی محبوب شد. از دیگر كارهای او می‌توان به این موارد اشاره كرد: «لطفا به من انگلیسی یاد بده»، «آتشفشان بلند»، «توالت عمومی» و «رقص اژدها».

«گانگ هیو جین» كه در این سریال نقش لی‌یانگ‌شین را بازی می‌كند، سال 1980 در سئول به دنیا آمد و تاكنون بیش از 10 فیلم و سریال بازی كرده است.

بازیگران نقش‌های اصلی این سریال در كره‌جنوبی محبوبیت زیادی دارند و بازی در سریال «متشكرم» نیز برای آنها افتخاراتی را به همراه داشته است. جنگ هیوك برای بازی در سریال «متشكرم» جایزه طلایی بازیگری سریال‌های تلویزیونی را به دست آورد و «گانگ‌هیوجین» نیز به‌عنوان بهترین بازیگر زن این سریال شناخته شده است. او پیش از این در سریال‌های «عشق بدون آرزو»، «سلام معلم من»، «روزهای عالی»، «خانواده عجیب و غریب من» و... بازی كرده است. از فیلم‌های «گانگ هیو جین» نیز می‌توان به «من این را همین شكلی دوست دارم»، «سربازان بهشتی» و «یك روز با پسرم» اشاره كرد.نقش دختر 8 ساله مبتلا به بیماری ایدز را نیز «سئو‌شین‌ای» بازی می‌كند كه به خوبی از عهده این نقش برآمده است.

در حقیقت داستان سریال «متشكرم» می‌خواهد شیوه برخورد انسان‌ها با یكدیگر و چگونگی روبه‌رو شدن با مشكلات را در قالب یك درام خانوادگی نشان دهد؛ آدم‌هایی كه نه بد مطلقند و نه خوب و بی‌عیب و نقص به‌نظر می‌رسند. این سریال سعی كرده با تكیه بر مفاهیم انسانی و به تصویركشیدن مشكلات زندگی یك عده نظیر فقدان همسر، رویارویی با بیماری، ارتباط با دیگران و...توجه مخاطب را جلب كند. البته تاكنون تنها چند قسمت اول این سریال از شبكه تهران پخش شده و هنوز اتفاق تكان دهنده‌ای در سریال رخ نداده است و هنوز پدر این دختر 8 ساله وارد ماجرا نشده تا شكل داستان را تغییر دهد!

منبع :  همشهری