تبیان، دستیار زندگی
شكست در برابر یك میلیارد و دوازده نفر دومین دیدارمرحله نیمه نهایی رقابتهای فوتبال جام ملتهای آسیاازساعت30/17 دقیقه امروزبه وقت تهران بین تیمهای ایران وچین برگزارشد كه درنیمه اول این دیداردوتیم به نتیجه مساوی یك بریك دست یافت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حذف ایران در نیمه نهایی جام ملتهای آسیا

شكست در برابر یك میلیارد و دوازده نفر


دومین دیدارمرحله نیمه نهایی رقابتهای فوتبال جام ملتهای آسیاازساعت30/17 دقیقه امروزبه وقت تهران بین تیمهای ایران وچین برگزارشد كه درنیمه اول این دیداردوتیم به نتیجه مساوی یك بریك دست یافتند. تیم ملی كشورمان برای این دیدارتنها یك دیداردرتركیب خود داشت ورحمان رضایی به جای ابراهیم تقی پوربه میدان رفته بود. دردقایق ابتدایی بازی تیم چین حملاتی را روی دروازه ایران پی ریزی كرد، اما نتوانست ازاین حملات نتیجه بگیرد. دردقیقه 14 این تیم ایران بود كه روی پاس مهدی مهدوی كیا صاحب موقعیت شد، اما هیچكدام از بازیكنان حاضرنبودند تا دروازه خالی چین را بازكنند. چهاردقیقه پس ازاین گل هائوهایدونگ مهاجم كهنه كارتیم ملی چین با فرارازجناح چپ موقعیت شوتزنی را برای شائوژیالی فراهم كرد تا اودروازه ایران را بازكند.

پس ازاین گل تیم ملی فوتبال كشورمان حملات زیادی را روی دروازه چین پی ریزی كرد، اما نتوانست ازاین موقعیتها به گل دست پیدا كند. دردقیقه 26 هائو هایدونگ به علت مصدومیت جای خود را به سای جی هان داد. دردقیقه 34 ضربه سر لی فنگ از بالای دروازه ایران به اوت رفت.

تیم ملی فوتبال كشورمان كه دراكثر زمان نیمه اول صاحب توپ ومیدان بود، دردقیقه 37 روی فرار مهدی مهدوی كیا ازراست و پاس روبه عقب او برای سید محمد علوی این بازیكن را درموقعیت گل قرارداد تا شوت محكم در گوشه دروازه چین جای بگیرد و نیمه اول با نتیجه مساوی بدون گل به پایان برسد. درنیمه اول سان جی های  وژنگ ژی ازطلعت نجم داورلبنانی این دیدار كارت زرد دریافت كردند.

در حالی كه نیمه اول دیدار ایران و چین با نتیجه مساوی یك بر یك به پایان رسیده بود ، در نیمه دوم نیز گلی از دروازه ها عبور نكرد تا دو تیم وقت قانونی را با همان نتیجه مساوی به پایان برسانند.

در آغاز نیمه دوم این دیدار ستارزارع مدافع ایران از سوی داور لبنانی این بازی اخراج شد تا ایران یك نیمه را 10 نفره دنبال كند. در این نیمه بازیكنان تیم ملی كشورمان بیشتر به یك بازی دفاعی روی آوردند و به دلیل یك یار كمتر دل به زد حملات خوش كردند. در مقابل چینی ها برای رسیدن به گل برتری حملات زیادی را روی دروازه ایران پی ریزی كردند اما نتوانستند از آنها بهره ببرند. در دقیقه 79 یانگ سانگ با شوتی سنگین دروازه ایران را هدف قرار داد كه میرزاپور بادفع ناقص ، توپ را در اختیار سان جی های قرار داد اما این بازیكن با بی دقتی توپ را به خارج از دروازه كوبید.

در دقایق پایانی تیم ملی فوتبال كشورمان توسط مهدوی كیا ، دایی و كریمی از روی ضد حملات صاحب موقعیت های گلزنی شد اما هر بار بنا بر دلایلی از این مهم باز ماند. مهمترنی و بهترین فرصت ایران در دقیقه 90 بوجود آمد كه طی آن پاس رو به جلوی مهدوی كیا مقابل دروازه خالی برای بداوی مهیا شد كه این بازیكن با بی دقتی توپ را به بیرون زد.

ضمن اینكه در یك صحنه علی كریمی بعد از جا گذاشتن مدافعان حریف از سوی آنها به خطا متوقف شد كه داور لبنانی در عین ناباوری تنها با یك كارت زرد بازیكن چینی را جریمه كرد.

