تبیان، دستیار زندگی
«محمدحسین صفارهرندی» گفت: سینمای سیاسی در دسترس ما است و در دیدار سینماگران با رهبر معظم انقلاب خود ایشان تأكید كردند كه محدودیتی برای طرح مسایل انتقادی كه قاعدتا می‌تواند اصل اساسی در سینمای سیاسی باشد، وجود ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سینمای سیاسی در دسترس ما و مورد تأیید رهبری است

صفار هرندی

«محمدحسین صفارهرندی» گفت: سینمای سیاسی در دسترس ما است و در دیدار سینماگران با رهبر معظم انقلاب خود ایشان تأكید كردند كه محدودیتی برای طرح مسایل انتقادی كه قاعدتا می‌تواند اصل اساسی در سینمای سیاسی باشد، وجود ندارد.

وزیر ارشاد در پاسخ به پرسش‌های خبرنگار سینمایی فارس تأكید كرد: به نظر من همین كاری كه آقای ده‌نمكی در «اخراجی‌ها» و در حال حاضر در «اخراجی‌ها2» می‌كند، یك كار سیاسی است.، فیلم سیاسی در كشور ما، مسأله بی‌سابقه‌ای در سینمای ایران نیست كه بخواهیم آن را تازه تجربه كنیم، اما گاهی وقت‌ها در تعیین مصداق‌ها، اسیر یكسری مناسبات می‌شویم كه فكر می‌كنم خود این مصادیق و مناسبات حاكم بر آنها، كار ما را ممكن است به تأخیر و تعویق بیاندازد.

صفار هرندی خاطرنشان ساخت: سینمای سیاسی در دسترس ما است و در دیدار سینماگران با رهبر معظم انقلاب خود ایشان تأكید كردند كه محدودیتی برای طرح مسایل انتقادی كه قاعدتا اصل اساسی در سینمای سیاسی می‌تواند باشد، وجود ندارد.

وی تصریح كرد: طبیعی است كه در طرح این‌گونه مسایل، باید قبل از هر چیز، نگاه ما ناظر به منافع ملی و مصالح عمومی كشور باشد، مردم در آن دیده شوند، دلخواسته یك گروه محدود نباشد و به ازای كسب رضایت آنها، دلخوری یك جمع گسترده‌تری فراهم نشود و روشن است كه به این اعتبار، سینمای سیاسی می‌تواند كاملا مورد قبول و پذیرش همه دلسوزان چه در میان مسؤولین، چه در میان مردم و چه در میان اهل هنر قرار بگیرد.

وزیر ارشاد ادامه داد: درحقیقت ما باید بیشتر خودمان را به یك وفاق در این مورد نزدیك كنیم، برداشت مشابه داشته باشیم، بدیهیات‌مان را نزدیك كنیم و طبیعی است كه اگر خیلی نخواهیم خودمان را اسیر تعاریف بكنیم باید با همین مصداق‌ها بیائیم و از روی این مصادیق یك نتیجه‌گیری نظری هم بكنیم و آخرش به این نتیجه برسیم كه به جای فلسفه‌بافی، عمل كنیم، انتقاد كنیم و ببینیم انتقادمان تاثیر مثبت دارد و می‌تواند روی جریانات تصمیم‌گیر و تصمیم ساز كشور اثر گذار باشد یا نه.

صفار هرندی افزود: در فیلم‌های قبلی دفاع مقدس هم بعضی‌های‌شان تندترین انتقادها را به وضعیت موجود داشته‌اند اما با یك نتیجه‌گیری مصلحانه كه به جایی هم برنخورده است. البته نه این كه اصلا به جایی برنخورد اتفاقا كار درست این است كه باید به یك جاهایی بر بخورد اما ما در هدف‌گیری‌های‌مان نباید اشتباه كنیم و باید هدف را همانجائی‌ كه باید قرار دهیم.

بازسازی سالن‌های فرسوده سینما بی‌سابقه است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به دیگر پرسش فارس مبنی بر برآیندش از وضعیت فعلی سینمای ایران در مقابل انتقادات موجود، گفت: به نظرم همه ما قبول كرده‌ایم كه به وضع موجود راضی نباشیم و یك آرمان را در نظر بگیریم و برای رسیدن به آرمان‌مان تلاش كنیم، تدارك كنیم و سرمایه‌گذاری بیشتر كنیم. اینها رویتی است كه ما نسبت به آینده سینما داریم و فكر می‌كنم بیشتر سینماگران ما هم همین حرف‌شان همین است البته این را باید ضمن ستایش از كارهای انجام شده و خراب نكردن روحیه خودمان مطرح كرد، به خاطر آنچه كه به عنوان دستاورد سینمای ایران مطرح است و شكر این نعمتی كه در اختیار ما است.

وی ادامه داد: شكر نعمت خودش وسیله‌ای می‌شود برای این كه ما بركت بیشتری را هم بتوانیم وارد این عرصه بكنیم. با حفظ همه اینها، باید قانع به وضع موجود نباشیم، اگر می‌خواهیم سینما اعتلا پیدا كند.

سینمای سیاسی در دسترس ما است و در دیدار سینماگران با رهبر معظم انقلاب خود ایشان تأكید كردند كه محدودیتی برای طرح مسایل انتقادی كه قاعدتا می‌تواند اصل اساسی در سینمای سیاسی باشد، وجود ندارد.

صفار هرندی تأكید كرد: به اعتقاد من در دو سه سال اخیر اتفاقات خوبی رخ داد كه بخشی از این اتفاق‌ها كم‌سابقه و یا بی‌سابقه بود. خود بازسازی سالن‌های فرسوده سینما یكی از این اتفاقات است. تقریبا یك‌پنجم سالن‌های سینما (60 تا 70 سالن سینما) بازسازی شدند و تا آخر امسال نیز 30 الی 40 سالن دیگر بازسازی خواهد شد و اینها خیلی بر روی اقتصاد سینما تأثیر دارد.

وزیر ارشاد افزود: این موضوع را خود سینماداران و اهل فن می‌گویند، رقم عایدی سینمادار را در فاصله بازسازی سینما از دوره‌ای كه این كار را نكرده بوده، گاهی تا ده برابر افزایش پیدا كرده است كه این كمك می‌كند به تمامیت سینما، اكران خوب در كنار فیلم خوب در كنار تبلیغات خوب، همه دست به دست هم است.

سینماگران و اهالی مطبوعات از ما باید مطالبه كنند، حتی اگر همراه با فریاد زدن باشد

وی اظهار داشت: در این راه هر چه كه از دست‌مان بر بیاید، برای این كه موانع را از سر راه برداریم، باید انجام بدهیم. بارها شنیده‌اید كه تلویزیون معذوریت‌هایی را دارد برای این كه هر نوع فیلمی را و هر نوع تبلیغ سینمایی را پخش كند. این امكانی است كه از دست ما اهالی سینما دارد می‌رود و در تلاش هستیم تا این مشكل را برطرف كنیم و الان هم رابطه تلویزیون و سینما بسیار بهتر از گذشته است.

صفارهرندی ادامه داد: به نظرم هرچه از این دست مشكلات داریم، باید بتوانیم در این دوره‌ای كه درد شناسایی شده و آمادگی و انگیزه برای حل مشكل هم وجود دارد، حل كنیم و یكی از این مسائل، تجهیز سینما و امكاناتی است كه باید داشته باید اما ندارد. تجهیزات فرسوده باید جای خودش را به تجهیزات مدرن و متناسب با این سینمای اوج گرفته ما بدهد.