106 پاس علی دایی به حسین كعبی و پاس این بازیكن این موقعیت مناسب را از دست داد.

107 حركت پا به توپ سان جی های از سمت چپ خط دفاعی ایران و ضربه محكم او از زاویه بسته به پشت تیر عمودی ایران برخورد كرد و راهی اوت شد.

112 پاس بازیكن چینی درون محوطه جریمه به لی جین یو رسید كه او نتوانست از این فرصت استفاده كند.

115 سانتر بلند سان جی های درون محوطه جریمه ایران با ضربه سر لی جین یو از كنار دروازه میرزاپوربه اوت رفت.

گزارش ضربات  پنالتی

یحیی انرژی ایران  را گرفت

1- ژنگ ژی پشت ضربه پنالتی قرار می گیرد و میرزاپور درون دروازه. قبل از ضربه اكثر بچه های تجریریه مثل بچه های تیم ملی همدیگر را بغل كرده و ایستاده اند. ژنگ ژی همان بازیكنی  كه دو پنالتی به عراق زده توپ را بر خلاف جهت حركت میرزاپور درون دروازه قرار می دهد.

2- علی دایی پشت توپ قرار می گیرد. بچه های تحریریه هر كدام چیزی می گویند. ضربه دایی به زیبایی گل می شود و شما وضعیت تحریریه را تصور كنید. همه در حال سوت و جیغ و ... هستند. سیامك توكلی می گوید: "ضربه دایی كمی پایین تر از ضربه بكام بود!"

3- ژائو پشت ضربه پنالتی دوم چین قرار می گیرد. تحریریه 90 دیدنی است. هر كسی چیزی می گوید، یكی دعا می خواند، یكی راه و روش پنالتی گرفتن را به میرزاپور گوشزد می كند! و تیردروازه ضربه ژائو را برگشت می دهد تا تحریریه 90 منفجر شود. بیچاره همسایه های90!

4- نوبت به مهدوی كیا می رسد. یكی از بهترینهای ایران در جام ملتهای آسیا پشت توپ قرار می گیرد. باز هم نفس بچه های تحریریه در سینه حبس است. مهدی حركت می كند و توپ را به جایی می زند كه دروازه بان چین فكرش را هم نمی كرد. اگر فكرش را می كرد كه بر عكس نمی پرید! حالا در تحریریه همه دست می زنند.

5- ژیائوپنگ پنالتی سوم چین را باید بزند. بچه ها جوك هم می گویند، شوخی هم می كنند ولی ژیائوینگ توپش را بر خلاف جهت میرزاپور به تور می چسباند تا... بچه های تحریریه می شوند برانكو و هر كس یك نفر را برای پنالتی زدن پیشنهاد می دهد ولی نظر سرمربی روی جواد نكونام است.

6- جواد پشت ضربه پنالتی قرار می گیرد. مهدی حق شناس كه عامل اصلی اعتراض همسایه ها به سرو صدای تحریریه است می گوید: " نه بابا! جواد خوب می زند." و نكونام هم توپش را خلاف جهت حركت دروازه بان چین گل می كند. هنوز هم ما جلو هستیم و بچه ها حق دارند كف بزنند.

7- سان ژیانگ پنالتی زن چهارم چین است. او هم توپش را گل می كند البته به فاصله یك وجب از انگشتان میرزاپور. بچه های تحریریه باز هم ساكت می شوند ولی اصلاً ناراحت نیستند.

8- مبعلی پنالتی چهارم ایران را باید بزند. اصلاً برانكو ایمان را آورده كه پنالتی زنهایش را تكمیل كند و مبعلی دوست دارد بكام بازی در بیاورد، البته بكام توپش را به سمت سانتیاگو برنابئو زد ولی تیر افق دروازه اجازه نداد توپ مبعلی به ورزشگاه تختی اهواز برود. حالا در تحریریه 90 هیچكس نمی خندد، اصلاً هیچكس حرف نمی زند. مهدی بهرامی هم در شرف غش كردن است.

9- شائو پنالتی زن پنجم چین است. اصلاً دور خیزنمی كند و با پای چپ توپ را به دور از دستان میرزاپور گل می كند. اوضاع تحریریه اصلاض مساعد نیست. بچه ها بدجوری ناراحتند ولی هنوز امیدواریم.

10- یحیی زیاد فوتبال نگاه می كند، معلوم است بازیهای جام ملتهای اروپا را هم زیاد نگاه كرده است به همین دلیل هم ضربه اش را "چیپ" می زند و این چیپ او آنقدر چیپ است كه دروازه بان چین یكبار می افتد و دوباره بلند می شود و توپ را می گیرد... و پایان جام برای ایران