وزیر ارشاد افزود: ما این قدم را برداشته‌ایم و شماها هم آنرا باید مطالبه كنید. هم اهالی سینما و اهالی مطبوعات از ما باید مطالبه كنند، مطالبه حتی همراه با فریاد زدن باشد. بخشی از آنچه در حضور رئیس جمهور مطرح شد، یك خواسته بسیار روشن،طبیعی و معقولی است كه اگر سینما زیباترین جلوه هنر است برای این زیباترین جلوه هنر ما باید پول بریزیم.

صفارهرندی تصریح كرد: البته من به سهم خودم و یك عضو كوچكی از دولت از رئیس دولت، از مجلس و دیگران كه سال گذشته بودجه سینما را دو برابر كرده‌اند، تقدیر و تشكر می‌كنم اما این كافی نیست و هنوز باید چند برابر به بودجه سینما افزوده بشود، نه به اعتبار این كه سینما را بخواهیم دولتی اداره‌ كنیم. سینما یك هنر صنعت گرانقیمت است و سرمایه گذاری در این صنعت باید چند قدمش ار سوی دولت باشد تا گام‌های بعدی از سوی مردم و سرمایه‌گذار غیردولتی برداشته شود، كمااین كه این اتفاق افتاده و وقتی اهالی سینما می‌توانند به این كه دولت پشتوانه‌های قوی را به این عرصه وارد می‌كند، اعتماد كنند، آنها هم می‌آیند و در این راه سهیم می‌شوند.

وی تأكید كرد: من به شما باید این نوید را بدهم كه یك خواسته‌ای كه مدت‌ها فقط روی كاغذ می‌آمد و هر سال كه تمام می‌شد، روی كاغذ این نقش بسته بود و سال تمام می‌شد اما طی یكسال اخیر تبدیل به برنامه عملی شد و آن هم احداث پردیس‌های سینمایی در استان‌های مختلف و مراكز استان‌ها بود به طوری كه ما در ده استان تقریبا كلنگ این پردیس‌ها را یا زده‌ایم و یا می‌خواهیم بزنیم كه این برای اولین بار است كه دارد یك چنین اتفاقی می‌افتد و ان شاءالله، ظرف سه یا چهار سال آینده، ما در اكثر مراكز استانمان یك پردیس سینمایی به صورت ارزشمند و فاخر به طوری كه به چشم بیاید را داشته باشیم.

سینما دارد تهدید می‌شود، ما باید هركاری را كه كمك كند سینما سرپا بماند، انجام دهیم

وزیر ارشاد ادامه داد: این نكته را هم همه ما می دانیم كه سینما دارد تهدید می شود و در دنیا دارد تهدید می‌شود كه در رسانه‌های نوین كمابیش دیده می‌شود كه در خیلی از كشورهایی هم كه صاحب سینما بودند، سینما دارد تهدید می‌شود و من خودم شاهد چنین موضوعی بوده‌ام كه سینما در این كشورها، درش بسته شده بود.

صفارهرندی خاطر نشان ساخت: ما باید هركاری را كه كمك كند سینما سرپا بماند، باید انجام دهیم و یكی از آن كارها، كارهای محتوایی است.

وی ادامه داد: برای آشتی دادن مردم با سینما باید قدم برداشت، برای این كه برخی از مردم پایشان برای اولین بار به سینما باز شود، باید قدم برداشت. من می‌دانم كه «اخراجی‌ها» پای عده‌ای را برای اولین بار به سینما باز كرد و می‌شود این را گسترده‌تر كرد كرد.

وی در خاتمه تصریح كرد: با این كار شاید خیلی‌ها احساس كنند آن چیزی كه تا به حال با آن قهر بودند و بیگانه بودند، چیز ترسناكی نیست و می‌شود به آن اقبال نشان داد و می‌شود با آن یا شاد شد و یا زندگی روزمره را تمرین كرد. این سینما، سینمایی است كه بازتاب دهنده همان زندگی طبیعی مردم است.

منبع : خبرگزاری فارس